|
|
|
|---|---|
|
ska koppla in en 9 volts kamera i bilen undrar om man kan ta ett motstånd så man får ner volten från 12v till 9v om det går kan någon rita o berätta om det inte bara är o koppla i serie även vad för motstånd. den exakta späningen det blir med motstånd är inte så viktig då kameran Tål 6-12V. men när man startar motorn blir det ju över 14 V O det vill jag inte ha in i kameran lite fummlig text men hoppas någon fattar mvh///mackan | |
|
Ett motstånd får ett spänningsfall över sig som beror på strömmen. Om det är en kamera med någon form av mekanik i sig så finns motorer som kortvarigt drar mycket ström. Att dimensionara motståndet för den höga strömmen kommer att ge fel motståndsvärde när det går åt lite ström. Bättre är att koppla t.ex. 3 dioder i serie, nu får vi ett mer konstant spänningsfall på ca 2,5V. 1N5401 är en diod som tål 3A och det borde räcka. |
|
|
Fel, och ingen edit funktion :-( Det skall stå: Kommer att ge fel spänningsfall när det går åt lite ström. |
|
|
Ett annat alternativ är en 9V spänningsstabilisator, heter 7809. den ger 9 V ut oberoende av inspänning, men den har ett spänningsfall på 2 V så du måste mata in minst 11 V , men det borde inte vara något problem i en bil. Den vanliga 7809 tror jag levererar 1,5 A så du får kolla vad kameran drar. Du kopplar in 12 V på ett ben, tar ut 9V på ett annat och har gemensam jord på det tredje. Tre dioder i serie ger bara ca. 1,5 V spänningsfall, så då har du farligt hög inspänning när generatorn laddar 14 V |
|
|
är inte så himmla kunnig om detta så här är info om kameran kan någon räkna ut vad för motstånd jag kan använda. efter som den drivs på 6-12v så gör det inget om spänningen varierar när den motorn laddar, får jag ner spänningen till 8-9V när bilen är avstängd så blir det ju inte mer än 12V när den laddar. Eller tänker jag fel • Sensor: 1/3” färg • System: PAL/CCIR • Effectiva pixlar: 510x492 • Bild area: 5.78x4.19mm • Upplösning: 380linjer • Frekvens: 50Hz • Lägsta llluminance: 3LUX • Kännslighet: +18DB-AGCON-OFF • Strömkälla: +6VCD-+12VCD • Strömkonsumtion: 200mW • Mått(BxDxH): 35x35x55mm |
|
|
Som jag skrev tidigare så är det troligen så att kameran har en varierande ström förbrukning. Vi kommer att få ett varierande spänningsfall över motståndet, det vill säga en varierande spänning till kameran. En stabbkrets som 7809 kommer naturligtvis att fungera men den skall kompletteras med ett par avkopplings kondensatorer för att säkerställa stabil drift. I det här fallet behövs knappast stabilisering av spänningen med tanke på kamerans specifikationer. Elpe, jag generaliserade lite när jag sa 2,5V över tre dioder, vid den låga ström som kameran uppenbarligen drar kanske det blir 2V men 1,5V som du skriver är likaså fel. Länk Anledningen till att jag rekommenderar tre (eller 4) dioder är att det är så enkelt att genomföra för en som kanske inte är så erfaren. Lätt att bryta upp ena ledaren på sladd och ersätta en bit av ledaren med diodpaketet, slutligen krympslang över det hela. |
|
|
TJENA vart kan jag hitta den dioden då har tittat på kjell o co och clas olsson men det närmaste var en 1N5400 funkar det med den |
|
|
1N5400 fungerar finfint, den klarar 50V backspänning, något som inte alls är kritiskt i detta fall (1N5401 klarar 100V 1N5402 klarar 200V osv). Även 1N4001 borde räcka, det är så lite ström din kamera drar. |
|
| tackar för det | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.