AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.526

540 -98 tappar kraft vid acc.

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Igår när jag gav rätt mycket & jämn gas så tappade motorn kraft vid 4000 rpm. Först trodde jag nästan att jag själv "tappade" gaspedalen för det kändes rejält. Så klart var jag tvungen att kolla detta igen - så vid jämn gasgivning klipper den av effekten i stort sett exakt vid 4000. Testar med fullgas & då känns det inte lika markant, dock brukar min kärra ge en extra knuff runt 4000 vilket nu inte kändes alls utan en mer plan kurva om man säger så. Det är inte så att den stänger av helt, den fortsätter att acca men inte med full kraft. Säg att det känns som att den har tappat 60-70 hästar. Efter att ha provat med acceleration ett antal gånger i 3 mil så blev det bättre när jag kom hem, men känns inte helt OK. Den går annars bra innan 4000, låter bra, hackar inte. Eftersom detta visar sig vid exakt 4000 rpm undrar man ju om det kan vara nå´t elektroniskt, finns det nå´n "funktion" som normalt börjar jobba vid det varvtalet? Om det vore katalysatorerna borde väl bilen vara lite allmänt trött eller? Vad tror ni?
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Det låter lite som om LMM har lagt av.

Peace=)
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Hmmm. . . konstigt. Idag går bilen utmärkt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är faktiskt lite typiskt symtom för en täppt katalysator, motorns elektronic klipper av tändningen till en eller flera cylindrar i den "bank" som den inte avgaserna kan flöde fritt igenom. Och det brukar ske runt3500- 4000 varv beronde på vilken BMW modell det gäller.
Läs av felminnet, du bör ha tändningsmissar registrerat på en elle flera cylindrar i så fall.
Skulle det vara LMM så kan du prova med att koppla ur den och se hur bilen fungerar, går den bra så kan felet ligga där , notera att en dåligt fungerande LMM inte ger felkoder endast vid avbrott så kolla att anslutningen är fräsch och OK.
Men första tipset är en " täppt kat" ju högre "tryck" gasflöde ju tätare blir den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Propeller: Hur långt har 540in rullat?

Peace=)
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
skorpionking: 18000 - på mätaren, men de klassiska "skruv-dragen" får mig att tro att 25000 är mera troligt.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Idag kom ett annat problem, eller har det kanske med ovanstående att göra. . . . Motorn dör vid körning. Ca. 3-4 sek sedan kommer den tillbaka. Första gången det hände var runt en skarp sväng, har ca. 15-20 liter i tanken. Detta kom sedan under körning med några 100 meters mellanrum. Jag fick vända hem.
Hur gick det med bilen?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jo, efter rejält mycket om & men så visade det sig vara en kabel till bränslepumpen som skavts av. Jag startade en annan tråd efter denna där det finns lite info osv. /// Daniel
gr
20
groover
540iA Touring -00
tjena..detta var lite komiskt....satt och tänkte på exakt ditt problem när jag läste tråden.....jag hade samma problem på min tidigare 528 -97...det var någon tidigare klåpare som tjuvat ström från den kabeln och gjort en urusel skarv som hade get sej, så den glappade från och till....det kändes jävligt myssko och nervöst...innan vi hittade felet....blev ju billigt, en krympslang för nögra korvören.....PHU!!!!

BMW, vad annars?? ja..kanske ett busskort,cykel, bra skor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.