|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har haft nere toppen på BMW E30 320i -86. Har bytt topplockspackning, slipat ventiler osv. Efter detta så starta inte bilen. Rev ner det igen, och kollar noga efter alla kamrems markeringar, alla sitter rätt. På veven så står den på första strecket efter 0an. Men tänfningen stod helt fel. Har då lyckat snurra på mellanaxeln när kamremen var av. Så jag ska ställa tändningen nu, men jag hittar ingen markering på mellanaxeln eller nånstans. Hur vet jag då hur den ska stå ? | |
| Du får ställa in tändningen på ett ungefär genom att se till att rotorn pekar mot sitt märke på fördelarhuset. Dvs samtliga tre märken skall stå korrekt (vev & kam axel måste stå EXAKT rätt, rotorn/fördelarhuset går ej ställa exakt utan här ställer man på ett ungefär). Sedan startar man motorn o låter den komma upp i arbetstempen (kolla efter läckage mm samt att den ej går för varm osv). Tändningen ställes sedan in EXAKT med hjälp av tändlampa. Tändingen ställes oftast vid ett varvtal kring 3000rpm samt med pluggade/bortdragna vakuumledningar till/från fördelaren, motorn driftsvarm. Det skall sitta en gul (?) etikett i motorutrymmet (eller på huvens insida) som talar om vid vilket varvtal man ställer tändningen samt hur många graders förtändningen man skall ha, det brukar även finnas ett "dynamiskt tändmärke" på svängningsdämparen, har för mig att det är markerat med ett "Z"... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.