AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.586

e34 varnar för låg oljenivå

ap
9
apati
525i -92
...även fast det inte är låg nivå om man kollar på stickan. Den varnar oftast efter lite längre körningar eller om man har varit tung på foten. Låter man den stå efter körning på plant underlag så varnar den inte längre.

Vad beror detta på?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Var med om exakt samma fenomen på min 525i -91 jag hade. Går man efter att max/min-strecken på stickan motsvarar 1 liter så varnade min bil efter ca 2,5dl under max. Ett väldigt irriterande fel som slutade med att jag kopplade ur gong-gongen. Antagligen ett rent kaliberingsfel från BMW? Jag har inget svar på din fråga men din bil är inte ensam i alla fall.
Ganska lustigt, jag har haft en hel del olika BMW men det var bara min 525i som varit så känslig. Till min fasa har jag märkt att min nuvarande 528i inte ens varnar när oljan är under min-strecket!

------
BMW CS #04839

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jag har en 525i jag också, precis samma fel.

har inte heller någon lösning på det.
Kan vara oljepumpen som inte är helt ok längre...

Mvh
Janne
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har samma problem med min 540, vart när jag bytte olja sist då jag hade ner tråget och drog åt pumpbultarna. Nivågivaren sitter i tråget och antar att den pajjade när jag hade ner tråget. Kopplar man ur givaren står det att den är urkopplad så de vart lixom inte bättre :P
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
lappjanne. Du får gärna vidareutveckla för jag ser inte logiken i att oljepumpen skulle kunna ställa till det för nivågivaren.

------
BMW CS #04839

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Varnar inte lampan för dåligt oljetryck då? Är pumpen dålig, så lyser ju lampan trots att det är fullt med olja. Inte expert, men det är en tanke iaf.
Det var så jag tänkte...
Jag är inte expert heller men det var iaf min första tanke!
b3
31
b3m2w0
BMW 540I(M) -97
De skulle jag kolla upp iaf
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
verkar som de kan vara lite känsliga med nivån. på en av mina 525:or så måste jag fylla ca 1mm över max strecket för att den ska vara tyst om oljenivån. Min varnade bara vid längre sträckor med.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Är nog bara så att nivågivaren på gamla M50B25 är för känsligt inställda. Har 325i E36-åkare samma problem?

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.