|
|
|
|---|---|
|
Hej alla autopowerfantaster. Är ny på detta forum då jag precis köpt en 523 touring -00 med manuell växellåda. Växellådan är lite krånglig och vill inte riktigt gå i fyrans växel. Känns som om den hakar upp sig och jag måste frikoppla innan jag får i den. Händer dock inte hela tiden utan bara ibland. Kan vara svårt att lägga den i ettans växel också emellanåt. Har blivit tipsad att byta växellådsolja men är lite osäker då det i instruktionsboken står att jag ska ha i 1,2 liter medan bmw Malmö säger att jag ska hälla i 1,1 liter. Någon på forumet som vet vilket som är korrekt mängd? Tacksam även för övriga tips på hur man kan få en smidigare växellåda. | |
|
Häll på tills oljan sipprar ut ur påfyllningshålet...Men du måste iaf köpa två 1-litersburkar olja(med påfyllningspip helst..så att det funkar smidigt). Vad du sedan ska ha för olja finns det en lapp på höger sida på växellådan där det står t.ex ATF-oil. Läs gärna nedanstående länk :) Länk Däremot så tror jag ju knappast att växlarna går i smidigare mha oljebytet(men visst,det KAN fungera lite bättre,men helt bra blir det nog inte bara av det),finns några trådar tidigare om detta med "växlingssvårigheterna"...Kolla i sök inläggsfunktionen så kanske du hittar diskussionerna. Finns en del felmöjligheter... Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne och tack för ditt svar. Antagligen bör det göras mer men det kan aldrig skada att byta olja trots att den ska vara i alla "evighet". Vi får väl se hur det går. Onekligen är jag inte ensam med detta problem. Ha en skön sommar, snart åker jag på semester. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.