AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.940

Vad att tänka på vid köp av begagnad 1-serie?

cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Hej!
Jag har sökt till höger och vänster här på forumet efter lite köptips, potentiella fel, brister etc. i 1-serien men inte hittat så mycket info så jag startar en ny tråd. Om ni forum-rävar vet specifika trådar som behandlar det får ni gärna länka till dom :-)

Jag behöver en lite mindre bil och har tittat på Audi A3, BMW 1/3-serien och lite annat och behöver lite köpråd. Jag tittar på bilar som har gått mindre än 6000mil, som är från 2004 eller nyare och som kostar 160k eller under och här kan man ju hitta en del 116/118. Finns det något speciellt mn ska hålla utkik när det gäller en 1-serie som gått 6000mil eller mindre? Några generella fel eller brister? Jag har förstått att många verkar missnöjda med den automatiska AC-anläggningen, men är detta ett genrellt fel eller är inte alla 1'or drabbade? Jag tar tacksamt emot alla tips och råd inför ett begagnat-köp :-)
/Kristian
Här finns lite beg-info:

Länk
Länk

Som jag fattat klimaproblemet, så är det inte att den går sönder, snarare att funktionen/effektiviteten är lite tveksam redan från början.
Jag håller med kritikerna. Min klima funkar OK, men jag blir inte riktigt klok på den.

cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Tack för länkarna!
Vill bara avråda dig från 116 - inte nog med att den är så pass slö som den är, den drar mkt också...

Varför inte kolla på 120 med 150 hk, iofs. inte 170 men betydligt bättre...

Länk

Eller 118...

Länk
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Tvesovla: Jag kommer att ringa killen idag med den 118i du länkade till för det känns som ett vettigt köp (det var den Blocket-annonsen som gjorde att jag skrev inlägget här, för det är den första 1'an från Skåne som dykt upp på Blocket på ett tag). Mycket utrustning och bra mil för 160k för en -06'a tycker jag. Men som sagt, det hade varit intressant att vet lite mer om vanliga fel/brister och om det är något speciellt man bör tänka på :-)
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Tillbaka från testrundan med den där 118i. OK skick, lite smårepor och någon uppslagen dörr, annars OK. Dock behövde både sommar- och vinterdärcken bytas och det blir ju dyrft med tanke på att det är RFT-däck. Jag försökte pruta till 150k, men utan framgång. Säljaren ville inte pruta 1 krona, så jag struntade i det, det blir till att leta vidare.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag kan hålla med om att 116i inte är ngn rolig motor, men tyvärr är inte 118 märkbart bättre.
Jag köpte en ny 116i-06 och den rullade felfritt i 1.5 år och 3500 mil. Generellt tror jag 1-serien har varit problemfri bilar, gnissel från bromsar och gnek från inredningen har dock varit så skönhetsfel som nämnts.

Som sagt skippa båda 116 och 118, bägge är lika tråkiga, bägge drar ungefär lika mkt bränsle. (för mkt) Enda fördelen med 118i att dessa var 6vxl, ngt som kom först från 4/06 på 116i.
Riktigt rätt känns 1-serien först med dieselmotorn, både 118d och 120d är trevliga, känns kraftfulla och roligare att köra samt förbrukning känns mer rimlig.
Prova en diesel, är mitt råd

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag hade tittat närmare på denna Länk
Bra utrustad, sportstolar är ett plus. Standardstolarna är inte så dåliga som de ser ut, men sportstolarna är klart mkt trevligare. Sportläderratt, klimaautomatik och farthållare tycker jag är ett måste, övrigt bara plus.

BMW CS #5139
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
J.L: Den 118i jag tittade på idag är en 06'a enligt säljaren men med 5 växlar,. kan det stämma? Den var uttagen i december 05 så den kan såklart vara en 05'a som stått i lager ett tag, det vet jag inte.

Jag kommer att köra den här bilen mellan 500 och 1000 mil per år så bränsleförbrukningen spelar inte maximal roll. Jag gissar att diesel-skatten gör att en diesel nästan blir dyrare för mig med tanke på hur lite jag kommer att köra.

118i var såklart knappast något raket (den var sjukt slö...) men det bryr jag mig inte om, för det är min fru som ska köra den, hehe. Hon ska vara mammaledig ett år och jag kommer att pendla med hennes tjänstebil till och från jobbet och hon kommer att ta min bil för att åka smårundor.

Jag är lite osäker nu...den 118 jag kollade på idag var rätt trevlig. Sportstolarna är verkligen sköna (Audis sportstolar har inte mycket att hämta faktiskt) men som sagt behövde både sommar- och vintedäck snart bytas och det kostar ju en del. Framrutan hade några stenskott och lacken några dings efter stenskott och några repor (säkert efter maskintvätt). Den är ju välutrustad med comfort+advantage+dynamic så 160k kanske inte är så tokigt?

Jag tänkt extra noga på AC'n när jag testade den eftersom jag läst att många klagat på denna, men den kylde både snabbt och bra så det verkade inte vara några problem. Inget skrik i bromsarna, men väl lite tröga dörrhandtag (på utsidan) vilka inte riktigt gick tillbaka till ursprungsläget, men det är ju en skitsak egentligen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.