AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.489

M3 E46: Vad är "normal" oljetemp?

Filip_J
Hej.

Jag har relativt nybytt Castrol TWS 10/60 i bilen.
Under normal körning = gasa när bilen/oljan är varm ligger tempen på 100grader.

Nu när det är ca 30 grader ute stiger tempen lite högre, normalt?

Vad har ni för temp på oljan i era M3 E46?

Bilen i fråga är en 01 med 6700mil.

Mvh Filip
I vanliga fall ligger tempen runt 90 grader ca. Nu i denna högsommarvärme ligger den kring eller strax under 100 grader. Så det är normalt skulle jag säga... Gasar du mycket skulle jag råda dig att hålla koll på temperaturen. Det går snabbare nu i dessa dagar att komma upp i temperatur...

M.V.H
Dennis
Filip_J
Jag kör väldigt lugnt, gasar aldrig mer än 3000rpm innan oljan är 80 grader.
Det är klart man drar på när bilen är varm, och då ligger den runt 95-100grader. Så fort du kör vanligt igen ser du nålen krypa ner mot 90grader.

Nu är det är så varmt ute räcker det med lite gas och tempen sticker direkt.
Jag är inte orolig, men till skillnad mot mina tidigare M3 E36or så tycker jag att oljan blir varmare betydligt snabbare i E46an.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanonbra att oljan kommer upp i drifttemperatur snabbt,dvs utvecklingen går framåt :)

Mvh Janne.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Vid normal temp brukar min ligga runt 80grader, nu när det är varmt ute ligger den på ca 90-100(dvs strax under 100) bara en gång när jag låg och tryckte i mycket trafik som nålen stack en liten bit över 100grader. Sedan vid jämt motorvägskörning i 120 brukar tempen ligga på 75-80grader(antar att det blir mer luft som kyler då)
Tycker att tempen går segt upp om man kör i stan och i köer, medans om man hamnar på 70 vägar direkt så går den snabbt upp till 80gr.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Normal driftoljetemp "överlag" i motorer ligger mellan 80-100 grader....kan gå ända upp mot kanske 125-130grader i vissa fall beroende på grad av "ansträngning o yttertemperaturer"..
Gäller att alltid ha en bra olja i som pallar med uppåt 130grader(ibland en smula mer också),men det antar jag att "alla" har i sina M3:or i alla fall ;)

Beror också på var man mäter oljetemperaturerna som visas...en del har ju i oljepluggshålet vilket är lite missvisande ty där är den som svalast i princip,kyls av fartvinden bl.a.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hittade en sida som är bra...står ungefär det jag skrev där förvisso..

Länk

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.