|
|
|
|---|---|
|
Har mer och mer börjat snegla på s-klass (W220), någon här som kan dela med sig om sin kunskap om dem? Ang motoralternativ så tror jag 320 cdi skulle passa, har erfarenhet av den motorn från r-klass och den gör väl jobbet godkänt utan att tokimponera. Körstilen är mer lugnt än gå på. Dock skulle det vara trevligt med en 5-liters v8...AMG-versioner är dock inte intressanta, känns lite overkill för mig. Av vad jag förstår så kom facelift 2003, har dock ingen större koll på vilka förändringar det innebar. Tips på utrustning, vad ska man ha, vad klarar man sig utan? Kända fel och brister? Lite förvånad att det fanns såpass få till salu i Sverige, bättre att hämta i Tyskland? // Håkan | |
|
W220 är den lyxbil i Mercedes historia som håller i särklass lägst kvalitet, luftdämparsystem som strular och måste bytas till tiotusentals kronor, konstiga motor- och elfel och plastig och knakande taxi-indredning men visst börjar de tidiga bli misstänkt billiga. Det blev tydligen bättre när faceliften som också gör bilen rejält mycket fräschare, men fortfarande mil från pansarklassen W140 och den odödliga klassikern W126 som tillhör de bästa lyxbilar som gjorts. Hoppas inte jag skrämt dig för W220 är trots allt en ganska trevlig bil att köra och jag hade hellre haft en faceliftad sådan än en E65 :) Good luck MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Jag för tyvärr hålla med, W220 är inte kända för att hålla toppkvalitet. En bekant köpte en 3 år gammal S320 och sen började "the never ending story".. Airmatic fjädring havererade, (mycket dyrt) ständigt lysnade motorlampa, Command-enhet trasig, (mycket dyrt) div. andra skumma elfel, och efter ett tag kom rosten, skärmar, baklucka dörrar mm... Synd för W220 är annars en väldigt trevlig bil, snygg både interiört och exteriört, bekväm (även om jag upplevde airmaticen lite för hård i låg fart?), förvånansvärt bränslesnål (S320 iaf, S500 är betydligt törstigare), samt inte minst, de börjar bli väldigt prisvärda BMW CS #5139 |
|
|
Tack för svaren. Hmm, där ser man. Hittade just ett test från automobil som verkar styrka det ni skriver, ej helt problemfri. Minns vår w126 från barndomen som alldeles underbar och det låter trist att mercedes flaggskepp har en problemfrihet som inte är bättre än medelbilen (förvisso ersatt av nya modellen).Antar att det kostar betydligt mer att åtgärda eventuella fel än medelbilen? Nåväl, jag slipper fundera på att vara otrogen mitt kära bilmärke iaf ;) // Håkan |
|
|
Hörde en skrämmande historia av en polare som jobbar på en diesel verkstad. När spridarna går sönder (villket dom gör) så blir det ett ren helvete. Spridarna är tydligen väldigt långa och går ner i ett motsvarande hår i topplocket, men packningen i botten håller inte tätt så avgaser/sot trycks ut mellan hålet och spridarens rör, det gör att den fastnar och blir ett med topplocket, så dom får borra ur dom med en lång borr !! med risk för att förstöra topplocket och att få borrspån i motorn. Polaren har själv en E320 CDi och har råkat ut för spridar problemet, även växelådan rasade före 20" mil och får tag i en beg var stört omöjligt då taxiägarna har kölistor på skrotarna !!! |
|
|
förra sommarn så ägde jag en S500 Lång w220. den gick egentligen problem fritt. saker som satte sig i mitt minne var fölljande *bra komfort. *skönt med kyla i stolarna. *underbar att köra. det var dom positiva sakerna, nu kommer skräckupplevelserna -törstiga än min vinterbil (porsche cayenne). -R O S T -lite skumma varningslampor som tände sig i tid och otid. -svårsåld, var nästan helt omöjlig att sälja , stog hos en bilhandlare från augusti till i våras innan den blev såld. detta är ju sakerna jag minns, överlag tyckte jag det var en bra bil. Men har hört att nya ägaren har stora problem med airmaticen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.