AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.589

Centrallås krånglar

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Hej. upptäckte igår att mitt centrallås har slutat funka. jag kolla lite säkringar i boxen i motorrummet men utan att hitta någon som var trasig. jag vet att det sitter några under baksätet också men där har jag inte hunnit kolla och har ingen aning om vad de är till. det är inte ett liv i centrallåset förutom att om jag låser alla dörrar på bilen så låser den bakluckan. jag tycker det är konstigt att centrallåset bara lagt av så där. har ni några tips på var jag kan kolla och felsöka?

[IMG]Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

RM (relämodulen)under baksätet som styr C låset.

Mvh Patrik
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
har forskat lite mer i problemet nu och upptäckt att även vindrutetorkaren har lagt av förutom på högsta hastigheten. är det någon som har koll på om de har något sammband och var sambandet sitter i sånna fall. jag har kollat över alla säkringar på bilen nu och inte hittat en ända som var trasig och så tog jag isär relämodulen och det såg inte ut att vara några fel där heller. men det är ju inte alltid man ser fel när det gäller el så det kan ju vara rälämodulen. tänkte söka av bilen med carsoft i helgen och se om jag hittar något fel på den vägen. det är iaf jävligt irriterande att inte skiten funkar. om det är rälämodulen som spökar vad kostar en sådan i sånna fall?

[IMG]Länk
Sitter med exakt samma fel just nu o sliter mitt hår. Funkar dina elhissar o spolarpump? Mina har lagt av.
Torkarna som dina, bara på högsta hastigheten o centrallås stendött.
Gjort som dig kollat o bytt alla säkringar även kikat på modulerna under baksätet o de såg fina ut, men som du sa de syns ju inte alltid.
Tror relämodulen går på runt 1500-2000 på bmw. Har hittat för en 500 hundring på skrotar.
Till centrallåset sitter ju även en annan styr modul. Har fortfarande inte hittat den?
Sen har jag hört något om en "termosäkring" som ska sitta i närheten av högtalaren vid golvet på passagerarsidan. Men han som hade lagat en sånn förr genom att löda den var osäker på vilken modell det var. Men det håller han på o forskar i så jag ska få svar ikväll =)

Nr 3 i länken är modulen ja funderar över.

Länk

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
nä mina elhissar funkar men bara om jag har minst båda framdörrarna upplåsta annars går det inte. det sitter ju nån sånn där box i motorrummet blandsäkringarna och den kolla jag i idag och det var mest dioder och motstånd såg det ut som som satt i den boxen. hör av dig till mig om du finner någon lösning för jag är mån om att lösa felet. jag skriver självklart till dig om jag hittar en lösning.
Fick inget svar ang den stora säkringen jag nämde. Får se imorrn.
Letar med ljus o lykta efter modulerna under sätet bak. Verkar finnas på en närbelägen skrot, men det blir först på måndag då.
Skulle vara kul o se vad din felsökning med carsoften ger.
Givetvis hör jag av mig om jag löser det. Jag är mycket angelägen om att lösa det med. Åker på körförbud i veckan annars =(

Lånade en polares båda moduler. Inga problem i hans bil men i min var det samma symtom. Inget centrallås inga torkare, utom på högsta hastigheten då.
Det lär ju innebära att man kan utesluta dom modulerna som orsak.
De enda jag kan tänka mig nu är o leta efter den där säkringen i kupen.

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
kan du förklara vad det var för säkring och vad den ska ha för funktion.
Det var tydligen på E30 den satt där. Är nog motvsarande säkring som sitter vid batteriet på E34. Kikade på min igår. Den satt vid skärmkanten uppe vid stötdämparfästet.
Är väl den omtalade 80A huvudsäkringen, men på min var den ok.
Vet inte vad den säkrar av.
Kollat gamla inlägg, hittat minst 3 till med ej fungerande c-lås o torkare som bara funkar på högsta. Men ingen lösning. Verkar ju vara ett inte så ovanligt fel som någon borde ha ett enkelt svar på tycker man.

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
ja jag har fått en lösning nu! jag lät bilen stå i verkstan över natten och när jag tog ut bilen idag så prova jag bara på skoj att testa vindrutetorkaren och skiten funka. det ända jag gjort är ju att jag tagit ur relämodulen och satt till baka den. jag vet inte men vem vet den kanske kukar ur om nån dag igen vad vet jag. men det kanske inte är lika troligt att lösningen är så enkel på din.
Ok. Ja då kanske din dator nollade riktigt?
Jag har då iaf problem över huvet. Tror att GM modulen är problemt.
För min RM modul funkade utmärkt i en annan bil. Men med både min GM o RM modul var allt dött på den bilen med, utom att torkarna bara gick på lägsta hastighet o inte högsta!??
Men... o det är nu jag blir riktigt förrvirrad! Den bilens båda moduler gjorde ingen skillnad i min, men, torkarna gick som innan på högsta läget , så signalen gick ju igenom de modulerna, men med samma fel som med mina moduler.
Efter det gav jag upp!! Går lixom inte ihop i mitt huvud.
Tur det går bra för nån =) Hoppas det inte börjar strula för dig igen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.