AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
851

Funderingar kring min taskia växellåda på M3'an

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Ska dra hela storyn, här har ni lite lektyr för kvällen :)

Min kära S6S-låda på min M3 -97 verkar vara inne på sina sista växlingar... det skorrar, skramlar och viner så fort lådan får upp någorlunda temp. På höga varv känns det som lådan är på väg att sprängas om man håller i spaken samtidigt.
Troligtvis är det väl ett eller flera lager i lådan som börjar bli dåligt.

Har förtvivlat provat lite olika oljor för att minska oljuden men det gör inte så stor skillnad. Så någonting måste göras omgående, antingen renovera eller byta ut lådan.
Renovering känns bäst eftersom det annars finns en risk att en begagnad låda är eller blir lika dålig.

Enligt uppgift är det FAG som tillverkar dessa lager och de går väl i vanliga fall inte få tag på. Som tur är har jag lite kontakter på både FAG och SKF så det borde nog gå att skaka fram dessa lager på lite outgrundliga vägar.
Problemet är väl att hitta någon som är duktig på denna typ av lådor och skulle kunna ordna lager. Har pratat lite med Peder på Mobimech men inte fått svar den senaste tiden... han kanske tröttnade på mitt tjat :/

Om man tänker sig ett byte till en annan begagnad låda, är det bara lådan från E36 3,2an som passar? Eller skulle det kunna funka med en låda från t.ex. en 540, M3 E46 eller någon av de andra modellerna som kör med S6S-lådan? Hur är utväxlingen etc?

Kanske är det någon som har tips på andra duktiga växellåds-gurus?

Tacksam för tips och tankar i dessa sorgedagar då man vill ut och gasa i det fina vädret!

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Om jag inte missminner mig renoverade Peder en S6S låda, med nya lager, åt en kompis för många herrans år sedan.
Det borde väll gå att upprepa?

Pi
72
Pinbuzz
M3 CAB -97
Hör med transmek i gbg, vet ej hur bra dom är på smglådor men dom är proffs på automatlådor
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Pinbuzz: Detta är en sedvanlig manuell glömde jag tillägga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.