AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.204

någon som har erfarenhet av mini clubman?

är det någon här på forumet som har erfarenheter av mini clubman?? hur är dem att köra,äga m.m??? har kollat lite på mini clubman diesel och förutum priset så verkar ju allt vara kanon på den bilen:D
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inte mer än ett par timmar bakom ratten. Kort sagt så är den mindre är man tror, ganska värdelöst med utgång till vänster, även om det är lite coolt och den är i princip som en vanlig Mini att köra.

Ska jag lägga till en personlig åsikt så tycker jag att den är rätt ful och skulle välja en vanlig Mini om jag gillar Mini och en annan bil om jag behövde utrymmet.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag äger en MINI Clubman (Diesel) sedan mars. Har nästan bara positivt att säga. Fyra vuxna ryms utan problem, är man två får man istället stort bagageutrymme med nedfällt baksäte. Körkänslan är typisk MINI, dvs "gokart". Dieseln låter lite dieselmässigt (=inte lika fränt som en bensinbil) men den är otroligt pigg och har bra vrid redan från låga varv.

Extradörren på höger sida gör det väldigt lätt att komma in/ur baksätet, vilket därmed alltid sker från höger eftersom någon sådan dörr inte finns på vänster sida. Man kan förstås fälla fram vänster framstol och ta sig in i baksätet den vägen, men det blir som i en vanlig småbil, dvs trångt.

Interiören är rätt plastig men premiumkänslan finns där det gäller; alla reglage, spakar, ratt och annat är perfekt placerade och gedigna. Fjädringen är som sagt av typen gokart, så man åker inte överdrivet bekvämt, men å andra sidan kan man krama kurvor som få andra bilar. Finns många trevliga utrustningsalternativ också, rekommenderar särskilt glastaket.

Slutligen kan jag ju kontra aceys åsikt om bilens utseende med att jag finner dubbeldörrarna bak mycket snyggare än "luckan" som vanlig MINI har. Det var just Clubman som "sålde" MINI till mig, den har ett klockrent utseende och utan den modellen hade jag valt ett annat märke (förmodligen BMW).

Jag törs för övrigt påstå att Clubman D är roligare att köra än 120d. Så det är den du ska jämföra pris med, om du vill ha maximalt med körglädje för slantarna...

Lite foton: Länk

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Just ja, kanske ska nämna den största besvikelsen jag haft med bilen också: Jag köpte till HiFi-paketet eftersom jag gillar musik, tyvärr håller de högtalarna väldigt dålig kvalitet. Har nu för andra(!) gången lyckats spela sönder en av bakhögtalarna... kinaskit :(

Wilhelm Svenselius
W2k: hur är den på motorvägen??? blir det för bullrigt??
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Morsan (som också har en Clubman D) tycker att den är en smula bullrig. Jämfört med E38:an jag hade innan är den definitivt bullrig. Men jag vande mig väldigt snabbt, numera tänker jag inte på det. Dessutom gör stereon ett mycket bra jobb med att dölja vägljudet :)

Det där med buller är ju väldigt individuellt, så jag föreslår att du provkör en Clubman D på motorväg och avgör själv.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Angående motorväg förresten skall tilläggas att Clubman funkar utmärkt som långfärdsbil. Mycket stabil i höga farter och dieseln ger tillräckligt acc för vardagskörning även på sexans växel (det blir förstås inga crazy omkörningar med 110 hk). Åker ner till Linköping ibland, det bara att ställa farthållaren på 130, luta sig tillbaka och lyssna på den vackra musiken i en och en halv timme. Förbrukningen hamnar någonstans runt 0,5 l/10km en sådan tripp.

Wilhelm Svenselius
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
TjÖp!!

Har sedan juni kört 550 mil och har haft otroligt kul bakom ratten :) Jag tycker den är betydligt roligare än 118d (tar emot och säga så pga felhjulsdriften men så ÄR det) Däremot är den inte lika rolig som vanliga Mini, men dessto coolare :)

Trång invändigt men visst går det att åka fyra personer. Ingen laståsna med uppfällt baksäte men du kan ialf åka och handla utan att behöva fälla säten som du nästan måste göra med vanliga Mini ;)

Buller, japp. Om jag uteslutande körde motorväg och bara skulle ha komfort skulle jag valt något annat.

Kvalitetskänsla, sisodär. Min 30' mila 528a knarrar inget från instrumentpanelen men det gör en viss Clubman... Annars håller jag med W2k.
hur är bränsleförbrukningen?? håller den vad dem lovar??
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Vet inte, har aldrig kört "normalt" utan kör för att ha kul å då ligger medelförbrukningen på 0.5 enligt datorn. Men det känns som om det vore enkelt att sänka den
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag kör allt annat än lugnt med min Clubman, så min förbrukning är inte att gå efter, men jag ligger mellan 0,5 och 0,6 i vanliga fall. Kör man lugnt så tror jag att man kan komma lägre .. men hur kul är det? :)

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.