AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.642

Kan man reklamera sin BMW?

Sida 3 av 3
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Hej

Tråkigt med din bil men jag tycker nog att du överdriver lite:

Du skrev att din första semester blev inställd pga av att bilen inte levererades.
Leverans 1juli, 4 veckor innan ringer säljaren och säger att allt ser ok ut, dvs 1 juni.
1 vecka innan 1 juli ringer han och säger att beräknad levtid är 1 oktober eftersom han har sett fel.
Då ryker helt plötsligt dina semesterplaner för att du inte har en bil, men sen skriver du att ni fick låna en Seat tills leveransen, dvs juli-okt, varför körde du inte Seaten till Frankrike?? Fick du låna bilen eller hyra den?

Ang vattenläckage & missljud efter rutproblemen, varför har du inte lämat in den igen till Bilcentralen så de får fixa problemet istället för att köra runt med bilen och irritera dig på ljudet.

Sen går det ett år, och nya semesterplaner, bilen pajjar pga av felaktig bränslepump, men ni får låna en 318d att åka med istället, så varför klaga? Återigen, låna eller hyra? Du fick ju en bil att köra med. Tänk på att bilmekaniker också har semester och att det kan ta tid på sommaren att få bilen lagad

Sen pajjar turbon efter 3 dagar, skitsurt att bilen pajjar igen, men det är ett nytt fel, så det är omöjligt att få BMW eller säljaren att ersätta dig för det.
Och nu slutligen har du fått lackskador, också jättetråkigt, men det är ju inget mekaniskt fel på bilen, det är ju bara att lacka om. Tyvärr verkar du ha fått bilen lackad av en praktikant...

Att försöka få ersättning för förlorad arbetstid och eventuell värdeminskning låter återigen omöjligt. Varför är bilen värd mindre för att den är omlackad???
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
p950nlu:

Jag vill inte köra till frankrike med en seat. Jag beställde en bmw 120d och ville köra med den dit. Det handlar mycket om känsla. Hade jag inte brytt mig om känslan utan enbart tänk ekonomiskt hade jag ju inte köpt en ny bmw över huvudtaget.
Jag hade också planerat en sväng förbi "Ringen" i tyskland för att prova bilen där. Samma sak gällde nu i år när vi åkte en 318d istället. Jag ville inte testa hur en 318 beter sig runt ringen, utan jag ville ju såklart köra min bil där. Det är såklart jättebra att dom ordnade med lånebil under tiden, men något annat hade ju varit uteslutet då en del av köptesumman på en ny bil går åt till att täcka upp för "mobilitetsgarantin" som bilen har. Jag har ju alltså rätt till en kostnadsfri lånebil utan tjaffs, det har jag ju betalat för.

Anledningen til att jag inte åkt till bilcentralen igen är att jag dels har annat för mig än att besöka verkstäder samt att jag tänkt få dessa saker åtgärdade på nästkommande service. Servicen kommer utföras där jag köpt bilen då jag har ett större förtroende för deras verkstad.

Jag misstänker att en del av er har missförstått mig lite grann.. Låt mig förtydliga. Jag begär inte att bmw ska köpa tillbaka bilen till samma belopp som jag köpt den för. Det vore ju såklart fel då jag brukat bilen. Däremot förväntar jag mig något mer än en klapp på axeln och ett "sorry". Det är lite humoristiskt det här iom att jag har aldrig någonsin behövt strula så mycket med en bil som när jag valde att köpa en ny bil. Jag trodde det skulle vara tvärt om? Att man väljer en ny bil för ett så bekymmersfritt bilägande som möjigt. =)

Men men..jag pratade nyss med dem igen. Dom får ett tredje försök på sig att laga skadan. Hoppas det blir bra den här gången. =)
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
BCR: Jo, det är vad jag kommer göra. Verkstadschefen skall kontakta mig för att se hur vi går vidare med saken.

Lövet:
Det är fortfarande samma verkstad jag lämnat in bilen till, dvs bmw solna. Om dom sedan anlitar en extern lackverkstad bryr jag mig inte om. Det är fortfarande bmw solna som har ansvaret att laga bilen.
-Verkstaden har nu försökt laga felet 2 gånger utan att lyckas
-En annan verkstad kan nog åtgärda felet så det blir bra. Dock kvarstår problemet med att bilen inte längre är ny, dvs den är delvis omlackad, och är därmed i mina ögan värd lite mindre än motsvarande bil som inte är omlackerad.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En fackmannamässigt gjord omlackering (dit har du dock inte riktigt kommit än) anses vara fullgod ersättning enligt rättspraxis. Dvs, din känsla för att bilen blir mindre värd spelar ingen roll och är inte skäl för någon ersättning.

Det är samma sak att upptäcka att en bil varit krockad inte genererar någon ersättning eller skäl för reklamation i Sverige. Är bilen bara lagad på rätt sätt anses den likvärdig med okrockad i lagens mening.

//Lövet
Njuren
groze: stå på dig hur jävligt det än är. Det gör dig till vinnare i längden!

"the things you own end up owning you"
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Lövet
Exakt, jag har inte nåt dit än. Alltså måste jag lägga både tid och pengar för att få det fixat. Det finns något man brukar kalla goodwill, men jag har ännu inte sett någon sådan. Det är visserligen inget lagstadgat, men ett sunt förnuft säger ju iaf i mina öron att en kund som har råkat ut för mer strul än normalt, försöker man kompensera på något sätt för att behålla kunden.

Njuren
Jag kommer stå på mig så länge jag känner det nödvändigt. Skönt att ha stöd från någon. =)

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Angående detta med bränsle och provkörning så dom gångerna jag lämnat in bilen så har jag max 10liter kvar i tanken, vill dom "prov" köra längre så får dom tanka, inte upp till dig att betala deras provkörningar!

Tråkigt med din bil, suger verkligen balle om man får säga så!!!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

"Njurens" citat verkar passa in väldigt bra här :/

har du fått tillbaka bilen från lack?
BCR
Groze; hur har det gått med din bil?
Har ni rökt fredspipa eller har du grävt upp stridsyxan?

/Håkan
OO=00=OO
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

han kanske tog fram 5liters dunken och blev av med alla problem ;)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Får hålla med groze om att det är mycket känslor med när det handlar om att köpa en helt ny bil.
För några år sedan bestämde sig mina föräldrar för att köpa en helt ny bil, för att slippa krångel och reparationer m.m. Det dök upp lite mindre fel och krångel på den nya bilen, men det mesta löstes på garanti. Men det förstörde ändå mycket av nöjet med att äntligen ha köpt en helt ny bil istället för en beg.

Bmw 735IA -87
Intressant läsning.
Tycker du ska ha en stor eloge för att du har behållt lugnet, jag själv skulle ha "målat klockor" för länge sedan.

Ett nybilsköp är sällan förenat med problemfrihet.
Min far skaffar ny bil varannat år, och det är förbluffande hur mycket fel det kan var på helt nya bilar, och inte att förglömma, den totala avsaknaden på kompetens hos en del verkstäder.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Groze, stå på dig!
Har varit med om liknande fall med min förra bil och nu på god väg med den senaste. Dock inte av den magnituden du beskriver.

Det som är mest förbluffande är hur totalt inkompetenta en del märkesverkstäder är. Man löser faktiskt inte allt med en uppdatering av mjukvaran...

Dessutom kan man fundera på om verkstäderna har en susning om vad i den nya mjukvaran som är justerat. Klagar jag på fönsterhissarna och uppdateringen har med motorns tomgång att göra så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det inte kommer hända skit med fönsterhissarna.
Men på en märkesverkstad förstår man tydligen inte det... Oftast.

Kör hårt!
//Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.