AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.404

Det luktar bensin i min 316, vad kan vara fel?

Var sitter luftfiltret i en 316i?

Tycker det luktar lite konstigt inne i själva bilen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Luftfilter har inget med kupéluften att göra, utan filtrerar enbart motorns insugsluft från smutspartiklar. Dvs den luft som passerar filtret går in i motorn och når aldrig kupén.

Vissa modeller har ett mikrofilter som filtrerar luften till klimatanläggningen, men det är sällan en källa till dålig lukt. Oftast blir den bara igensatt och stryper flödet.

När luktar det illa i bilen, är det konstant dålig lukt eller är det ventilationen som sprutar in dålig lukt?

Vad har du för årsmodell på din bil?

__
Min bil:
Länk
Det är en -94a. Det är ingen AC i bilen heller.

Det luktar inte direkt illa men t.ex om jag parkerat bilen och efter nån timma kommer tillbaka så kan det lukta ganska mycket bensin i bilen. Funderar på om den kan läcka på något sätt men bensinförbrukningen är normal.

Tittade under motorhuven ganska nära vindrutan så sitter det typ en avlång plastkåpa. har för mig att det ska sitta nåt form av filter där, men det var tomt där.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej det är inget filter där.

Luktar det bensin även utanför bilen?
Eller bara inne i bilen?

__
Min bil:
Länk
har inte tänkt så mycket på det. men det luktar ju klart värre inne i bilen. Hade det luktat utanför hade jag nog tänkt på det, men jag tror inte det.
har kollat lite mer och det är bara inne i kupen det luktar. jättekonstigt..

Har kollat under bilen när jag parkerat på torrt underlag, ingen vätska där i alla fall.

hade du några ideer Mugge?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bensin ska inte komma in i kupén, alla ledningar går under bilen.
Nu har jag inte skruvat så mycket med E36 sedan, men jag kan gissa.

Är konstruktionen som på E30 så sitter bensintanken under bilen strax under baksätets sittdyna. Rycker man loss dynan så kan man komma åt ovansidan på tanken och där sitter bl.a. givare o lite slangar. Se bild (från E30): Länk

Det är det enda jag kan komma på så nu direkt.

__
Min bil:
Länk
Stort tack för tipset. Ska försöka lukta på baksätet och se om lukten är starkare där. Är sällan i baksätet om man säger så.

Det är en 316i compact dessutom, men om jag inte minns helt fel så sitter tanken som du säger strax under baksätet.

ic
124
icke
318is -90
Jag har precis som mugge bara erfarenhet av e30. Tanken på e30 rostar lätt på ovansidan. Min gjorde det och då luktade det i kupén. Det luktade mindre utanför men det kanske beror på att det är mera frisk luft utanför. Hur som helst. Kolla under bilen efter läckage. Se om det ser fuktigt ut någonstans kring tanken. Alla vätskor rinner nedåt så även om det läcker åvanpå så kan det synas undertill.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
jag har också bara erfarenhet av e30 i detta fall även om jag har en 316 compact. har du kollat slangar i motorrummet? mina var torra i e30:in och läckte så det luktade inne i bilen mest. detta märktes inte särskilt mycket på bensinförbrukningen då det läckte så lite.
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Håller med "bag" har ochså varit med om torrsprikor på bensinslangar,räcker att det bara "fuktar" lite så kan man känna lukt i kupen.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
På min 528 e28 luktade det bensin inne i kupen när det var varmt ute.
Jag hittade felet långt om länge. Där var hål på ovansidan av tanken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.