AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.082

M3 E30 eller M3 E36?

Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Vilken av dessa båda modeller hade ni rekomenderat??
Är mest inne på at få tag på en Estorilblå -96:a eller nyare.
Men börjar funderar på 3,0 eller en e30 också.
Har lite beslutsångest.

NO TURBOSHIT, JUST REAL POWER
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du får nog precisera dig lite vad du vill ha för typ av bil.

Jag har haft ett par av båda och tycker M3e30 är råare, roligare och betydligt ovanligare, vissa tycker en BMW måste ha en sexa vilket jag inte alls håller med om s14 fyran är mycket varvillig och andas racing. Idag kan man nog se en fin original M3e30 som en investering. Senaste åren har de ökat i pris hela tiden.
M3e30 är ingen bil jag vill köra dagligen, och det är inget kul i stadstrafik. Man bara längtar ut på landsvägen för att få varva lite och testa väghållningen.

Annars är e36:an starkare, bekvämare och tyngre. e36:an är också billigare att köpa och riktigt prisvärd. Satsa helst på en 3.2.a (96-framåt).

Tänk bara på att kolla upp försäkringen innan. Ingen av dem är särskillt billiga.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Okey.
Jag ju mest inne på en E36:a i alla fall.
Mest på 3,2:an.
Är det några stora skillnader på den jämfört med 3,0 körmässigt sett?
Eller är dom relativt lika varandra.
Vet ju att det skilljer sig när det gäller effekten ,vridet,växellådan och lite sådana saker.
Hur väghållningen skilljer sig eller brännsleförbrukningen.
Har en kompis som hadde en 3,0 innan så han vet lite vad man ska kolla på en sådan vid eventuellt köp.
Något speciellt at tänka på när det gäller 3,2:an då?

NO TURBOSHIT, JUST REAL POWER
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
På själva frågan kan jag ej ge något konkret och rakt svar, eftersom jag aldrig ägt någon M3 E36, endast provkört.

Däremot är jag av en annan uppfattning om M3 E30 som bruksbil. Jag använder min m3 som sommarbrux, den rullar ett par 3-400 mil varje år på detta sätt och det funkar alldeles utmärkt. Inga som helst problem att köra bilen i stadstrafik, motorn har en jämn och behaglig gång och drar bra på låg- och mellanvarv, går hur bra som helst att krypköra i 55-60 km/h på femman tex.

Självklart kommer bilen mycket mera till sin rätt när man lämnar stadsgränsen och kommer ut på krokig landsväg, då är det en fröjd att peta ner två kugg och stampa plattan i mattan, vid ca 3500 rpm vaknar motorn till liv på allvar....inom ett par sekunder är man uppe i mer än dubbel tillåten hastighet! :-)

Däremot tror jag du får mer bil för pengarna om du väljer M3 E36, det är ett par årsmodeller nyare bil och prestanda är därefter, skillnaden mellan E30'n är mer komfort och känsla, E36 är mer "soft" så att säga....E30 är mer rå och rejsig....och mycket mer ovanlig.

Vad har du satt för budget? Kanske skulle ta en titt på den här: Länk se annan tråd på forumet Länk den där m3'an verkar vara ett tillfälle som inte dyker upp så ofta.....enligt uppgift så hänger den ju av både sport evo, M3 3.0 och M3 3.2

Lycka till!

Mvh Ferenc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.