|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha studerat blocket i snart en månad i sträck så har det slagit mig hur nära begärda priserna i privatannonser ligger i förhållanden till bilhandlarna. Jag har kollat på 1 och 3 serien 06-07, Själv tycker jag att privatpriserna ska vara ungefär tio procent lägre när allt är färdigprutat. Detta inte för att bilarna nödvändigtvis är sämre utan för att det är så få som kan köpa en bil privat med tanke på inbyten finansiering med mera. Varje gång jag pratat priser med bmw handlarna så har de dragit av ungefär tio procent när man förklarar att det rör sig om köp utan inbyte. Jag förväntar mig liknande prut hos en privatperson. Vad är era åsikter och erfarenheter? Hur mycket tycker ni det ska skilja? | |
|
De flesta privatförsäljare verkat ha missat den senaste tidens pristapp, återförsäljarna sänker priserna men väldigt många privatförsäljare håller fast vid sina höga priser... Ibland ligger privatförsäljarna tom högre än återförsäljarna för motsvarande bil - beror väl både på girighet och "okunnighet"... Klart att det ska skilja en del i pris, återförsäljare har så mkt mer att komma med gällande finansiering, lagrum till kundens fördel etc - vilket också ska vägas in i priset. |
|
|
Rent generellt så ska det vara ca: 10 - 15 tusen billigare pga avsaknad av garanti m m. Detta beror såklart på hur gammal bilen är. Sedan så kan faktiskt en privatbil vara dyrare än handeln om det handlar om en riktig entusiastbil. Bilhandeln värderar "oftast" inte en välskött bil högre. De har sin lilla bok de går efter. Som svar på din fråga bör det generellt vara ca 10-20 tusen billigare vid privatköp. 10% låter lite högt om bilen kostar 300 000:-. |
|
|
"Ska och ska",ibland har man ju som privatperson en bil som är såpass välskött och fin att man kanske blir en smula irriterad över vad bilhandlaren vill ge i inbyte så att man då provar med att sälja den privat först....vilket då säkerligen syns på blocket och prisnivån som privatsäljare försöker få ut.. Många av dessa ganska nya bilar på blocket är nog svårsålda där pga vad privatsäljaren tror han ska få där och ägaren får nog traska återigen till handlaren och ta vad han får i slutändan ty bilar över låt säga 250000-300000 vill inte alla köpa privat utan någon garanti alls osv...ungefär så. Köparens marknad idag... Vissa garantier o förmodligen finansiering gör att många väljer bilhandlaren istället för osäkrare privatköp.. Så tycker nog en del som ska köpa bil i den lite högre prisklassen.. Sedan så är andrahandsvärdet här i Sverige på väg ned dramatiskt om man jämför med för tiotalet år sedan eller mer..Bara att gilla läget som säljare,men det är massor med säljare som inte fattat det ännu ;) Så tror jag. Mvh Janne. |
|
|
Är det någon som har testat Blockets begagnatförsäkring och vad den är värd dvs får man någon ersättning vid "plötslig skada" eller är det bara en onödig utgift? Sitter själv och söker efter en 330 Touring och det slår mig hur pass många av bilhandlarbilarna (då räknar jag även in 320 och 325) som är ordentligt prissänkta och där skriver man ut "har kostat xxxx). Samtidigt kan man lägga ut en nästan likadan bil (vet att begagnade bilar inte är "likadana") för samma pris som den första kostade från början. Vilken bil tror de köparna väljer om de kan flexa lite i sina krav framförallt när det gäller färgen och hur länge tror de att de kan ligga med den andra innan de måste börja sänka priset på den. Den prisnivå jag är intresserad av är 150-160000 och där är många privatbilar tom dyrare än bilhandlarbilarna och jag är inte intresserad av betala mer för en privatbil än en bildhandlarbil. De allra flesta bildhandlare har ju också någon form av garanti vilket gör att man kan ta hem bilen och testa ordentligt och sen bråka lite för att få det åtgärdat medans man med en privat måste hitta alla felen direkt vid provkörning eller kosta på en m-test vilket kan vara nog så besvärligt med tanke på att m-test inte finns på alla orter. Dessutom kan fel uppstå nästan direkt efter det att man köpt bilen och det kan man såklart inte lasta en privatsäljare för medans man hos en bilhandlare troligen kan få det på garantin. Självklart förstår jag om någon vårdat sin bil ordentligt att de vill ha ett högre pris än de får vid inbyte men just nu känns det som köparnas marknad. Upptäcker också att en del "prutat och klart" bilar sjunker i pris efter ett tag. För mig betyder PoK att jag inte ens ids ta kontakt med säljaren om jag anser att priset ligger för högt. Han/hon har ju klart markerat att han/hon inte vill sänka priset och då kanske han/hon går miste om en köpare som hade gett mer än vad han/hon fick i slutänden. Sen alla dessa tjejer/kvinnor som sätter ut annonser på bilar som när man kollar upp dem på vv ägs av en kille eller så blir man uppringd av en kille. Kan man inte ens stå med sitt eget namn när man annonserar ut en bil så är jag direkt ointresserad. Visst jag vet att massor av motorstarka bilar av försäkringstekniska skäl "ägs" av pappa/mamma men brukas av sonen i huset men när en annons börjar med "Tjena nu skall jag sälja farsans/morsans BMW" så tror inte jag att det är en 50 årig brukare av bilen. Var ärlig och berätta istället att det är du som egentligen äger bilen men att den står på dina föräldrar. Min värdering av en bil är något olika om en 20-åring eller en 50-åring har kört den. |
|
| Angående Blockets begagnatförsäkring så är det dels en slags garanti men även en 3-månaders helförsäkring. Bara försäkringen kan ju vara värd ett par tusen. | |
|
Åhh, fördomar - när vi än dock är i farten kan jag väl spä på lite... Låt mig gissa lite, Zebulah... Du är en socialdemokrat av högsta rang, smårasist när frugan inte tittar på... Vidare gillar du BMW trots att dina kunskaper i tyska språket (svenska kan du prata, men ej skriva) är lika med noll samtidigt som du tror att det är jättebilligt att handla bil i tyskland... Eller förlåt; Var jag lite fördomsfull? Är inte alla norrlänningar likadana!? Du förstår nog vad jag är ute efter, det är livsfarligt att generalisera så som du gör - det finns idioter bland alla målgrupper men din generalisering gör enbart att det blir en till, inte sant? |
|
|
Nix jag är inte socialdemokrat Rasist ja ibland händer det nog men inte behöver jag dölja det för frugan. Japp tyskan är totalt kass. Nix jag tror inte att det är jättebilligt att köpa bil i Tyskland. Håller med om att generaliseringar är både dåliga (och kanske också farliga ibland) men det blir lätt så ibland. |
|
kilroy |
Jag tycker rent generellt att man skall vara lite försiktig med att kasta sten när man befinner sig i glashus...vilket tvesovla borde tänka på innan han fäller kommentarer som "svenska kan du prata, men ej skriva". Några exempel på tvesovlas svenska på forumet... "vart går det att beställa" Det heter "var går det att beställa" "men jag skulle vilja ha i var fall minst 40 mm bak" Det heter "i varje fall" "Hjälp mig då jag är hyffsat inkompetent gällande sänkning" Det heter "hyfsat". "Antar att det är perioden som ligger till orsak för det knappa utbudet". Det heter antingen "ligger till grund för" eller "är orsak till". För övrigt tycker jag Zebulah har många bra synpunkter i sitt inlägg. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Haha -vad söt du är, Kilroy! Jag har då verkligen inte klagat på Z;s svenska -det hela var en fördomsprofil rörande folk boende i norra Sverige vilket jag absolut inte stödjer. Ironi, Kilroy - det var inte meningen att göra dig upprörd... Men du ska ha en eloge som går in och söker i alla min tidigare inlägg... =P By the way; Av alla de inlägg jag skrivit, klart det blir fel då och då - språket är de facto inte det viktigaste här på AP... Håller givetvis med dig ang. de fel du nämner, förutom "i var fall"... Min professor i svenska/juridik har inte fel. Visst är det härligt när vi kan lära av varandra! =) |
|
|
Ytterliggare en åsikt bara. Men jag känner spontant nyare bilar kan ligga på samma nivå både hos privatsäljare och handlare - för oavsett var du köper den, så finns garantierna från fabrik osv. Och när det gäller finansiering så kan de flesta finansbolag överlåta finansieringen till den nya ägaren.. Sen kan man ju alltid fråga en handlare om de kan lösa finansen mot en smärre avgift, vet att vissa BMW handlare hjälper dig med affären för 5-10k. Så hittar man rätt objekt, så skall man inte stirra sig alltför blind på vem säljaren är (vid hyfsat ny bil). Dessutom skall väl alla här inne sälja sin bil någon gång, och då kan det vara skönt att veta att man själv inte har påverkat sitt eget försäljningspris neråt pga av åsikter om andras prisnivåer. Självklart finns det undantag, där folk begär överpriser - men vad fasiken, säljer de bilen, så skall vi vara glada för den säljarens skull. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
Tillägg: Inbyten brukar ju sällan vara ett argument till att köpa hos en handlare - då de alltid brukar ha ca 15-25% marginal på inbytesbilarna - det gör ju att de extra tusenlapparna man betala för en bil hos en handlare försvinner ganska fort. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
Bråka inte nu pojkar :-) Under förutsättning att bilen är som den ska finner jag många fördelar med att köpa hos handlare. Dels har prisbilden börjat likna den privata, dels har jag en viss garanti. Jag får oftast en nyrekondad bil och har enklare att kolla upp om säljaren (firman) är seriös. Länk är en bra länk. Ett annat plus är att det lite bekvämare, samt även tryggare med pengahanteringen. Privatbilar ska enligt min uppfattning vara billigare om det är likvärdiga fordon, starkaste argumentet för det är garantin. |
|
| Att betala mer eller lika mycket för en bil såld privat tycker jag inte känns ok om det gäller en bil i normalskick för årsmodellen. När det gäller äldre välskötta lågmilare kan det ju kännas bättre iom att man kanske köper av första ägaren och man får träffa den som kört bilen. Att prata med den som kört bilen säger en hel del tycker jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.