AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
837

varför är bilens chassi inte rakt?

ska skaffa sänkfjädrar till m3an men när jag mätte så är inte bilen rak? den är 1cm högre fram på förarsidan och 1cm lägre bak på förarsidan. vad beror detta på? kommer det bli rakt när jag bytar fjädrar?

mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där verkar inte så bra..... dock kan det vara svårt att hitta någon bra referenspunkt att mäta på, så det är inte säkert att det är någon fara.
Troligaste orsaken till skillnaden är väl att underlaget inte var plant där du mätte.
För att få en tillförlitlig mätning, måste bilen stå på ett absolut plant och vågrätt underlag. Ett vanligt garagegolv är sällan plant, eftersom dom brukar byggas med fall mot golvbrunnar/avrinning. Asfalterade ytor likaså. firmor som gör fyrhjulsinställningar brykar ha utrustning att kolla om bilen är rak, och det passar ju bra eftersom du ändå behöver göra en fyrhjulsinställning efter att ha monterat sänkningsfjädrar.

Så en personlig åsikt - att sänka en M3 är kanske inte helt välbetänkt, om du inte följer upp med anpassade stötdämpare och kanske även kränghämmare och bussningar. Ändrar du bara fjädrarna, lär du försämra vägegenskaperna rejält, och även komforten blir lidande. Plus att du får bekymmer vid fartgupp och andra hinder som t ex höga trottoarkanter.
I mitt tycke är en M3 'lagom hög' som den är, om du nu inte ska använda den till extrem bankörning (och då behöver du helt andra chassikomponenter i alla fall).
Har nått diffust minne av att vissa sportchassin bygger på att man skall "jämvikt" med förare i, då han/hon oftast är en förutsättning för att kunna utnyttja sportchassit.. .

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
har haft en annan bmw innan också och den var också 1cm högre på förarsidan. men har snackat med andra m3ägare och deras är "raka" så förstår inte varför min inte är det. är den krockad tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.