AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.745

E32 750 EDC + sänkning?

Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Tjenare, har en fundering. jag har nyligen köpt mig en BMW 750ia med det mesta i utrustning för utom taklucka.
Nu har jag monterat på mina 19" Hjul. men bilen är väldigt hög i fram.
Har en fråga då. fungerar det att sänka denna bil i fram ihop med EDC eller kommer dämparna jobba på fel höjd och gå sönder? vill sänka den ca 35-40mm

MVH Fredrik.
manneman
Har du edc fram så kan du inte sänka eftersom dämparna vill upp till sin givna höjd och därmed blir fjädern för kort. det finns metoder för att sänka en EDC utrustad bil men egentligen frågar jag mig varför+
Jag har edc på min B12a och tänkte först plugga systemet av kostnads skäl men sedan vart det avgjort att jag renoverat hela systemet.

Min uppfattning är att har du sänkt bilen 40mm så ser det ballt ut men har du edc runt om så har du t o m bättre väghållning än vad en sänkning ger minus den stötiga gången!!!

Det känns bara ballt de första 3 dagarna sen vill du bara SPY för att allt skakar och lever om!

om du absolut måste så kontakta Mats J jag tror han har koll på hur man sänker med edc.

Alpina B12 5,0 Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
manneman, du blandar ihop fram och bak, och EDC (electronic damping control) med nivåreglering (LAD Load ajusting damper?)
:)
Fram finns ingen nivåreglering bara EDC. Bak finns både EDC och nivåreglering, där är det lite fix för att sänka, man får ändra höjdinställningen.
Jag har bara tagit isär framdämparen på min -92:a med EDC och kan inte se något som säger att den skulle jobba bättre på en viss höjd, har även tittat på sprängskisser. Så fram borde funka fint att bara sätta på sänkfjädrar. Men du får väl köra på komfortinställningen sedan, för som manneman säger kommer den bli väldigt hård med sänkfjädrar och EDC dämpare i sportläge, har du dessutom 19" så antar jag att det inte finns mycket gummi kvar som kan fjädra :)
(eller har du 225-75-19 om det nu hade gått att köpa)

/Mats J
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Tack för svaren,
Länk
Där har ni en bild på bilen ni kanske förstår mitt dilemma.

MVH Fredrik.

manneman
Mats J har talat... IGEN! Du är något av en halvgud =)

Alpina B12 5,0 Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag är tyvärr ingenting sålänge jag inte har en B12 :(
Men BmWe30 har en E32 SUV det är också tufft! Ser ut att gå i konstant uppförsbacke. Det är bara att ta fram vinkelslipen och gå lös på framfjädrarna, eller så får du handla sänkfjädrar.

/Mats J
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Ska testa att dra av 1-2 varv på framfjädrarna då jag har nya orginal framfjädrar ligger. blir inte detta bra beställer jag sänkfjädrar.

Jobbar ju på rätt ställe iaf. Mariestads Däckservice AB. jag jobbar som verkstads ansvarig för sänkningar, bil service, hjulinställningar, Fälgriktingar osv. Även jobbat på Auktoriserad BMW verkstad i 2år. (första jobbet jag fick var att byta alla stiften på chefens bmw 750 ia -90a :p )

Tack för alla svar iaf. återkommer med info och bilder efter den gått från SUV till personbil.

/Fredde.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Samma look som på den där frammhöga 750 fick jag på en E32 där jag bytte alla fjädrarna till fabrikatet "kilen".

kilen , och de flesta andra , har nämligen bara 3 sorters fjädrar till E32 som skall passa alla E32or , således blir det helt fel.

Så jag lämnade tillbaka skiten där jag köpte det och handlade istället rätt fjädrar på BMW , de sålde fjädrarna efter chassinummret och tittade sedan i en fjädertabell , bilen vart då helt perfekt i höjd både fram och baktill , väghållningen vart lite bättre och stötupptagningsförmågan vart lite bättre.
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Så nu har jag sänkt bilen i fram oxå.

Kan inte påstå att det försämrade komforten märkbart heller. känns stort sett som innan.

Bild på bilen nu.

Länk

MVH Fredrik.

Min bil. Länk
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ja det blev ju snyggare det där!

Precis som Mats har skrivit innan så bryr sig inte EDCn om hur hög bilen är fram iom att det är ett slutet system i varje dämpare (fram). Det EDCn avgör är hur mycket olja som tillåts rusa genom dämparen...

Om du vill sänka (eller höja) bak gör du det enkelt med bilen på tomgång och justerar nivåregleringsarmen...

Ps Mats har du renoverat mina gamla fjäderben???
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Fjäderbenen ligger tryggt förvarade i garaget :)
Jag får väl ta tag i det, inom en månad hoppas jag börja köra 750 igen. Då är det ju bättre att ha två EDC dämpare fram istället för en EDC och en E34 dämpare... Då kanske man kan få systemet att funka som det är tänkt.
Jag får försöka göra ett ryck.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
BmWe3o, Din bil är riktigt snygg nu! Kanske skulle gått att sänka någon centimeter till. Vilken färg är det på den?

/Mats J
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Mats J.

Den är lite lägre nu när den sjunkt ihop ordentligt.

Bilen är Delphingrå metallic.

MVH Fredrik.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Vad kostar det att renovera nivåregleringen om den läcker?
Är det Pentosin den läcker då?

Min E32 pep för oelstand lenkhilfe men under motorn är den torr&fin överallt fast jag hittade ett minimalt läckage i vänster bakdämpare.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
maverick börja med att fylla på vätska och håll koll på hur fort det läcker. Det är enligt BMW normalt att det är ett litet läckage på bakdämparna, och dom är dyra...
På en av mina bilar fuktar det rätt bra men det är väldigt sällan man behöver fylla på.

/Mats J
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag hade läckage i en (eller båda?) av mina bakdämpare i flera år. Efter en långkörning med full last på vinterskadad vår-väg var det färdigåkt. All olja tog slut och det blev bärgningsbil hem (styrningen lägger av utan pentosinet).
Men tills dess gick det åt drygt en liter pentosin på 3 år, om jag inte minns fel.

---
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.