|
|
|
|---|---|
|
Det är så här att min polare köpte en 318 ´97 som rullat 14 000 mil i veckas. Bilen är verkligen i ett gott skick med ett fåtal ägare och all möjlig dokumentation. Det konstiga är att bilen är pigg endast upp till 50 km/h, sedan händer det väldigt lite. Denna 318 är svagare än min 316 från 1993 som snart rullat över 30 000 mil. Min är seg upp till 50 km/h men är däremot ganska pigg upp till 100 km/h. 318 är väldigt trött i både 4-ans och 5-ans växel. Jag förstår inte varför det kan vara en så pass stor skillnad - hans bil är ju utrustad med kedja, en lite större motor plus att den är helt enkelt nyare! Borde kanske tilllägga att 318:an har AC. Är det kanske den som tjuvar hästkrafterna? Jag har exempelvis ingen AC. I alla fall tänkte vi att vi skulle vilja trimma den så att den axar lite mer. Det finns väl olika sätt att göra det. Vilket är att föredra? Alla tips och erfarenheter är av värde. | |
| Turbo. | |
|
Visst snor AC:n en del på effekten,men inte så pass mycket så att den ska kännas slö i mot din 316. När du säger att den upplevs slö på 4:an och 5:an,jämför ni då mot din bil med samma växlar i? Om den nu i helhet upplevs slöare än din bil så är de nog ingen trimming som ligger först på listan,utan kolla om allt verkligen är schyst i motorn...för den bilen ska inte kännas/vara slöare om man jämför med din! |
|
|
Haas: Ja, det stämmer, vi jämförde med just min 316, måste tilllägga att den motor M40 som sitter i den (min BMW, alltså) kommer från en föregående modell (de hade likadana). Jag bytte motorn för ett antal år sedan och kan ingenting alls om motorns historik. Kanske är den trimmad sedan tidigare? Måste också tilllägga att den 318 vi pratar om här hade varit avställd under ett års tid och stått i garage hela tiden utöver de moment då eventuella köpare kom på besök för att titta på bilen. Kan det vara orsaken? Dvs att motorn har blivit seg pga stillaståendet? |
|
|
Ja det låter inte helt omöjligt.. Allmän service/till tittning borde göra susen, olja oljefilter, tänddelar.. kolla tändningen?.. ja det mesta sånt. Hoppas det ordnar sig! Mvh |
|
|
Verkar lite konstigt och jag har inget direkt svar. Tyvärr tror jag inte din motor är trimmad, då den enligt mig inte är nognon motor man plöjer pengar i... ta de inte fel men jag tror du håller med. Nåt är knas på hans bil garanterat... kanske igensatt bränslefilter eller vad som helst... Det märkliga är ju att hans verkar enligt dig gå bättre upp till ca 50.. dvs typ 1àn och sen gå sämre än din... Han har möjligtvis inte monterat nån grym aluvinge från biltema som ger grym downforce som häver framfarten rakt fram:) ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.