AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.707

Byta växelspaksknopp i M5:an

Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Hej
Efter lite sökningar i forumet så hittade jag lite.

Jag har en i vxlspaksknopp i trä idag som jag vill byta ut till alu. Var inne på BMW idag men det fanns tydligen bara matt chrome (likt alu , eller?) Den kostade 850kr och hade ingen belysning. det hade tydligen bara orginal träknoppen och den svart (låter märkligt).

så nu till min fråga. Jag skall byta handbromshandtag och knopp. Var kan jag köpa dessa till rimliga pengar?? Helst ska det vara en aluknopp MED beylsning såklart.

Hur får man av knoppen ? Bara att dra av den eller??

Hur får man loss handbromshandtaget?

Tacksam för svar !

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 igen och Audi A4
za
55
zabotec
M5 E39 -01
knoppen är bara dra rätt upp och akta nästan.

Själv köpte jag en ny original knopp från ebay (Malaysia) i svart läder med belysning som gick på ca 800kr inklusive frakt. Installationen var simpel, bara lyfta på läder höljet och koppla loss kontakterna sen rycka till i knoppen rakt upp så lossnar den. Köpte ett nytt läder hölje från schmiedmann då jag inte ville klippa sönder det som sitter fast på min "trä-knopp". Installationen är simpel. Först ta bort gamla knoppen. Vänd lädret ut-och-in och sätt ett buntband i toppen. Bara vända tillbaka läder höljet och koppla in knoppen i kontakterna och trycka ner knoppen så är det bytt. Möjligtvis får du skarva el kontakten om det ej passar rakt av.

kolla på Länk för delar alt www.ebay.com.

Handbroms handtaget skall jag själv byta snart och det ska bli intressant att se om man får loss det utan att göra sönder det gamla.

mvh.
Fd
269
Fd Mercafreak

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Tack för svar. Kollade in länken men kostaterar snabbt att med skatter å frakt så är det nästan billigare att köpa grejjorna på BMW.

Dan Helsingborg
Fd
269
Fd Mercafreak

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Sen har jag en fråga till.
Har den gamla M ratten i min bil. Vill såklart ha den nyare som kom 02. Vart hittar man dessa? Kan man använda samma airbag som i den gamla ratten?
Finns där nått annat ställe än BMW att köpa denna. ?
Nätt speciellt att se upp med eller e det bara att handla en M ratt så passar den?

(många frågor nu :-) )

Dan Helsingborg
IL
11
ILCapitano
BMW M5 -99
har också tänkt byta knoppen och handbromshandtaget.
kan man flytta över belysningen från den knopp man har eller måste man köpa en ny knopp med belysning. Hittar inte en m-knopp med belysning och 6 växlad på schmiedmanns hemsida
Jag köpte kompletta lister i borstad aluminium/titan-look, knopp och handbroms från en M5:a till min 540, har kvar handbromsen alu/titan komplett med damask och ställ om någon är intresserad, kan ta en bild då jag har för mig att den är lite skavd, borstad aluminium/titan blir lätt lite ful och sliten på knopp och handbroms.

ILCapitano:
Går nog inte så bra att flytta över belysningen tyvärr.

/Micke

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.