AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.640

Kan man reklamera sin BMW?

Sida 1 av 3
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan,

Jag köpte en ny bmw 120d i oktober -07 och det har varit flera problem med den ända sedan jag beställde den i början på mars -07. Två semestrar har gått åt skogen för att bilen antingen varit försenad eller stått på verkstan. Senaste semestern i år så stod den på verkstad 1 månad, sedan när jag fick tillbaka den höll den i 3 dagar innan den gick sönder igen, så nu står den på verkstad igen, och dom verkar inte veta vad som är fel.

Jag känner att jag inte vill ha tillbaka bilen då den inte går att lita på. Jag är beroende av en bil som fungerar, samt att jag har ingen lust att betala 300 000kr för en bil som bara står på verkstad.

Vilka rättigheter har man som köpare att eventuellt häva köpet eller få bilen återköpt av BMW?

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Jag har för mig att de har tre chanser på sig att åtgärda problemet. Om det rör sig om samma fel. Är det inte åtgärdat efter tre försök så har du rätt att höva köpet.

Mvh Hawar
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
BMW528M har rätt...
Är det samma fel så har du rätt att häva köpet.

Prata med garantiansvarige på huvudkontoret eftersom det är de som får köpa tillbaka bilen.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Vad gör jag om det inte är samma fel, utan bara en mängd olika fel? (vilket det troligen handlar om just nu)

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har du läst det finstilta i ditt köpavtal? Det är vad du har att gå på.
Om du har haft mycket problem med bilen så kan du prata med din säljare och/eller försäljningschefen på firman som du köpt bilen av. Beskriv situationen och be dem undersöka vilka möjligheter det finns att få en ny bil. Ha med ett papper som beskriver alla fel du haft och de konsekvenser som felen har fått (utebliven semester etc).

Var lugn och saklig, att börja skrika och hota med advokat mm minskar chanserna till framgång. Om felen du har haft är tillräckligt allvarliga så kan du få en ny bil, men det är inte särskilt ofta det inträffar, så var förberedd på att de sannolikt vill fortsätta laga bilen på garanti.

Du får inte en ny bil om den varit på verkstad för 2-3 olika fel på ett år, det måste snarare handlar om 5-10 fel (beroende på hur allvarliga de är). Jag läste (för länge sedan) om en BMW som var på verkstad 18 gånger första året, han fick till slut en ny bil.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag är nyfiken på vad är det för typ av fel. En månad låter mycket, jag skulle vara mycket irriterad. Fick du lånebil?

Glöm att du kan häva köpet, det är i princip omöjligt. Säljaren skall alltid ges chans att åtgärda eventuella fel, vilket de uppenbarligen gör - låt vara att de tagit låååång tid på sig.

I alla dessa fall (varav ett antal har diskuterats genom åren på detta forum) kokar det alltid ner på hur du som person agerar. Två väldigt lika fall kan få helt olika resultat. Vet du t.ex. med dig att du är dålig på att argumentera och dokumentera måste du ta hjälp. Det behöver inte vara en stjärnjurist, det kan räcka med sunt förnuft från någon i vänskapskretsen. Gärna en äldre person, det brukar ta bättre skruv. Glöm inte att det alltid är svårare att argumentera i egen sak. Känslorna svämmar lätt över.

Börja med att teckna ner en tidsaxel över allt som hänt. Lista NÄR det har hänt och VAD som hände. Skriv ner vad som sas under alla telefonsamtal, brustna löften, tid på verkstad osv. Exempelvis VEM som sade vad. Skriv gärna vilka följder det blev, t.ex. att du stod utan bil när du skulle åka till x och y. När du har gjort denna lista vet du om det finns substans i dina argument.

Nästa steg blir att stämma möte med din kontaktperson på BMW. Skicka inte över någon dokumentation innan, säg bara att du vill prata om dina problem i allmänhet - eller så dyker du upp oanmäld. Bered dig på ett långt möte där du och din "hjälpperson" går igenom hela din tidsaxel. Undvik känsloyttringar. Saklighet och lugn vinner i längden. Styr samtalet, låt motparten bli upprörd och stressad. Ta tid på dig och låt budskapet sjunka in: Du känner dig sviken och lurad, du vill att de skall förstå detta. Upprepa samma budskap om och om igen. Om kontaktpersonen blir stressad och vill avsluta mötet är det bara att mala på. Poängen är att de skall känna pressen. Prata gärna med öppen dörr så att andra besökare hör diskussionen. Gör säljaren obekväm, skapa skuldkänslor. Boka gärna ett nytt möte om det inte går att nå ett avslut. Följ upp, ligg på.

Finalen blir att kräva någon form av ersättning eller lösning på problemet. Här är det förstås svårt, eftersom de sannolikt är vana vid en eller annan missnöjd kund. Begär t.ex. tilläggsutrustning, bra inbytespris eller något annat som betyder mycket för dig, men som är förhållandevis "billigt" för BMW. Var konstruktiv, hitta lösningar för att få en situation där båda känner sig som vinnare. Nöj dig inte med "det går inte". Sådana kommentarer kan mycket väl ändra sig under resans gång. Hur det än går kommer du knappast att få lämna tillbaka bilen utan att förlora på det hela, bättre då att få till stånd en annan lösning.

Lycka till!
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det handlar om olika fel som lagas kostnadsfritt och du dessutom får lånebil under tiden är dina chanser att lämna tillbaka bilen i stort sett noll.

Dessutom vill du inte lämna tillbaka bilen när du får reda på hur mycket avdrag som kommer göras för varje körd mil. Det är väldigt mycket tyvärr.

//Lövet
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tack för alla bra svar!

Ang. felen så var det först som så att jag blev lovad leverans juli 2007. Ca 4 veckor innan leverans ringer säljaren och säger att bilen ser ut att komma enligt planen. 1 vecka innan jag skall få bilen kontaktar säljaren mig och meddelar att bilen inte kommer komma i tid, utan han har sett fel i datorn. Ny beräknad leverans blir Oktober 2007. Då vi blivit lovade bilen lagom till semestern hade vi planerat in en bilsemester till frankrike. Dom planerna gick därmed upp i rök. Som kompensation fick vi låna en Seat Leon fram till leveransdatumet.
När jag väl fick bilen så stämde inte utrustningen på en punkt, något som jag och säljaren löste med rabatt på vinterdäck och motorvärmare.

Första felet på bilen dök upp när det blev kallt. Rutorna fungerade inte som de skulle.
Jag hade även fått ett knarrande ljud i kopplingspedalen.
Jag bokade tid och lämnade in bilen på Bilcentralen. De lyckades inte åtgärda felet alls, utan snarare försämra bilen genom att de inte justerade in rutorna ordentligt, samt skapade ett skrammelljud i dörrsidan. Nu har jag i och med det fått problem med vattenläckage, vindbrus, samt att det låter illa när jag stänger dörrarna.
Nästa fel dök upp dagen innan midsommar. Motorlampan tändes och jag kontaktade BMW Mobile Care. Dom hämtade bilen med bärgare och körde den till bmw solna.
Detta skedde 2 veckor innan min semester. Eftersom vi inte kom iväg till frankrike förra året hade vi bokat in resan i år. Bilen stod på verkstad 1 månad med havererad bränslepump. De fick byta hela bränslesystemet pga metallspån från pumpen.
Detta innebar ju såklart att vi återigen inte kunde åka till frankrike med bilen. Vi fick dock låna en 318d att åka med istället.
När jag äntligen fick tillbaka bilen höll den i 3 dagar innan laddtrycket började strula, så nu står den på bmw solna igen, och dom har ingen aning om när den kan tänkas vara klar.

Dvs har den stått på verkstad stort sett hela sommaren och hela min semester.

Detta bidrar såkart till en stor irritation, samt en hel del merkostnader för mig. Det är inte gratis att behöva betala självriskredusering varje dag för lånebilarna, samt att jag har annat att göra än att besöka verkstan. Dessutom är jag ju tvungen att betala ränta på bil-lånet, oavsett om jag kan använda bilen eller ej.

Jag har helt enkelt tröttnat. Det här har blivit min sämsta och absolut tråkigaste bilaffär hittils. Personalens bemötande har varit lite varierande. Vissa personer på bmw solna ska ha en stor eloge för deras försök att få till en bra lösning, medans andra förtjänar en del Ris.

Oavsett vad, så har jag bestämt mig för att inte behålla bilen.
Mvh
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Usch, det låter verkligen tråkigt. Tja, vad skall man säga ... verkar som en svårlöst situation. En variant är kanske att åka till en annan bilhandlare (annat märke?) för att få till stånd en ny affär om du trots allt bestämt dig för att promenera i bilvärlden. Kanske kan du få till ett hyfsat inbyte eftersom din 120d rimligen borde vara relativt lättsåld - om man nu kan tala om lättsålda bilar i detta läge. Den har ju bl.a. fri service osv.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förstår din irritation, det gör jag, men dessvärre så ger inget av det ovanstående något bra juridiskt för att försöka få bilen återköpt. I ditt fall är det nog bäst att du försöker få bilen lagad och sedan säljer den. Den förlusten är inte alls säkert att den är större än det avdrag handlaren skulle göra vid ett återköp.

//Lövet
Felen är nog för få och för enkla för att få en ny bil, tyvärr. Det verkar som om verkstaden är källan till en stor del av irritationen, inte bilen i sig.

Jag föreslår ändå att du pratar med din säljare, beskriv situationen och diskutera hur ni kan lösa det. Ev kan du få byta till en annan lätt begagnad 120d utan kostnad, men då finns förstås risken att du inte får den färg/utrustning som du har nu. Det finns även möjligheten att firman erbjuder dig väldigt bra i inbyte mot en ny bil som lösning på problemet.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
För att häva köpet har jag läst att praxis säger att om man får ett allvarligt fel som återkommer mer än 2 gånger kan man få rätt att häva köpet. Då gäller det att det är samma fel. Annars kan det räcka med flera allvarliga fel samt övrigt "strul" för att kunna häva köpet.

Detta enligt fall hos allmänna reklarmationsbyrån.

Jag är inte inttresserad av en ny 120d eller en lika dan begagnad. Det finns inget som säger att de bilarna skulle vara bättre. Jag har helt enkelt tröttnat på att ha en ny bil.

Mina tidigare äldre bmws höll bättre kvalitet än denna. De gick dessutom väldigt bra att laga själv till en väldigt låg kostnad. Så framöver kommer det nog bli en sådan istället.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du har ju haft en väldigt stor portion med otur med dig i den här affären. Inte bara tekniskt med bilen som det låter. Hoppas det löser sig till det bättre framöver.

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Anders: Jo, det har varit en hel del otur med väldigt mycket. ...jag kan ju också tillägga att säljaren höjde priset i efterhand pga att han först räknat fel... Med andra ord har det strulat från dag 1 då jag skrev på avtalet. (mars -07)

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Säljaren verkar rätt slarvig, räknar och ser fel! Hoppas att det löser sig.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
BCR
Om inte din lokale försäljare eller BMW Sverige låter sig påverkas av din historia så tror jag ett ett uppslag i söndagsbilagan Motor i Expressen skulle sätta fart på dem....

Förhoppningsvis behöver du inte gå så långt. Lycka till!

/Håkan
OO=00=OO
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Nu har jag pratat med säljaren och tyvärr lät han väldigt kall och oförstående och meddelar att han inte kan göra nånging i dagsläget. Tack och lov har jag fått tag i en person på kundrelationer som är trevlig och ger ett bra bemötande. Dock har hon svårt att hjälpa mig vidare i dagsläget.

Det känns som David mot Goliat...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Groze,
det låter som du har två eller tre problem här, som egentligen är oberoende av varandra.
Först har du och säljaren hamnat 'snett', det har blivit flera misstag i beställningen och leveransen som sedan inte rättats till/kompenserats så du blivit nöjd. Svårt att rätta till i det här läget, om ditt förtroende för säljaren är i botten.

Sen har du fått en bil levererad, som det blivit fel på under garantitiden. Sånt händer, och det är väl knappast nån tröst att BMW oftast är bättre än så.
BMW har dock ställt upp och fixat felen på garanti, och du har fått lånebil på hyfsat generösa villkor så du inte behövt vara utan bil. Av det du berättat kan jag inte se att BMW egentligen misskött den biten.

Sen är du missnöjd med hur BMW behandlat dig som kund, när du haft problem. Vad jag förstår, så är det åtminstone två verkstäder inblandade, varav den ena 'hör ihop' med säljföretaget där du köpte bilen. Är du missnöjd med bägge, eller bara säljföretaget? BMW centralt kan inte göra mycket åt dina relationer med säljföretag och verkstäder, det dom kan hjälpa till med är rena produkt- och garantiärenden, och där har du vad jag kan se blivit korrekt behandlad.

Om din säljare och verkstaden är de verkliga problemen, tycker jag du ska vända dig till deras respektive högsta lokala chef (lokal VD) med ett brev, där du sakligt och så objektivt du kan redogör för omständigheterna. Tala gärna om vad du är missnöjd med, men nämn inget om kompensationskrav i brevet, och avstå från personliga påhopp utan håll dig till att beskriva vad som hänt.
Hota inte heller med att misskreditera BMW och ÅF eller gå till pressen, det lönar sig aldrig!

Förhoppningsvis får du ett vettigt svar, med erbjudande om viss kompensation.
När du fått det svaret, kan du gå vidare och precisera dina egna krav på ersättning, alternativt acceptera det erbjudande du sannolikt fått.
Hittar ni ingen för dig acceptabel lösning, är det dags att prata med din kontakt för kundrelationer på BMW centralt, och kanske kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få råd om vad du kan göra.

Lycka till, hoppas trots allt att BMW får ordning på din 120d så du blir nöjd och vågar lita på den - det är en härlig bil!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Gunnare: Tack för svaret.

JAg vill förtydliga några saker:

-Ingen av verkstäderna har något med säljstället att göra, då det ligger för långt från stockholm för att jag ska kunna lämna in bilen där.
-Jag har inget otalt med varken solna eller bilcentralen, båda verkstäderna har givit mig ett bra bemötande och dom gör säkert sitt bästa.
-Det stämmer att jag och säljaren inte alltid varit överens, men vi har aldrig höjt rösten mot varandra utan vi har hittils kunnat lösa allt på ett lungt och trevligt sätt. (vilket brukar vara det bästa sättet)
-Jag har heller inga planer på att hänga ut något i pressen eller liknande, utan jag tror att det ska gå att komma överens ändå.

Det jag däremot känner mig missnöjd med är dels kvaliteten på bilen och hur allt tillsammans blir oerhört påfrestande. Det klassiska utrycket "Man får vad man betalar för" borde ju gälla åt båda hållen. =)

Jag kommer nu helt enkelt låta verkstan laga bilen. Förhoppningsvis dyker inga nya fel upp. Sedan får jag se hur jag går tillväga med restan. Jag vill trots allt ge säljaren en chans att sätta sig in i ärendet ordentligt.

Mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Lite förvånad är jag över påståendet om att kvaliteten på bilen skulle vara låg. Själv var jag mycket nöjd med vår 120d som var en av de bästa bilar vi har haft. Jag menar att detaljfinish och kvalitet är hög jämfört med andra bilar i samma klass. Jag har haft många BMW samt bilar av annat fabrikat att jämföra med. Men du vet bäst själv vad du har råkat ut för och kort sagt verkar du har drabbats av en kombination av otur och en dålig säljare.

Två "allvarliga fel" och hävning tror jag inte på. Det måste ha funnits andra omständigheter som gjorde att det i så fall fanns grund för hävning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.