|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
tack för svaret! bekräftar vad jag trodde, att premiums inte är lika förekommande i dagen s läge. |
|
|
En god vän till mig, som importerat en hel del bilar från USA, brukar säga så här: Om du räknar USD i 10, dvs 50000USD = 500 000SEK, så får du priset reggat och klart i Sverige. Detta sagt när USD stod i 7 SEK. Inte speciellt vetenskapligt, men en enkel och lättfattligt tumregel. It is nice to be important, but more important to be nice! |
|
| nu talar vi ju dock om flyttgodsobjekt, där 25% moms och 10% tull trevligt nog inte är aktuellt. | |
|
Jag importerade en Lexus RX från USA till Sverige. Att få den registrerad i Sverige var inget problem precis som det står ovan. Jag tror att jag fick betala 3000 USD för frakt och ca 5000 SEK för att få in den i svenska systemet. Förutsättningen är att det är flyttgods. Du behöver äga den 6 månader innan men ha bott i USA i mer än 12 månader (har jag för mig) samt du får inte sälja den på 12 månader efter hemkomst om du vill slippa moms. Men Det finns ett antal detaljer att vara medveten om. Vissa av dessa kan vara Lexusspecifika. Kolla upp för säkerhets skull. - Bilen finns sannolikt inte i något register. Det verkar som att man har olika databaser för Europa och US. Så slår man på chassienummer så blir det ingen träff. Man får kolla upp en liknande bil såld i Europa och hoppas att de har samma tillverkningsprocess. - Radion fungerar sannolikt inte i Europa. I USA är det 0,2 Mhz steg med udda decimaler medan Europa har 0,05 Mhz. Vi fick in en kanal av 15 när vi kom hem. En frekvensextender från Filipinerna löser problemet men RDS fungerar inte. Och radions känslighet är betydligt sämre utanför städerna. Att byta för mig kostar 8000 eller 23000. Man visste inte pga att man inte kan se exakt vad som passar. - GPS kan inte få Europeisk karta. I Europa används TMC och därmed en annan enhet OCH kabelstam. Ej pinkompatibelt enligt Lexus. Nu har jag hört en som lyckats konvertera och att kablage skulle vara samma ändå. Standardprislista 18 000. - Draget ej godkänt i Sverige. Nu har du kanske inte drag på din M3, bara i. :) - Större bromsar på min Lexus än standard i Sverige. Men det såg vi när vi testade fälgagr på däcksverkstaden och 16" inte fungerade, vilket är Europeisk storlek. - Hastighetsmätare på Lexus skulle gå att göra helsvensk genom att byta hastighetsmätarfilm. Nja, gick inte. 18 000 om man vill ha bort mph skalan. - Motorns dator fungerar med servicedatorn men inte kupéns dator. Så vi kan inte påverka "follow me home ljus" och andra finesser. Jag har ingen erfarenhet om svenska eller tyska bilar har motsvarande problem. Däremot har jag en kompis som sett liknande problem med sin Chrysler. PeO. |
|
|
Tack för infon PeOR! Detta är väldigt intressant. Jag hade också precis för mig att det var 6 månader i USA och 12 i Sverige för att slippa moms. Men det jag hittade på vv.se (klistrade in på föregående sida) säger nu att man ska ha ägt bilen 12 månader i USA. Har reglerna ändrats eller blandar jag ihop äpplen och päron? Intressant också med radio och GPS. Det är värt att kolla upp. Tack igen. Vincent |
|
|
vad jag minns från sist jag kollade var att det under vissa omständigheter räckte med 6mån i USA men det kan ha ändrats kanske? det enda jag hittar på vv.se i dagsläget är 12mån. |
|
|
12 månader som gällde vid det senaste telsamtelet till vv. M |
|
|
Jag var övertygad om att det var 12 månader när vi tog hem Lexusen eftersom det står så på VV. Men sedan när vi väl stod och tog in bilen på tullen i Göteborg så förklarade man att det var 6 månader som gällde. Samma sak berättade man för min kollega. När jag återigen kikar på vv.se så kan jag bara hitta 12 månader. Men det finns någon klausul någonstans som gör det till 6 månader. Jag skulle rekommendera att ringa Tullverket ifall man är intresserad. PeO. |
|
|
Hittade det. Fanns på tullverkets hemsida. Om man bott utomlands i 12 månader utanför EU så är man per definition en inflyttare. Då gäller att man ska ha ägt bilen i minst 6 månader. Länk PeO. |
|
|
PeOR, vilken klippa. Tack för hjälpen! Det hänger alltså på om man är Inflyttare eller Återvändare, intressant.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.