AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

Oljeråd till e34

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hej, då var det dags att byta olja igen. Jag tänkte höra mig lite för vad ni andra tycker att man bör köra med för olja i en M50 520 motor.

21 000 dokumenterade mil.
Används som bruksbil året om.
Körs för det mesta lugnt men det händer att jag får bråttom.

Jag vet att fråga om oljeråd är lite som att fråga vilket politiskt parti som är bäst men jaja, alla åsikter är välkomna.

Undrar om viskositet, 5w-50 är det för tjockt? Semi-synthet är det okej eller ska man köra helsynthet?

Och lite vid sidan om, tänkte nämligen inte kasta in det i Bmw:n men vad säger ni om biltema olja.

Tackar!

Jesper
Hel eller delsyntet.
Att köra 5-50 är att kasta pengarna i skön men det är min personliga åsikt.

Det går utmärkt att köra biltema oljan hel eller delsyntet den har hög klassning och tillverkas av statiol.

Filtret hade jag dock köpt nån annanstans.
Om du köper olja apå Micro så ingår filter på köpet när du köper olja till bilen.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Håller med om det där med kasta pengarna i sjön men jag får 4 liter mobil 1 5w-50 helsynthet för 420 kr på meca haninge. Jag vet inte om ni andra vet nån stans man kan få tag på billigare helsynthet olja men det är det billigaste (förutom biltema) som jag har sett (utan att leta jättemycket ska väl tilläggas). Det är nån rea med 30 procent rabatt.

Jesper
om du får den för de priset så är det nästan billigare.
är det nån specialdeal?
en fråga bara varför välja 5-50??
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
De hade 30 procent på den och en esso-olja. Torde 5w-50 funkar bra?

Jesper
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Bara pga priset.

Jesper
varken valvoline eller castrol recommenderar den så jag hade inte använt den.

Jag brukar följa specifikationen från oljetillverkaren.

Men det lär itne hända något bara hälla i.
Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Jag kör med Mobil1 5w-50 utan problem, mycket mjuk och lite bättre bränsleekonomi!

I luv my Beemer !

Länk
Transocean
Du kan åka med halvsyntet utan problem. Hade Biltemas 10w-40 halvsyntet i motorn i ca 2 år, körde med 1000 mils bytesintervaller, inga problem, funkade fint på vintern också. Men om du bor i norra sverige där det kan bli kallare än - 30 så skulle jag nog hälla i helsyntet i stället.

Nu har jag kört ett halvt år med den tyska Stalhsynt Defender 10w-40 delsyntet, fick hem 40 liter ett tag sedan, pris 77,98 Euro eller 1,95 Euro litern. Samma SL-klassning som Biltemas, halva priset och made in Hamburg.

Beställer gör du på info@kfzteile24.de

Hemsidan är www.kfzteile24.de

Massa billiga delar till bmw och andra bilar.

Oljefilter till 530:n 11,30 Euro på kfzteile24.de (106,90 sek) samma filter kostar 162 kronor på mekonomen i sverige och 215 norska kronor i Norge där jag bor. Var förresten samma Mahle filter jag alltid fått från mekonomen...

Allting är billigare i tyskland. Men kom ihåg att skriva på TYSKA då mail skrivna på andra språk inkl. engelska hamnar i sopkorgen!! Jag har beställt delar 3 gånger från ovannämnda firma, aldrig några problem, grejorna kommer en vecka efter beställningen. Betala med pay-pal, enklast.
Varför accepteras inte ordrar skrivna på engelska?
Transocean
"Varför accepteras inte ordrar skrivna på engelska?"

Bra fråga, men så är det med tyskar, gäller även fransmän! Dom fattar nog vad du skriver om du skriver på engelska men då borde dom även svara på engelska och då blir det genast jobbigare så dom låter att bli, så det inte blir några fel. Sen skall dom liksom även översätta det du har skrivit på främmande språk för att kunna vara säkra på att du får det du har beställt, vilket blir extrajobbigt. Skriver du på tyska svarar dom som regel inom en timma...(utvecklingen går framåt på den tyska internetfrånten).

Tänk på att folk som jobbar på en bildelsaffär i tyskland är inga högutbildade snillar,varför, jo, de har hand om tyska arbetare som mekar sina bilar själv och klarar sig därför enbart med tyskan m a o.
Synd för det gynnar deras egen utveckling om dom kunde prata engelska...
Jobbar med fransmän, jag vet hur det är ..det är hög felprocent på deras grejer , just för att det är svårt att kommunicera parter emellan.

Är inte förvånad att deras bilar och dess service fungerar som det gör.
Transocean
"Synd för det gynnar deras egen utveckling om dom kunde prata engelska...
Jobbar med fransmän, jag vet hur det är ..det är hög felprocent på deras grejer , just för att det är svårt att kommunicera parter emellan.

Är inte förvånad att deras bilar och dess service fungerar som det gör. "

Heh heh, jo, men ser man på antalet fransk eller tyskspråkiga så är det ju bara naturligt att dom inte vill offra tid på att studera svenska eller finska. Tyskan är ju faktiskt det största språket i europa, när det gäller fransmän så är det ju lättare för en fransman att lära sig spanska och italienska än engelska...med franska, spanska och italienska täcker du så att säga hela marknaden om du vill sälga franska bilar ty dessa inte är särskild populära "over there"...

Pga det obligatoriska svenska språket i finska skolor kunde jag studera i Sverige, bor nu i norge och pratar nån slags skandinaviska...d v s att jag även fattar vad danskarna säger! Läste även tyska på gymnasiet även om det verkade svårt, nu är allting mycket lättare tack vare skandinaviskan...hade en gång en flickvän från belgien och visst var det lite kul å fatta 60% av det holländska språket...

Så jag menar nog att det är vi som kommer från skogen som har mest nytta av språkfärdigheter.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har snackat med ett dussin säljare i tyskland och alla kan engelska. Vissa lite hackig men jag förstår vad dom menar.. och sålänge de förstår vad jag vill ha och jag förstår vart jag ska betala är jag nöjd =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.