|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW vänner! Jag har funderat på att köpa en E46 med en av BMW's mindre motoralternativ, 318. Är det någon som har erfarenheter av dessa motorer teknisk sätt, är dessa sämre än vad BMW's sexmotoriga program är på något sätt, att bilen är slöare vet jag redan så det behöver Ni inte tipsa mig om. Men finns det eventuellt något man bör se upp med extra noga med just dom fyrcylindriga motorerna? Eller är dom sexcylindriga motorerna helt enkelt så bra att jag helt enkelt ska sluta leta runt bland dom fyrcylindriga? Tack på förhand! | |
|
När det gäller E46 är fyrorna minst lika hållbara som sexorna. De är dessutom ett par deciliter snålare per mil och körs i regel varsammare än sexorna. Det finns väl inga direkta motorbekymmer med fyrorna så länge skötseln är rätt, detta gäller även sexorna. På äldre modeller som E30 och även tidiga E36 var sexorna generellt mer slitstarka, men efter det att fyrorna uppdaterades hösten 1993 får slitstyrkan ses som relativt lika. |
|
|
En sak är säker, du blir inte besviken på soppa mätaren. jag åkte igår till örebro fram och tillbaka med min kusins 99:a 318. Jag körde som vanligt omkörningar på landsvägen 120-130 marchfart på motorvägen... plus lite snurrande inne i örebro. När vi kom tillbaka till E-tuna så skulle jag tanka den, snitt förbrukningen stod på 0,72. soppa mätaren hade knappt rört sig tyckte jag =) så det var en billig tripp! Han pendlar till stockholm och ligger man på farthållare 120 så drar den 0,67 så det är sjukt snålt! Mvh Kimpa |
|
| Jag har en 318 touring-04 som jag haft ca 2år. Har inte haft några bekymmer alls med den är helnöjd.Men köp en 02a eller nyare med nya motorn 143hk betydligt trevligare än den gamla då den har vanos valvetronic osv. Dessutom är det ju även kamkedja på fyrorna nuförtiden. | |
|
Jag har inte kört "gamla" 318 (före -02) men däremot ägt en 2002 årsmodell i cirka 2 år. Det var i mina ögon en extremt snål bil för att vara bensinare. För att bevisa åt en släkting att bmw kan vara snåla så körde jag väldigt snålt en vända på kring 30 mil med bilen. Förbrukningen landade på 0.57l l/mil! Normal förbrukning vid långkörningar blev ungefär 0.7 l/mil för mig. Men då körde jag farthållare på 120-140 km/h och varva upp mot rödmarkering vid omkörningar. Den motorn gick mycket snålare om man höll laglig hastighet. Gissar att det beror på att varven på motorn stiger rätt snabbt när man kör snabbare med en sån. Idag kör jag 7-serie för att slippa såna bekymmer :-) Annars upplevde jag motorn som lite klen vid lägre varv (men då jämför jag med större motorer) men den gick riktigt bra vid 4000+ varv. Den dagen jag blir less på tanka så kan det mycket väl bli så att jag köper en 3a med samma motor igen. Min 318 köpte jag vid cirka 4000 mil och sålde vid närmare 7000 mil om jag minns rätt. Hade inga som helst problem med bilen under den tiden. Förutom att den blev påbackad... Och att verkstan sedan stoppade fast en kontakt till lyktjusteringen dåligt så jag trodde höjdjusteringsmotorn var trasig. |
|
|
Tack för alla svaren. Eftersom jag idag bara har sexcylindriga motorer måste jag fråga, har 318 före 02 kamrem? eller försvann det i slutet på åttiotalet precis som på sexorna? Hej... |
|
| Kamremmarna på fyrorna försvann i och med årsmodell 1994 för 3-serien. Dvs alla E46 med 4:or har kamkedja. | |
|
Jag rekommenderar att du läser igenom Begagnatguiden för E46 __ Min bil: Länk |
|
|
Jag har haft både 320 (02) och 318 (03) och måste säga att jag blev mäkta förvånad över den sistnämnda - inte nog med att 318 är så förvånansvärt billigt i försäkring och drift - den svarar rätt bra också! Det enda som jag saknade var ljudet av en sexa, ev. bättre gehör på varvning vid låga tal men 318 slår, enligt mig, 320 alla gånger. Rekommenderas starkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.