AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.308

Lönt att fortsätta motionera bromsoket?

st
76
stickans
318 Ti -96
Bromsen höger fram hade fastnat till följd av att bilen stått oanvänd. Tog bort bromsoket, ”motionerade” bromscylendern kanske en sju-åtta gånger, enligt en bra beskrivning av mugge. Smorde dessutom upp glidytorna.

Efter detta gick det att relativt obehindrat snurra hjulet något var v. Körde igår en tur med bilen och när jag kom hem var skivan så varm att det brände till på fingret.

Min fundering nu… Tror ni att det kan hjälpa att t a bort bromsoket igen och fortsätta motionera bromskolven? Eller är det verkstadsbesök som gäller. Att ta bort bromscylindern själv tror jag tyvärr inte att jag klarar av…
Jag tror inte att det är värt att krångla med renovering heller...

Jag hade en massa strul med en broms som blev varm på min passat. Det slutade med att jag köpte nytt ok för 1000kr
st
76
stickans
318 Ti -96
Får väl kolla på vad ett nytt ok till min 318 kostar...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har du inte tummen mitt i handen kan du ta bort kolvarna, göra rent, smörja upp och montera ihop igen.
Det har jag gjort ca 10-15 ggr på min 3.0S (ca 1-3 år mellan gångerna).

Tar man isär grejorna försiktigt kan man tom återanvända packningarna.

Per L
Jag menade att det kanske inte är värt att riskera fortsatta problem med en så viktig del som bromsarna. Enligt de som jag rådfrågade så fanns det risk att man inte får helt tätt med packningarna om man renoverar själv, med läcka som följd. Med tanke på att det inte är såå dyrt, och en inte jättegammal bil, så kanske man borde överväga att köpa nytt.
Pe
2.342
Per L
Du har väl samma möjlighet att få tätt som en bilfirma!?
Förutsatt förstås att du är noggrann, renlig och tror dig klara av jobbet! Bromsok är bland de enklaste prylarna som finns på en bil.
Därmed inte sagt att renoveringsjobbet är enkelt. Speciellt inte om man väntar så länge med renoveringen att kolven/kolvarna sitter hårt fast. Då kan det vara litet knepigt att få ut den/dom.

Vissa ok skall tex monteras på speciellt sätt (ex.vis kolvarna bak på min 3.0S) så en verkstadshandbok är alltid bra att ha till hands!

Per L
st
76
stickans
318 Ti -96
Har idag varit till Karlstad. Var då bl a in på Biltema och köpte mig en polygrip med 105 mm gripvidd. För nu ska jag först av allt göra ett lite större antal motioneringar av bromskolven. Detta eftersom det trots allt blev lite bättre efter första försöket med uppsmörjning och motionering. Ger alltså den biten en chans till. Det sägs ibland att trägen vinner... :-)

Funkar det inte så kanske jag trots alt gör att försök med att ta ur kolven och polerar och smörjer den. Tack för era synpunkter!
Pe
2.342
Per L
Klarar du av att trycka in kolven med en polygrip så sitter den inte så hårt fast. Då har du bra möjligheter att plocka bort kolven om du vill.

Här är några saker att tänka på:
- börja med att pilla bort dammtätningen innan oket tas bort. Är du försiktig och tätningen har sin spänst kvar (tex så att den sluter tätt mot kolven) kan den återanvändas
- en kolv som sitter hårt fast är i princip omöjlig att få ut (hel) med rörtång, polygrip etc. Tryck i stället ut kolven med bromspedalen innan du monterar bort ok, bromsledningar etc. Har oket flera kolvar går kolvarna oftast olika trögt och den trögaste sitter kvar när alla andra ploppat ut. På min E3 och E24 blir det pefekt att ta bort klossarna och låta kolvarna tryckas ut tills dom nuddar bromsskivan. Den minst tröga kolven stoppas då av skivan under det att den trögaste kolven pumpas ut med bromspedalen.
- efter det att oket monterats av bilen brukar det gå relativt lätt att lirka bort kolvarna med en polygrip. Tar man inte i försiktigt kan tex ytan där dammtätningen skall täta förstöras
- pilla bort kolvtätningen av gummi. Görs det försiktigt och den ser hel ut kan den återanvändas
- skruva bort luftningsnipplarna. Kan behöva värmas bort om dom har rostat fast. Värm då innan du dragit av dom! Byt ut dom vid behov. Jag brukar smörja gängorna med koppar- eller aluminiumpasta för att nipplaran inte skall rosta fast
- gör rent oket helt och hållet. Speciellt spåret för kolvtätningen och anläggningsytorna för dammtätningen måste vara släta och fina och inte vara rostiga. Tag bort rosten på cylinderväggarna utanför kolvtätningen. Det är oftast detta som gör att kolven går trögt. Tillgång till tryckluft är i princip nödvändigt för att få rent i alla kanaler osv
- kolven måste vara blank och slät och får inte ha några skador där kolvtätningen skall glida. Mindre skador "utanför kolvtätningens glidområde" kan tillåtas (och är vanliga).
- sätt dit kolvtätningen i sitt spår
- smörj in cylindervägg och kolv med bromscylinderfett och tryck i kolven. Detta går lätt med fingrarna eftersom all hindrande rost är borttagen. Ge akt på om kolven skall vara vriden på något speciellt sätt (som tex bak på en E3)
- sätt dit dammtätingen
- montera oket och klossarna på bilen och lufta systemet
- tryck bromspedalen mycket hårt i botten ett långt tag och ge akt på att systemet inte läcker

Med litet tur har du inte ens behövt kosta på dig en ny packningssats och hela jobbet har kostat dig 0 kr. Jag brukar kunna återanvända alla tätningar och dammskydd kanske 5 ggr innan jag behöver byta till nytt. Och det har alltid, utan undantag, varit dammskyddet som har förlorat spänsten och har varit orsaken till att jag monterat nya tätningar.

Spar du pengarna du slapp lägga ut på reparationen så har du början på den miljon kronor som du så ofta önskat att du hade haft.

Per L
st
76
stickans
318 Ti -96
Fick inte se ditt inlägg förrän efter det jag kom in från garaget i kväll...

Det jag gjort idag, är att jag med bromscylindern i sitt yttersta läge, pillrat ur "damasken" ur sitt spår. Kunde då kontatera att under damasken fanns inga som helst rostangrepp på bromscylindern.

Sprutade sedan, med kolven i sitt yttersta läge, in bromsolja genom damasken med en injektionsspruta och gjorde därefter ett femtontal motioneringar av bromscylindern. Solen stekte bra, så jag blev genomsvett och fick jag ge mig, innan jag monterat tillbaka oket. Får se i morgon om det jag hittills gjort möjligen räcker...

Om inte, så har du gett mig en mycket bra instruktion Per, hur jag ska gå vidare med ev. fortsatt arbete. Din hjälp kan vara "guld" värd! Mycket stort tack!

Pe
2.342
Per L
Det är oftast inte kolven som blir rostig så att den går trögt utan början av cylindern (hålet som kolven går i) in till cylinderpackningen. Där kommer man inte åt att göra rent (skrapa eller med sandpapper) utan att ta bort kolven.

Ditt sätt att motoionera kolven kan hjälpa ett tag men snart börjar den säkert kärva igen.
Gör man som du gjort så är det viktigt att sätta tillbaks dammtätningen riktigt igen. Sätter man dit den "fel" eller om den har den förlorat sin spänst så att den inte sluter an tätt överallt så kommer det in skit och vatten som skyndar på processen med kärvande kolvar.

Sedan tror jag att det är bättre att "smöja" kolven med bromscylinderfett än bromsolja (som inte är någon olja). Bromsolja smörjer inte utan har ju snarare en lösande/rengörande effekt eftersom det sägs att man skall akta sig för att få den på lacken som då kan lösas upp.

Per L
st
76
stickans
318 Ti -96
Nu, efter sista motioneringen, gick hjulet att snurra lika lätt som det vänstra hjulet. Har dock inte provkört än. Skulle bromsen börja kärva igen, så har jag som sagt fått en beskrivning av dig. Och visst - bromscylindefett är självklart det som ska till - inte "bromsolja"...

Att bromscylindern rostat fast, är säkert avhängigt det faktum att jag haft bilen avställ i vinter. Vi var inte i behov av två bilar då. En tur på runt 500 m en gång i månaden, var bevisligen inte nog - utan ställde till det för mig. Byte av motor :-( - och så dessutom problemet med höger broms fram...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.