|
|
|
|---|---|
|
Var och stress köpte en BMW 520i -88. 32.000 mil (För mycket) Felen: 1: Läckage från grenrör (Rörböjet) 2: Ytrost tanklock, baksärm, framskärm. 3: Spricka på framrutan passagerarsidan 4: Något sliten klädsel 5: Små stenskott på huven 6: Lite ventilslammer "Kompisen sa att 6:orna slamrar lite". Ingen s-bok och instruktionsbok. Vita blinkers och sportdämpare, "lite småstötig". Diamantsvartmet, original alu. För bilen betalade jag 18.000:- Dåligt köp eller? | |
|
allt går ju å¨fixa =) beror väl va du gav för den Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Visst var det ett ok köp för bara 18.000:- Nu gäller det bara att fixa rosten, ställa ventilerna och byta grenrör, du kan ju passa på att montera dit ett extractorgrenrör på samma gång! Ett gott råd är att byta bilens alla oljor (motor, växellåda o bakaxel) och alla vätskor i bilen, typ kylarvätska och bromsvätska. ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
markus00 |
Jag tror det va ett bra köp om inte kamaxeln är kass det är ju möjligt om ventilslammret låter mer som en symaskin svårt att beskriva ljudet är inte så långt ifrån ljudet när det behövs en ventilsjustering. Om du vill ha en ny klädsel så har alltid jag en mörkblå att sälja i toppenskick. |
|
Det var väl kanske inget dåligt köp ändå. Allt annat är lätt fixat, förutom rosten. Rosten ska man nog låta någon proffs laga. Förresten undrar om det är en kamremm eller kamkedja på 520i? |
|
|
Hej Du har rem i 88:an mvh |
|
|
Det är billigt för en E34. Du ska inte vara missnöjd, men om det är mycket problem så kan det bli jobbigt i längden. Det blir nog lite svårt för dig att få bra betalt när du säljer den senare, om du ska det dvs med tanke på mätarställning och att det var den första årsmodellen som kom. Men görs den fin så har du bara mätarställningen som minus. //Schnitzer |
|
|
Precis! 32.000 mil är det stora minuset med bilen. |
|
323E21terror |
bra eller dåligt..mer bra en dåligt iallafall och det värsta är att motorn "slammrar lite" och är ju svårt att avgöra på rak arm hur allvarligt det är..är det ventilerna så är det inte allvarligt. Det positiva med bilen är att de flesta av felen är relativt lätt åtgärdade och inte överdrivet kostsamma samt att bilen är diamantsvart vilket jag tror underlättar vid försäljning. Sportdämpare ger tecken på att du lär slippa byta dämpare på ett tag förmodligen vilket är klart vanligt vid dessa miltal normalt. Varför inte fixa rosten själv? det är onödigt att lämna in den till proffs för en sådan bagatell om du inte verkligen har tummen mitt i handen....lite beroende på var du fixar rosten så kan det nog gå på en hel del..säkert 30% av vad du gav för bilen och det tycker jag inte personligen att man skall lägga ut på en sådan gammal bil då det fanns flera skönhetsfläckar. Då bilen är diamntsvart så har du bland de bästa förutsättningarna för att fixa rosten själv med gott resultat. Personligen skulle jag lämna in den för ventiljustering samt fixa läckaget vid grenröret (förmodligen packningen som har gjort sitt) och inhandla ny/begagnad inredning och byta själv samt rostlaga själv. Sammanfattningsvis är det ett bra till mycket bra köp lite beroende på vad du kan klara av att fixa själv. farten är min drog |
|
Allt annat kan jag fixa själv. Ventiljusteringen låter jag en verkstad justera. Men rosten vet jag inte om jag klarar av att fixa. Har försökt på andra bilar, men resultatet blev inte så bra. Dessutom är det mycket tidskrävande elände. Slipa-spackla-slipa-spackla E.t.c Smårost är nog inte så dyrt att låta någon annan fixa. Runt 1000:- spänn skulle jag tro. Mvh |
|
|
Köpte min mörkgråa 528iA för några veckor sen.. Nybes, går bra, lite smårost i trösklarna, annars väldigt fin, för under 9000:- Det är jag mycket nöjd med, skön glidarbil (fast även med lite resurser) för den lille pengen.. |
|
323E21terror |
Ja E28-528 är grymma bilar..jag skall lätt inhandla en riktigt fin en om en tid. Jag har kört både E12-528 samt flera E28-528 och måste säga att finner man en bra servad vagn så har man gjort ett klipp(då de inte kostar mycket pengar) då det skiljer enormt mycket mellan bilar som blivit servade bra och dåligt..dvs det maskinella är mycket viktigt..(fast det gäller väl alla bilar)..rost i små och större mängder kommer man i princip aldrig undan ändå. Just E28 ligger bra till nu därför att många anser att de ser gamla ut och väljer E30 före som dfinitivt är mindre bil för pengarna om man ser vad man får ut vid en jämförelse mellan samma årsmodeller (E28 vs E30) Det är dock bra om man kommer åt en 85as 528 för omkring där förbättrades insprutningen och de drog mindre soppa (ca dl mindre) farten är min drog |
|
Tjena! Min 528i E28 från 82 drog i snitt 1,10 vid normal körning. Min nuvarande 528i(85) har jag lyckats pressa ned i 1,17 vid liknande körning. Kan också säga att jag hade K&N filter och SLICK 50 behandlat 82:an. Kan så vara att 528:an från 85 har en bättre insprutning men det har inte jag läst/sett iaf. Bilarna har servats o behandlats i övrigt på samma vis. Så skillnad i skötsel från min sida är det inte. Men jag var inte första ägare på någon av dem ska oxå tilläggas. Beror alltså mera på skicket totalt sett än en ev. bättre bränsleinsprutning. Det som jag vet blev ändrat till 85 var att aerodynamiken blev aningen bättre(bl.a annan sandplåt). Mvh Janne. |
|
|
Ovanstående Inlägg från mig var ämnat till 323E21terror. Zeth: Ang bra köp eller ej så lär du väl märka det efter ett par månaders ägande,men 18000kr var ett bra pris på en E34:a. Mvh Janne. |
|
323E21terror |
Jag hade både rätt och fel..efter det första året (82) omarbetades/modifierades insprutningen och kommer inte ihåg vad som hände men 1.5 dl mindre drog den mindre vid blandad körning i alla fall samt prestandan blev bättre. Efter 83 så blev förbrukningen marginellt bättre samt så även prestandan...men 83 hände den största förändringen. farten är min drog |
|
Allt beror väl på vad man kan leva med... 1: Läckage från grenrör (Rörböjet) -Alltså det sk byxröret. Sitter ihop med katalysatorn som på 525.an förmodar jag. Säkerligen kör du med skumma avgasvärden enligt SPB. Byta kat och hela rasket, 5-7000:-. Försök svetslaga... 2: Ytrost tanklock, baksärm, framskärm. -Låter som den kan ha varit med om en mindre välgjord omlack. Döljer sig mer under "ytrosten"!? 3: Spricka på framrutan passagerarsidan -Ta det på glasförsäkringen, ca. 1500:- 4: Något sliten klädsel. -Tja...kan man kanske leva med. Annars kan du nog få tag i framstolar för 1-2000:- 5: Små stenskott på huven. -Omlack hela huven plus skärmar, 2-4000:- (utan kvitto!) 6: Lite ventilslammer "Kompisen sa att 6:orna slamrar lite". -Inte slamrar min i varje fall! Men så har jag bytt kamaxel och vipparmar m.m. vad som byts vid en topprenovering, 6-15000:- beroende på vem som gör jobbet. Tveksamt om du har sådan tur att det bara handlar om en ventiljustering efter så många mil, tyvärr. Ingen s-bok och instruktionsbok - Räkna med att ha bilen ett bra tag då lönar sig ju även dina utlägg i längden. För en bil utan s-bok och instruktionsbok är mindre åtråvärda (lägre priser). Vita blinkers och sportdämpare, "lite småstötig". - Ett plus! ;-) Diamantsvartmet - Ett plus! Original alu. - Huhh... Förmodar att du planerar inköp av fälgar pkus däck, 6000:- ==> Om man vill ha allt i bra skick, som jag skulle vilja, får du nog räkna med ca. 10000:- exkl. en ny hjuluppsättning i bästa fall, dvs om du är händig. Givetvis mindre om du kommer undan med bara en ventiljustering och då har du gjort ett normalt köp, annars...njasi. |
|
|
Dessutom, skulle jag om jag vore du se till att byta kamrem (ett tips, då det inte finns någon servicebok, när vet man när den byttes senast?) Ett tips är att byta vattenpump på samma gång! BMW.s kostnad för detta ligger nog omkring 3-4000:- Hoppas sedan att vissa övriga grejer är i bra kondition, så som bl.a. avgassystem, framvagn (glapp?), bromsar annars har några utgifter till ;-( Försöker inte måla fan på väggen, men äldre begagnade E34 kan ha sina omkostnader för att bli riktigt fina. |
|
|
Tror inte att det lönar sig att fixa bilen till fint skick. Jag tror jag lagar den till bra bruksskick och köper en 525:a med s-bok, få mil etc... Sen kan man ju ha 520 som bruksbil, och 525:an som sommarbil. Då blir det nog billigare än att fixa 520 till toppskick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.