|
|
|
|---|---|
|
Har en 525i Funderar lite över mitt läckage i kylarsystemet. Använder bilen oftast till långresor. Jag får fylla på c:a 0,5 - 1l vatten efter c:a 70mil. När jag använder bilen till många men korta körningar, så får jag fylla på redan efter 5-10mil. När jag köpte bilen så sade säljaren att toppen var bytt. Bilen har kokat en gång efter det för mig, pga att fläktkopplingen gått sönder. Jag hoppas att jag slipper lyfta toppen. Det är lite grått gegg på locket till expansionskärlet. Oljan är ej miisfärgad. Hoppas på bra svar!! | |
|
Verkar vara som om åtminstone topplockspackningen är sprucken... grått gegg i expansionskärlet är ett av de säkraste tecknen på brusten lockpackning. ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Hej Ett bra tips för att kolla toppar på bla. BMW är att 1. Åk till Stockholm 2. Ta in på ett hotel söder om stan 3. Ställ din väckarklocka på 07:30 en Måndag morgon 4. Kör ut på E4 i norrgående riktning mot stan 5. Imponeras av hur trevligt det är att förflytta sig i en BMW i 0,2 km/h 6. Efter 40 minuter av kö-körning slänger du en blick på tempmätaren, om denna är normal kan du börja läsa morgon tidningen i bilen...... 7. För att göra det lite roligare kan du förbereda dig med att gissa hur många biler som står stilla i Fredhälls och Eugenia tunneln. Dessa är givetvis bilar som ej klarat testet och har således numera trasiga toppar.... 8. Vid marievik imponeras du av att din bil har plågats i köer i ca 1/h+ utan att börja koka...nur har du bara 30 min kvar..... 9. Vid avfarten till Kista börjar agnarna sållas från vetet, har du klarat dig hit kan du konstatera att din topp är helt ok...annars skulle den aldrig ha klarat sig....det kan jag lova. 10. För de som är riktigt pedantiska väntar man med fördel till klockan 16:00 och beger sig i motsatt riktning för att göra om testet enligt ovan..med ett undantag...morgontidningen byts ut mot kvällstidningen. (Många Stockholmare testar sina toppar på detta sätt varje dag) Ha en bra kväll Wallace |
|
|
Bra sätt att kolla toppen på :-) |
|
|
Har själv brottats med att kylvätska försvinner, men jag tror jag fixat mitt problem. Ställ dig frågan, "vart tar vattnet vägen?" lägg en masonitskiva under motorn över natten för att se om och vart det droppar, om det gör det så har du ett utvändigt läckage, kanske en defekt slang, kylarlock, ventilations pluggen bredvid kylarlocket. Kolla tempgivaren på höger sida (sett inifrån kupén) på kylaren som styr en extrafläkt framför kylaren. Kolla att den är ok. |
|
|
Ja du Wallace, det där känner man igen! Som tur är börjar man jobbet klockan 7, hade det varit en timme senare så vore jag förpassad till Huddingevägen. I onsdags satt jag i kö en och en halv timme på väg hem, varav en timme näst intill stillastående utanför Ericssons huvudkontor! :-( (Slutsats: troligtvis kass fläktkoppling) |
|
|
Har i helgen försökt att lokalisera läckaget, såg då att det fanns kylarvatten på plastskyddet som sitter på undersidan av kylaren, från kylaren och bakåt. Detta syns bara om man står på högersida av bilen. Lyckades däremot inte se var det kommer ifrån. Skall försöka med att demontera lite grejor som sitter ivägen för att se bättre. Eller finns det någon som har förslag?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.