AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
906

växellådsolja, mängd?

fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Hej alla autopowerfantaster. Är ny på detta forum då jag precis köpt en 523 touring -00 med manuell växellåda. Växellådan är lite krånglig och vill inte riktigt gå i fyrans växel. Känns som om den hakar upp sig och jag måste frikoppla innan jag får i den. Händer dock inte hela tiden utan bara ibland. Kan vara svårt att lägga den i ettans växel också emellanåt. Har blivit tipsad att byta växellådsolja men är lite osäker då det i instruktionsboken står att jag ska ha i 1,2 liter medan bmw Malmö säger att jag ska hälla i 1,1 liter. Någon på forumet som vet vilket som är korrekt mängd? Tacksam även för övriga tips på hur man kan få en smidigare växellåda.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Häll på tills oljan sipprar ut ur påfyllningshålet...Men du måste iaf köpa två 1-litersburkar olja(med påfyllningspip helst..så att det funkar smidigt).

Vad du sedan ska ha för olja finns det en lapp på höger sida på växellådan där det står t.ex ATF-oil.

Läs gärna nedanstående länk :)

Länk

Däremot så tror jag ju knappast att växlarna går i smidigare mha oljebytet(men visst,det KAN fungera lite bättre,men helt bra blir det nog inte bara av det),finns några trådar tidigare om detta med "växlingssvårigheterna"...Kolla i sök inläggsfunktionen så kanske du hittar diskussionerna.

Finns en del felmöjligheter...

Mvh Janne.

fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Hej Janne och tack för ditt svar. Antagligen bör det göras mer men det kan aldrig skada att byta olja trots att den ska vara i alla "evighet". Vi får väl se hur det går. Onekligen är jag inte ensam med detta problem.
Ha en skön sommar, snart åker jag på semester.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.