|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle behöva lite expertichjälp nu! Bilen är en 525 e34 från -88, altså 12 ventilers m20 motor, ingen extra utrustning förutom elspeglar och taklucka. Ingen färddator förutom den "serviceruta" som finns i instrumentpanelen. Nu till proplemen. Idag när jag startade bilen för att åka till jobbet efter att den stått hela helgen, (har varit ganska fuktigt och varmt väder i helgen) kom inte instrumenten igång och varningsignalen ljöd konstant, efter en halvkilometer slutade ljudet men inget fungerade. Så var det även den resterande kilometern som jag hade kvar till jobbet. När jag startade bilen på lunchen ljöd först ringsignalen men slutade efter en stund och instrumenten började fungera men språket var nu på tyska, har på engelska annars, och den varnade förutom somvanligt om bromsbeläggen (pirat belägg utan givare) nu också för batteriet. Men sen på väg tillbaka från lunchen så ljöd ljudsignalen hela tiden och inget fungerade. Nu vid en senare provkörning ljuder ringsignalen konstant förutom när man bromsar. Hastighetsmätare och varvräknare fungerar när man kör, men inte temp, bensin och det står inget i trippmätaren och inte heller i servicefältet. När man sen trycker på bromsen tystnar summern och varvräknaren går upp till ca 2500-3000 varv, fastän motorns varvtal inte ändrar. När man sedan slutar bromsa ljuder summern genast igen men varvräknaren kan lämna kvar en stund, så om man gasar upp till 3000 tusen varv, visar mätaren ungefär 5500-6000 varv, men börjar för det mästa fungera normalt efter en stund. Instrumenteringen har förut inte heller riktigt fungerat, km räknaren har stått på 300323 dom senaste 3-4 åren men trippmätaren har fungerat. Bilen har vid regnigt/fuktigt väder kunnnat slå av tillfälligt men har då alltid rabblat upp en massa oförståeliga tecken i servicefältet. Det brukar för det mästa gå om ganska fort. Hade int tid att felundersöka bilen desto mera idag förutom att jag kollade alla säkringar, som såg ut att vara ok och så rev jag lös en panel i bilen så jag slapp åt summern, tog bort den 3-poliga vita kontakten till den så att det åtminstone är tyst i bilen så man kan köra och så kollade jag så att bilen gick igång utan kontakten ikopplad. Har inte gjort annat än bytt olja och filter den senaste tiden, senaste reparationen var byte av varvtalsgivaren i december 2006 när bilen vägrade starta. Har sökt på forumet och hittat många liknande frågor, men inte så många svar. Tackar för all hjälp på förhand! | |
|
tja..vet inte var man ska börja. Din bil är inte ny om man säger så. Konstiga elfel är inget ovanlig på dessa första e34:or, för det är väl det du har eller? Laga dessa gamla e34 kan kosta mer än vad dom är värda! När byte du senast batteri? Hos det flesta bmw uppstår det elfel så fort det finns för dålig spänning i batteriet. Men när man väl laddat upp batteriet eller byt den om den gamla var kass så försvinner dessa fel! En annan felkälla är lkm modulen så kan bli dålig pga att lödningarna släpper eller det uppstår sprickor kretskortet. Sen finns det någon slags SI-batteriereller SI-kondensatorer som sitter på instrumenthuset baktill. Jag tror det är SI-Kondensatorer som sitter i e34 men inte säker. Kolla dessa 2 länkar: Länk och Länk. Det är mina tips! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Länk Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Japp det är första årgången av e34 och långt ifrån ny. Ska försöka mig på att byta kondensatorerna och underhållsladda batteriet. Tack för länkarna. Återkommer med resultat senare. Bilen funkade annars idag igen i cirka 10 minuter. |
|
| Prövade mig på att ladda batteriet över natten och när jag startade hoppade mätarna till nån sekund och sen fungerade allt i 27 km men vid nästa start var alla problem tillbaka. Om det då var en slump bara!? Batterispänningen uppmättes till 13,2 volt när bilen står. | |
|
Verkar mysko att den stannat på 300323 då det brukar vara 299960 som fixas genom Länk Enklaste är väl om du har någon polare med en e32/e34 som du kan låna instrumenteringen ifrån för att se om det är instrumenthuset som är problemet, annars är det bara att kolla varenda liten pryl på kretskortet och löda om, kostar inte mycket men tar tid. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Prövade byta till ett nyare batteri som jag hade hemma idag men det var ingen skillnad, när bilen går så ligger spänningen på 13,7 volt, så det är ju full tillräckligt. Var någonstans sitter lkm modulen? |
|
|
Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Länk Har du kollat på denna länk. Där står tom. Elfa art.nr. Jag använde mig av denna när jag bytte konding. mvh Mackan |
|
| Har nog beställt och fått kondensatorerna men väntar ännu på tid och inspiration för att installera dom. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.