AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.867

Andrahandsvärde på USA import

Sida 1 av 2
Bi
10
Bikerjoy
E90 M3 Jerez Black -08
Hej,

Jag är sedan några år bosatt i USA, det ser ut som om vi kommer att flytta hem till Sverige igen om 12-18 månader. För en vecka sedan levererades min nya 2008 E90 M3. Avsikten är att köra den här, ta hem den som flyttgods och sedan förmodligen sälja 6 månader efter hemkomst för att slippa moms.

Min fråga är om någon har erfarenhet på försäljning eller köp av bilar importerade från USA. Ligger andrahandsvärdet lika som övrig import från Tyskland osv?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är väl svårt att förutse, men rädslan med importbilar är ju att de är krockade och /eller skruvade. Och eftersom du är förste ägaren så kan du se till att spara alla dokument på bilen.

Sen skiljer sig USA versionen lite från en svensksåld tror jag, vilket i så fall kan dra ner värdet
Några andra anledningar till att en import skulle va mindre värd ser jag inte.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Många gånger är det psykologiskt, dvs att folk vet att den är köpt billigare och därför kräver ett lägre pris.

Men, fast din har ett lite lägre pris, så är det bra affär att ta hem den iaf.

Mitt tips är att handla på dig ett par bilar till, speciellt muskelbilar som det är riktigt bra pris på och ta hem för att sen sälja. Kanske nån hoj med.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
och som "flyttgodsare" får du ta hem
1 bil
1 båt
1 mc
1 pickis
1 osv osv osv

Tänk på att du måste visa/bevisa att du ägt bilarna i över 1 år innan du skeppar.

M

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Måste du inte äga dem 1 år i USA och 1 år i Sverige?

Jag vet i alla fall att de är stenhårda, du måste ha ägt dem minst ett år, dvs det går inte igenom om du har ägt bilen 364 dagar....

Rörande frågan så är den självklart mindre värd en en svensksåld, så har det alltid varit och kommer troligtvis att vara framöver också. Det beror på många saker, bla svårighet att kolla upp, annat utförande på vissa detaljer (eller rädslan för att det ska vara annorlunda) samt fri service, dyrare försäkring osv. Men som vanligt, med en rätt specad bil i superskick så går den alltid att sälja till ett bra pris.

Mvh Johan
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Hur är det med den fria servicen som alla nya BMW har?
Försvinner den månne om bilen är importerad?

// Thomas
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
fri service försvinner lika snabbt som bilen blir billigare... ;)

Bi
10
Bikerjoy
E90 M3 Jerez Black -08
Så lång historia kort så kan man mer eller mindre förvänta sig samma andrahandsvärde som tysklandsimport. Så vitt jag vet så är motor och drivlina samma specifikaiton här som hemma i Sverige. Små skillnader finns givetvis som blinkersfärg, hastighetsmätare osv osv, men det är saker som jag nog tänker ta hand om i alla fall.

Det kommer inte att vara några problem att visa papper på att jag är första ägaren vilket jag antar är lite unikt när det kommer till importbilar.

När det kommer till garantier så har jag hört att nybilsgarantin gäller även i sverige, men endast de två år som det är i sverige inte de 4 jag får här. Fri service försvinner.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag skulle inte ge lika mycket för en USA-import som en Tysk-import då jag vet att bilen är MYCKET billigare i USA än i Tyskland.

// M.V.H. Daniel
Sitter i en liknande situation. Jag kollade just snabbt på www.vv.se och blev lite förvånad. Jag trodde inte att man måste betala tullavgigt, men det verkar vara fallet.

Bikerjoy:
Vet du vilka avgifter som måste betalas och hur stora de är?

Flyttsaksfordon
Ska du flytta till Sverige kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak.

Observera! Om fordonet förs in från ett annat EU-land eller EES-land (helfordonsgodkänt fordon) behövs oftast inte tillvalet flyttsak för att fordonet ska kunna godkännas vid den tekniska kontrollen. Detta under förutsättning att ursprungslandet var EU-medlem eller EES-medlem när fordonet var nytt. Tillvalet flyttsak behövs inte heller för en personbil av 1968 års modell eller äldre. Kontrollera med Bilprovningen om just ditt fordon innan du ansöker!

Ett fordon klassat som flyttsak får då vissa lättnader mot vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen. Det gäller bland annat krocktest. Fordonet behöver heller inte uppfylla de skärpta krav på avgasrening som ställs i Sverige från och med årsmodell 1989. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar. Ett fordon får tas in som flyttsak om du

varit bosatt utomlands i minst ett år
varit ägare av fordonet i minst ett år
använt fordonet utomlands i minst ett år.
Vid en registreringsbesiktning behöver du, förutom de sedvanliga handlingarna, också ha med

fordonets instruktionsbok
beslut om flyttsak från Vägverket.
Bilar som förs in som flyttsak eller arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.

Uppdaterad 2008-04-29 Skriv ut
|
| © Vägverket Röda vägen 1, 781 87 Borlänge 0771-119 119 vagverket@vv.se

Och här är lite till:

5. Flyttsak

Ska du flytta till Sverige? Då kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak. Fordonet får då en lindrigare bedömning än vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen och behöver inte heller uppfylla de krav på avgasrening som ställs i Sverige på årsmodell 1989 och senare. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. (Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.)

Observera! Om fordonet förs in från ett annat EU-land eller EES-land (helfordonsgodkänt fordon) behövs oftast inte tillvalet flyttsak för att fordonet ska kunna godkännas vid den tekniska kontrollen. Detta under förutsättning att ursprungslandet var EU-medlem eller EES-medlem när fordonet var nytt. Tillvalet flyttsak behövs inte heller för en personbil av 1968 års modell eller äldre.
Kontrollera med Bilprovningen om just ditt fordon innan du ansöker!

För att ansöka om att få tillämpa bestämmelserna om flyttsak ska du även fylla i och bifoga blanketten ”Ansökan om undantag som flyttsaksfordon”. Vägverket beslutar om flyttsak och detta beslut ska visas upp vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen. För ansökan om flyttsak tillkommer en prövningsavgift på 600 kronor, utöver ansökningsavgiften för ursprungskontroll. När ärendet registreras hos oss kommer vi att skicka en faktura till dig. Avgiften återbetalas inte vid avslag. Obs! Vägverket påbörjar prövningen av din ansökan först när ansökningsavgiften är betald.

Till ansökan för ursprungskontroll inklusive flyttsak ska följande handlingar bifogas:

Dokumentation som styrker att du varit bosatt utomlands i minst ett år, varit ägare av fordonet under detta år och dessutom använt fordonet under det året
Blanketten: ”Ansökan om undantag som flyttsaksfordon”
Köpehandling. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att chassinummer eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas.
Tidigare utfärdat registreringsbevis i original från föregående registreringsland.
Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp.
Bevis om permanent registrering, om detta inte framgår av fordonets senaste registreringsbevis.
Bevis om att fordonet är fritt för omsättning inom EU.
Bevis om förtullning i det fall fordonet importeras från land utanför EU.
kilroy
Enligt min uppfattning finns det inget absolut samband mellan bilens ursprungliga pris i USA resp Tyskland och bilens pris som begagnad i Sverige.

Däremot kan ju säljaren av den ursprungligen importerade bilen lägga prisnåvån lite lägre för att lättare få bilen såld.

Exakt vad säljaren av bilen betalade i USA är ganska ointressant. När bilen väl skall säljas i Sverige så konkurerar den med alla övriga bilar med avseende på skick, utrustning, miltal m m.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
kilroy:
Så du tycker att den i Sverige är lika mycket värd som en svensksåld bil? Det tycker inte jag iaf.

// M.V.H. Daniel
Spajjs: du bör nog läsa om Kilroys inlägg. Hans resonemang är avundsvärt nog aldrig felaktiga och vad han anser om prisrelationen mellan svensksålda eller privatimporterade bilar nämner han inte, endast vad han anser om betydelsen av det ursprungliga inköpspriset i relation till priset för samma bil som begagnad och som oftast håller jag med. Marknadspriset påverkas inte av om någon fått sin bil i 18-årspresent eller betalat fullt pris vid nybilsköpet.

Mvh
Mikael
Bi
10
Bikerjoy
E90 M3 Jerez Black -08
Vince:

Lite avsteg från orginalfrågan, men jag har inte exakt koll på precis vilka avgifter som tillkommer. Jag har däremot varit i kontakt med ett par transportfirmor och priserna jag har fått från dem har varierat mellan 1600-2100 dollar beroende på om jag väljer egen kontainer eller Roll on Roll off skepp. Det priset är registrerat och klart i sverige, sedan bryr inte jag mig så mycket om hurvida det är fraktfirman, tullen eller vägverket som tar mina pengar.

kilroy
mikael*

Exakt vad jag menade, tack mikael...!

Mvh kilroy

Kilroy,

Jag antar att din Dinan S2 är intagen från USA. Var det några problem/utmaningar att regga den i Sverige?
Kommer du som Skåning möjligen till Knutan på Södag?

Vincent
kilroy
Vince*

Jo, den är importerad från USA av en av mina bästa vänner. Jag hjälpte honom med allt pappersarbete vid importen och sedan köpte jag bilen av honom efter knappt ett år. Bilen är reggad i Tyskland. Importen var väl inte helt problemfri. Jag lyckades skaffa intyg (intyg som bekräftar att bilen uppfyller BMW´s originalkrav) både från BMW i USA och ett delstatsintyg från delstaten i USA där bilen var registrerad.

Efter lite "juridiskt trixande" kunde bilen till slut importeras som flyttgods. För övrigt gick importen smidigt och bilen anlände till Bremerhafen.

Jag åker tillbaka till Tyskland på söndag fm. När det gäller rejsande så brukar jag hålla mig till min egen racegrupp "Less than 5 seconds".

Ha det bra/mvh kilroy

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hade varit intressant om någon kunde svara säkert vad som gäller nybilsgaranti?

Bikerjoy: köpte du M3an genom international sales-avdelningen? om det nu finns någon hos BMW USA? vet att volvo har en sådan.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en annan fråga till Bikerjoy:
hur är säljläget på M3 E9X i USA för tillfället, går beställningsobjekt (ej bilar som redan står i hallarna) för listpris eller under/över?
vet att det har förekommit lite märkliga premiums på åtråvärda modeller "over there", men det kanske är slut med det iom konjukturen?

slutligen: var finner man lägst sales-tax?, vissa stater har ju över 11% och vissa inget alls om jag förstått rätt?
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Florida har 6% iaf...

Tror att indiana har 0%

Bi
10
Bikerjoy
E90 M3 Jerez Black -08
Jag köpte den precis som vilken amerikan som helst. Tror inte BMW har någon internationell avdelning.

Prisläget på E9x får nog delas upp i två grupper:

E90, som jag köpte direkt från handlarens lager. Listpris var 68 000 dollar, jag fick lös den för 61 000. Inga problem att pruta med andra ord. Flera skäl tror jag, inte lika populär som E92, 93, sedan så är ju en ny facelift på gång för 2009, och i USA får de oftast in nästa års modeller i Sep-Okt.

E92 och E93 verkar vara lite kärvare då de verkar vara mer populära, för mig var det aldrig aktuellt med en Coupe eller Cab, så jag försökte inte ens prata pris med dem, men jag fick känslan att de gick mer eller mindre för listpris.

Jag var inne på att beställa en precis som jag ville ha den, ville igentligen inte ha navigation, premium sound, comfort access osv osv, min specifikation landade på 59 000 dollar och de var inte villiga att pruta en cent på specialbeställningar. Så då tänkte jag.... Vänta 3-4 månader för att slippa navigation och lite annat lull lull, eller lägga 2000 mer nu och få en fullutrustad. Valet var ganska enkelt.

Så sent som för 2-3 månader sedan när handlarna inte hade lager på M3 så var det inte helt ovanligt att folk betalade 5-10k mer än listpris. Sök forumen på www.bimmerpost.com så ser man massor av gamla inlägg där dårar säger "Jag fick en jättebra deal, jag betalade bara 7k över MSRP".

Sales tax i Oklahoma där jag befinner mig för tillfället är 3.25% så det är överkomligt. Florida där jag bodde tidigare hade 7% när jag köpte bil där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.