AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
691

Pendlande motortemp

or
2
orico
523iA Touring -99
Hej.
Jag har en 523i-99 aut som vi körde från Helsingborg till Stockholm igår i sommarvärmen. Då vi kört ca 40mil gick tempmätaren upp till rött och vi stannade givetvis. Efter ett par minuter startade jag igen och då gick tempmätaren upp till rött igen för att direkt börja dala mot normal igen. Jag stängde av AC för att inte belasta motorn mer än nödvändigt. Vi körde vidare ca 3 mil med intervaller om ca 5 km mellan varje stop. Vi stannade för att äta och tog upp kampen ca 1 timme senare. Vi körde då i ca 100 kmh i ca 7-8 mil utan problem förrän det blev backigt vid Norrköping. Vid minsta lilla uppförbacke fick vi samma problem som avgälptes med att sätta full värme från ventilationen. Då sjönk tempen direkt till normal. Det hjälpte även lite om jag innan backe la i sport så att den växlade ner 1 växel. Jag rinde en bilmek som sa att det var garanterat vattenpumpen som börjat ge sig, men varför skulle detta hjälpa med att få ut värmen ur värmepaketet?. Det var iochförsig 31,5grader ute och det stod bilar lite här och där med kokbekymmer. Men 31,5 är ju inte supervarmt heller..
Någon som har en idé om termostat, luftfilter, givare......
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Antingen termostaten eller som din mek säger, vattenpumpen. Vill minnas att "skovelhjulen" på din vattenpump är av plast och har en tendens att gå av = sämre pumpförmåga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.