AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.311

Coupé på vintern,fungerar det bra?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vet..trist att prata om vintern mitt i högsommaren :)
Men jag går i säljtankar och funderar lite på vad man ska skaffa för nåt sen,vill ju helst ha en coupé igen..men det som gör att man tvekar lite inför det valet är ju av egen erarenhet att rutona är en mardröm när dom fryser.
Hade ute min ett fåtal dagar i vintras och trodde stundtals att hela skiten skulle spräckas när rutan va fastfryst.
Men på samma gång kom man ju att tänka på hur många det är som måste köra sina coupér under vintern...hur fungerar det för er?
För er som har den i garage förstår jag att det inte är några problem..men för er som inte har det...
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Körde med min 328ci hela förra vintern. Var bla uppe i sälen en vecka med den. Inga som helst problem. Se bara till att bilen är ordentligt torr runt dörrar och fönster innnan du tar ut den i kylan. Det underlättar också om gummilisterna runt fönstrena är någorlunda fräscha.
Lycka till ;)
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
kom ihåg at ge gummilistorna vid rutorna silikonolie det borde klara det problem
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Aldrig några problem:)

Surf Or Die!!!
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Det fungerar ok med coupe på vintern, men det är ju som talesättet, vill man vara fin får man lida pin haha:)

Skämt åsido, jag brukar dra ner rutan några millimeter innan jag låser när bilen varit blöt och jag misstänker frost. Låter alltså rutan gå ner en bit men ändå så den täcker listen.

Angående silikon, så råder det delade meningar om det, kan tydligen ge ett gnisslande ljud i efterhand. sök på forumet så hittar du en del som behandlar med vanlig oliv/rapsolja. OBS listerna måste vara kruttorra för att inte stöta ifrån sig fettet.

Jag säger, kör coupe så länge du inte måste köra sedan eller combi, den tiden kommer säker

/Hampus
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att listerna ska vara hela och torra är ju en grundförutsättning,men jag mena mer att när det tex blir isbildningar utanpå rutan,att det fryser så det hindrar fönstret att åka ner...sånt går väl inte att förebygga?
Om ni bilen alltid står ute finns det ju liksom aldrig någon tid för nåt att tina bort om man säger så...
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
mina couper har aldrig strulat har haft e36 och nu e92
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Jag har nog bara haft problem en gång som jag kan minnas.
Lite tanklöst tvättade jag bilen då det var riktigt kallt. gick ur den, och stängde dörren.
Jag var bara borta några minuter,men det räckte för att frysa ihop dörren fulständigt.
Jag kunde ta mig in i bilen tack vare det faktum att jag kan sänka ned rutorna med fjärrkontrollen.
Jag tryckte lite lätt på rutan först, för att bryta isen. Jag tror inte jag skulle fått upp den om det varit en sedan.

Så skaffa dig en coupé, då det alltid käns bätre att ha på sig något snyggt.
Mr
32
MrLynx
330Ci M-sport Facelift -03
Jag går i samma tankar...vet inte om jag ska använda coupen i vinter eller skaffa ( / behålla den andra bilen) vinterbil. Coupen jag precis köpt är aldrig vinterkörd så det känns lite synd att salta den...

330Ci M-sport Facelift -03
Jeep Wrangler 4,0 -91
Galant Avance V6 -01
Gillar jag sexor eller ?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ni som säger nu att det inte är några som helst problem,står era bilar ute 24h om dygnet?
pu
75
pulk
323ci e46 -99
Körde hela vintern med min också. Bor i uppe i dalarna så kyla fick den bita i. Fungerar hur bra som helst hände nån enstaka gång att rutan inte gick ner(fruset regn lr mkt frost), går att öppna ändå. sen efter att värmen kommit igång i bilen går rutan ner och det blir tätt mot listen. Men de största problemet är nog rosten som kommer med allt salt :/
se också till o tvätta bilen under och vid sidorna ordentligt 1 gång i veckan så slipper du även rostet som kan orsakas av saltet :)
Aldrig att jag skulle köra min coupé vintertid - men så saknar den också antispinn- och antisladdsystem... Sedan är naturligtvis vinterdäck en klar fördel... =P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.