AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
939

Hjälp! fort, går inte på alla cylindrar

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Tjenare!

som rubriken lyder, så går den inte på alla cylindrar.

Ska försöka skriva lite kortfattat, och hoppas på så snabba svar som möjligt :)

Bilen har ryckt lite på låga varv på 1ans samt 2ans växel innan detta uppstod.
varv mellan 2000-3000 alltså, ingenting över dessa varv och ingenting på högre växlar.

Och nu var jag ute och körde, inget svinkörande, för så behandlar jag inte min bil, den är för fin för sånt.

La ner till 4an och körde om en bil, och sen i med 5ans växel som vanligt, och märkte då att "hacket" som är på 1an och 2an vid låga varv, fanns på 5ans växel! VAD I HELVETE tänker jag bara.

Ställer mig efter vägen och lyssnar, och motorn skakar en hel del mycket mer än den gjort innan på tomgång, men själva motorn låter precis som vanligt, som tur är.
Kommer "ticnkningar" ibland, och då ändras tomgången lite snabbt i nån halv sekund.

Samtidigt som när jag står ute i skogen, så kommer min morbror förbi, som är lite halv kunnig på bilar iaf, han lyssnar, och provkör den en bit fram. Och säger att den helt enkelt inte går på alla burkar. Och att de är nog lika bra och kika stift och tändspolar "du" kommer hem, alltså, tills jag kommer hem :P

Och nu är jag hemma! Och har plockat bort kåpan, och ser då att det är 5st tändspolar av samma märke, och 1 tändspole som är nå helt annat?
Ska det inte vara samma märke på alla tändspolar var ju min första tanke direkt?

ps: det där har inget med själva felet och göra kanske?

aja, håller på och väntar på att motorn ska bli lite kallare så man kan gå ner och fortsätta, har 6st tändspolare liggandes som jag vet är hela, så ska väl kika vidare och sen byta till dom och se om det blir nå bättre.

Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt?

Nej förlåt, blev långt inlägg, och hoppas någon vänlig stjäl läser det och kanske kan hjälpa till en liten sväng.

Mvh Alex
pg_ice
går den som en fiskebåt på tomgången så kan det vara vanosen.
kammarna hamnar i fel läge och då kan det låta som den inte går på alla burkar.

är det inte tändstiften eller tändspolarna så tippar jag på att det är det klassiska felet på gamla M3or nämligen Magnetventilerna.
jag tror du har hört ordet magnetventiler förut :)
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
hehe japp de har jag ...har kikat mer nu
kikat nr1 2,3 och 4...1an var de olja i , 2 och 3 är torra och fina, nr 4 olja...
Ska kika 5 och 6 nu.

Fiskebåt gick den väl inte som, den lät som vanligt...men IBLAND kunde den hoppa till, men de var inte varje gång var 5e sekund t.ex.

Får se hur de ser ut i nr 5 och 6...gör iaf rent allting nu, så får man väl se hur den går efter det.

Mvh Alex
pg_ice
ok då är det inte vanosen
hamnar kammarna i fel läge så gungar hela bilen på tomgången.

tippar på ett det är den oroliga gången som knäcker motorfästena på en del M3or(material utmattning),det är ju lite krafter det handlar om att få hela bilen att börja gunga.

låter som det är ide att byta ventilkåpspackningen.

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
nu funkar den som en raket igen iaf :)

Och rycken som jag hade innan, på 1ans och 2ans växel, är helt väck.
Så fort jag får dom ryckningarna igen, om dom nu kommer att komma igen, då ska ja titta stiften igen, för då vet man ju vad som gör att de blir på de här viset.
Och är det nu så att de kommer in olja igen till stiften/tändspolarna...då är de ventilkåpspackning som kommer bli nästa byte omedelbart :)

Skönt att den funkar som vanligt igen =))

Mvh Alex
Pg ice vet du om man kan ställa vanos själv eller se om Kammarna står fel, eller måste man in på BMW och använda någon dator för de.
Tänkte att man kan titta över de när man ändå ska fixa ventilspelet.

pg_ice
se om kammarna står fel?
glöm det.
hur skulle det gå till utan att koppla upp sig :)?
kamlägena ändras ju över hela registret så det räcker inte att bara kolla hur dom står vid ett visst läge.

jag är ingen expert på vanos utan jag gissar bara logsikt och det brukar funka :)

M3_Alex
om det kommer in olja igen
det lär det nog göra om det en gång har kommit in
packningen blir inte bättre med tiden :)
möjligt att du inte behöver byta hela ventilkåpspackningen utan bara 2st av NR6
Länk
Så du tror inte de här är grejen då ;) står ju utförligt hur man nollar kammarna i alla fall mot vanosväxelhus,
Men man kanske måste koppla upp den ändå efter, för fin liret vad vet ja?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.