AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.319

Eftermontering av AC E30 (-85)

St
73
Stingray
540iA Sedan -00
320iM Coupe -85 'Mint Condition'

Tjena,

har fått för mig att en sak jag saknar för att verkligen vara nöjd med min e30 är AC! för jag vill ha svart skininredning senare i livet ;) men svart skin utan AC är idioti! :)

jag är medveten att det troligen kommer kosta ett par spänn att eftermontera, kommer försöka köpa så mkt beg. i bra skick som möjligt så jag kanske har en chans att komma under 10k för att få AC. :)

grejen är dock att få in en AC anläggning är inte så svårt, möjligen tidsödande, men jag vill att det ska se orginalmonterat ut, och då vart det lite jobbigare tyvärr...

som jag har förstått det, så kan man om man bara kör fräsha packningar i allt, och rätt olja i ac-kompressorn så kan man fylla systemet med r134 :)

men nu till frågorna, vad för grejer skiljer icke AC mot AC?

värmepaketet (vilket inte längre går att köpa via bmw, så det blir att hitta ett på skroten och renovera)
ac kompressor, slangar och rör behövs ju självklart
ackondensor i fronten, sen en kondensor i ac-värmepaketet, finns det något vanligt vattenvärmepaket i en ac-e30?

man behöver väl några reläer, ett gäng sladdar, det andra värmereglaget för ac-bilar finns även en ac-knapp har jag sett på realoem.com.

är det fördraget så man bara kan köpa en snutt med färdig kabel på bmw och montera eller blir det hemmapul till elen?

tror jag kom ihåg allt där.. :)

Mvh Björne
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har haft AC i min bil, allt är kastat, men kylpaketet sitter kvar i bilen, jag har tänkt ta bort det nån gång, men har inte orkat angaera mig hur man får bort det. Knappen finns oxå kvar.

AC bilar har oxå större kylare, den är lika bred, men går längre ner, den har oxå en givare till den extra fläkten som AC bilar har framför kondensorn.
Du behöver oxå remskivan till vevaxeln, men den är lätt att sätta dit, monteras utanpå den befintliga.

Om jag får tid nu under semestern ska jag kolla på paketet, har en icke AC bil oxå att jämföra med, kan även kolla på den om det finns några färdiga kablar till pumpen och fläkten/reläerna.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
En liten snabbtitt visade att det är ett helt annan värmepaket på min bil än den utan AC. Gissningsvis måste man riva ut hela instrumentpanelen för att byta det.
St
73
Stingray
540iA Sedan -00
320iM Coupe -85 'Mint Condition'

tjena rikard.. :)

jag har redan en extra remskiva liggandes någonstans :)

jag vet att det är ett helt annat värmepaket, med en förångare i.. vet vart jag får tag i beg. men skulle du få för dig att du vill ha ett vanligt kylpaket kan vi nog komma överens om en vettig prislapp på ditt värmepaket och ett vanligt i inbyte så du slipper köpa ett sånt.. ;)
hoppas det blir att titta ut med brukshäcken på färingsö.. förhoppningsvis blir det tjock is i år så vi får lite lazzat ice challenge.. ;)

jag har fått tag i nästan alla grejer i motorrummet som ja kommer behöva förutom värmepaketet och värmereglagen samt rören inne i coupen.. men sånt går alltid att ordna :)

tanken är att ja ska börja pilla med ac installationen i vinter :)
sedan är det ju så att det säkerligen lär ta ett tag innan allt är klart.. *rolleyes*

//Björne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.