|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla duktiga! På väg hem från fjällen i Lördags i värsta värmen så gick min låda ner i nödläge, fick trans program på displayen. Visste inte vad det var då och stannade fem mil senare och bildade då en rökpelare. Den hade tryckt ur sig olja som runnit längs avgasröret och rykte om satan. Fick iaf hem den och den fick stå över natten, när jag provade dagen efter så gick den bra. Tog en provsväng och efter cirka 5km så gick den ner i nödläge igen. Lämnade den i några timmar och körde sedan hem den, den gick då bra hela vägen hem. Kollade oljan då när jag kom hem och det var under nedre sträcket. Så idag köpte jag olja och fyllde i cirka 4dl, provade sedan en sväng och kom ungefär 2 mil innan den sa trans program igen. Kollade då oljan och den var då över det övre strecket, kan den ha varit för kall när jag kollade första gången så den visade för lite? Och huvudfrågan, vad kan orsaka att den går ner i nödläge. Jag är helt novis på automatlådor då detta är min första. Bilen är en 525 24v -90 med den äldre fyrväxlade automaten, kommer ej ihåg det rätta namnet på den. | |
|
vet du var oljan kom ifrån som rann ner på avgassystemet? motorn eller vxl lådan? Har inte alla 24v 5vxl automatlåda? vad står det i vxl välaren? PND234? Så den inte pressde ut oljan från lådan för då har du för lite olja i lådan och därför kommer går bilen i nödläge. Har oljan byts någon gång i lådan? har den varit kollad så rätt nivå finns i den? Kan också hända att patentiometer till spjället som öppnar och stänger luften till motorn kan vara kass. Det är mycket som kan påverka för att lådan kan gå i nödläge. Det bästa är att koppla upp sig till en dator. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Oljan kom från växellådan, men jag har kollat nivån på stickan och den visade för lite men jag vet inte om den var för kall när jag kollade för jag fyllde då på 4dl och nu visade den nivån ovanför övre strecket. Det är en fyrväxlad, det är en tyskimport, sen 90 så det är nya motorn men gamla lådan. Jag har PND321 på växelväljaren. Jag har en sån Memoscan som jag kan kolla felkoderna på motorn med, men inte lådan. Kam man kolla felkoder från lådan också? Och isåfall vad behöver man för utrustning och går man genom samma kontakt då? Den enda felkod jag får upp är för AC-kompressorn. |
|
|
visste faktiskt inte att det fanns 4vxl automat på dom allra första 525 med 24v. eller var det så att 5vxl automat var tillval? Jag hade också en tidig 525 24v men den hade 5vxl automat med mättsticka! Frågan är varför oljan pressades ut? det är inte så att oljan inte kan cirulera runt pga av stopp någonstans i systemet och då bildades väldigt högt tryck som resulterar att oljan trycks ut?! Därför får du bilen i nödprogram. Skulle jag vara dig så lämna in bilen hos någon som sysslar med automatlåder eller att du pålockar ner tråget och byter filter och all olja! Du har väldigt stor fördel pga att du kan fylla på oljan från hålet till stickan. Det var dom första 24v som hade detta. Fattar inte varför dom tog bort stickan till lådan det underlättar en hel del, från 91- får man fylla på i tråget underifrån. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Jag tror att olja trycktes ur för att lådan gick ner i nödläge och jag fortsatte köra fem mil till i 31 graders värme. Dessutom dum som man är så satt jag och försökte få den att växla ner och jävlades på. Belastade den ganska hårt i nödläget alltså och värmen gjorde väl sitt, sen när vi stannat läste jag i instruktionsboken att man inte skulle belasta lådan i nödläge. Nu när jag har kört och innan lådan går ner i nödläge har den inte tryckt ur sig nån olja och den växlar hur mjukt och fint som helst. Men så bara helt plötsligt spårar den ur. |
|
|
Problem nummer ett är väl att ta reda på varför och var den läckt/tryckt ut olja, det är väl inget som ska kunna ske? Sen är det väl läge att byta olja samt byta/rengöra de filter/silar som går att komma åt. Har ingen större erfarenhet av dessa lådor så jag vet inte vad man brukar byta/rengöra. När byttes oljan i lådan senast? Hur så oljan på stuckan ut? |
|
|
Vet ej när oljan byttes senast, den såg dock väldigt fin ut på stickan. Röd och fin såg inte alls skitig ut. Ja jag får väl ta och byta olja och filter och kanske byta lite packningar samtidigt. |
|
|
Hallå igen. Nu har jag tagit ner trågen och skruvat bort filtret och de nya filtret och packningarna kom till BMW idag så ikväll ska allt skruvas ihop. Det jag funderar på är förfarandet när man häller i oljan. Jag har ju sticka så jag fyller den ju genom det hålet men skall motorn vara igång när man häller i med växelväljaren på P eller N, eller ska den vara av och bara hälla i så mycket olja som jag fick ut och sen starta köra genom alla växellägen tills den blir varm och kolla nivån? |
|
| Kan tillägga också att oljan var riktigt skitig, mycket skit i tråget och en hel hög sörja runt magneten i tråget. Verkade dessutom vara tvärstopp i filtret så jag tror att jag har hittat boven. | |
|
När man fyller oljan så ska man arbeta sig igenom alla växlar. Det sägs att oljan ska hålla runt 37 grader. Här har du ett tips på hur man fyller på oljan. Skillnaden är här att man fyller underifrån. Men principen borde vara samma! Som sagt så har du mycket enklare att fylla på oljan. Länk Längs ner hittar du hur man gör. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Ja, satte dit filtret idag, hällde i ny olja. Bilen gick hur bra som helst och växlade mjukare och finare än nånsin men sedan efter ungefär en kvart tjugo minuters körning så kommer det förbannade Trans Program upp i displayen ändå. Oljenivån är som den ska. Vad kan det vara? Nån som vill köpa en billig 525:a? ;) |
|
|
Vad finns det för givare som kan påverka automatlådan? Kan det vara någon som orsakar felet? Den går bra vid kallstart går att köra ungefär 20 min sedan nödläge. Växlar hur fint och bra som helst innan nödläge. När nödläge har gått i och man startar om bilen är den riktig nån sekund sedan nödläge igen, spelar ingen roll om man lägger i växel eller inte. Om den då får stå bra länge så den blir kall går den att köra en bit till sen igen. Mycket tacksam för alla tips och förslag. |
|
|
molle325 kan nog det mesta, han ser nog denna tråd snart om han inte är på semester: Länk Mvh |
|
| Uppar tråden och hoppas Molle325 ser den! ;) | |
|
Att den läcker olja kopplar jag till nödläge + hård körning + varmt väder. Oljan blir varm och expanderar, nivån stiger och den börja skumma och läcker ut genom ventilationsöppningen ovanpå på lådan alt tränger ut genom dåliga packboxar. I nödläge ställer sig oxå tryckregleringsventilen i max öppet läge så att max tryck råder konstant i lådan vilket också kan bidra till mer läckage från halvtaskiga axeltätningar Att det blir nödläge bums efter varmstart kan tyda på elfel typ kortis, jordfel nånstans. Omöjligt att säga om det är box, givare eller solenoid eller bara glapp i kanonkontakten på lådan. Motstånd i såväl givare som solenoider påverkas av oljans temperatur. Felkoder behövs innan du kan gå vidare. Oljenivån mäts vid driftsvarm låda 80 grader på låda med sticka molle |
|
|
Tack för svar Molle, du bekräftade mina misstankar om oljeläckaget iaf. Den har inte läkt en droppe efter den gången. Ang felkoder i växellådan så undrar jag om det är nåt jag kan kolla själv eller om man måste in på bmw eller verkstad för att kolla detta. Jag har en sån memoscan som jag har läst med men då får jag bara felkoder från motorn. Det fanns inget av värde där heller, klagade endast på ac-kompressorn. Vilken förövrigt verkar fungera som den ska. Kan det vara värt att ta en titt på boxen, lagade precis lite lödningar i LKM:en så det kanske är dags i boxen till lådan också. Sitter lådans box i den svarta boxen till höger i motorrummet? Lådan ifråga är förövrigt en A4S 270R/310R. |
|
|
En ZF 4HP22 bör sitta i den bilen såvida den inte är importerad från USA? Du måste kunna läsa lådans felkoder. Behöver inte vara hos BMW. Kan vara en annan verkstad eller om du känner nån som har carsoft kanske? Man kan ohmmäta komponenterna i lådan men det är dumt att ödsla tid att lokalisera felet genom gissningar när man kan få det på ett par min med felkoder. Det du kan börja med är att kolla kanonkontakten på lådan. Boxen sitter antingen där du säger eller under A stolpen invid högtalaren på E34. molle |
|
|
Ja du molle325, jag var in på Motordelar här i Sundsvall och beställde ett filter till ZF 4HP22 men fick då fel, satte mig sedan och studerade bilderna realoem.com och hittade igen filtret och packningarna jag ska ha, två tråg på min låda. Iaf så var det tur eftersom när killen på bmw tog fram de grejerna jag skulle ha enligt honom så var det också fel. Samma som de jag fick på motordelar. Måste finnas två olika modeller av ZF 4HP22 eller? Gav honom iaf de artikelnr jag hade hittat och han sa förvånat att det kunde ju stämma, beställde hem grejerna och allt passade perfekt. Ja iaf, ska leta efter nån som har carsoft, eller kanske investera själv, kan ju vara bra att ha då jag inte lär skaffa nåt annat än BMW på en överskådlig framtid. Men jag ska kolla kanonkontakten och boxen under tiden iaf. Nu är jag helt novis på automatlådor så hur ser kanonkontakten ut och var kan den sitta på lådan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.