|
|
|
|---|---|
|
Var runt och nöjesåkte lite idag. Varvade ur bilen till ca 6200 rpm då började den gula lampan som indikerar dåliga avgasvärden att lysa. Samt så pulsera bilen vid minsta gaspådrag(precis som att den gick på 5 cylindrar typ). Notera även att tomgången var lite ojämn innan jag stängde av bilen Lät den stå i ett par minuter samtidigt som jag lokaliserade vad lampan betydde i instruktionsboken. Efter att jag konstaterat att jag nog skulle kunna åka hem lugnt med bilen så startade jag den och nu lyste ingen lampa och bilen gick klockrent igen! Kopplade upp bilen mot carsoft direkt när jag kom hem och kunde utläsa detta ur felminnet: Missfire cyl 2 Missfire cyl 5 Annars inte en enda annan felkod! Vad har jag råkat ut för nu? Åkt 4 mil med bilen helt felfritt, även vågat pressa den lite mot 5000rpm utan att felet uppstått... | |
|
Om det inte hänt igen kanske det bara var lite skit i bensinen? Längst ner i tanken samlas en massa slagg och skit och om man kör ner till reserven sugs detta in i motorn, kanske nått som hände dig? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Varför var jag tvungen att starta om bilen för att den skulle gå rent igen? | |
| Det intressanta med ditt inlägg är att jag har kört ner bilen inte bara till reserven utan ända ner så att färddatorn visat att jag kan åka 0 km till det 2 senaste tankningarna! Fast detta hände ungefär 10 mil EFTER att jag tankat 15 liter i bilen | |
| Kanske tändspole för cyl 2 och 5 går på sina sista vers. Dåliga tändspole ger faktiskt symptom som du beskriver. | |
| Ska 2 tändspolar gå redan efter 11000 mil? | |
|
Ja varför inte? Förresten hur säker är du att din bil har gått 11000? Du skrev att felkoden säger att den misständer på cylinder 2 och 5. Är det inte tändstiften eller kabelbrott för dessa cylindrar då kan det mycket väl vara tändspolen. Går den ryckig vid gaspådrag? Då är det nästan 100 att det är tändspolen. |
|
|
Den går ju klockrent nu. Tänkte bara om någon kände till den exakta symtomen: Pulserar, lysande avgaslampa ---> stänger av bilen ---> sätter på den igen--- felkod missfire cyl 2 och 5 ---> nu går den utan hack och fel igen Jadu det var farsan som hämtade ut bilen 2001 så jag är så säker man kan va över miltalet:P Den har i stort sett gått felfritt för övrigt. Bara bytt bromsar, länkarmarna och servat som vanligt |
|
|
Hände exakt samma sak för mig på min 330 för ca. 1500mil sedan, då låg jag och drog på höga varv ganska länge. Det är inte något slags "felsäkert läge" ? Som aktiveras, för jag körde bara in till kanten och stängde av bilen och sen startade efter 1 min, sen var allting som normalt igen. Aldrig hänt nåt mer sådant efter det. |
|
| Har du kollat felkoder sen dess? | |
|
Lilif skrev: Det intressanta med ditt inlägg är att jag har kört ner bilen inte bara till reserven utan ända ner så att färddatorn visat att jag kan åka 0 km till det 2 senaste tankningarna! Fast detta hände ungefär 10 mil EFTER att jag tankat 15 liter i bilen Svar: Så du kör den så gott som i botten två gånger, tankar sedan i 15 liter, kör 10 mil och sen kom dessa felen? Eller missuppfattade jag? I så fall så har förmodligen skiten i tanken kommit i rörelse och till sist täppt igen eller att smutsig soppa nått kolven osv. Tex så täpptes kanske 2 och 5ans igen? Vid omstart försvann trycket i systemet, skiten rann tillbaka och fastnade inte på samma sätt igen. Antingen så blåstes den ur eller så kommer den tillbaka. Vem vet? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser skrev: "Tex så täpptes kanske 2 och 5ans igen?" menar då bensinrör/insug eller vad det nu heter och naturligtvis inte själva kolven ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Precis så gick det till! Tanka i full tank, körde ur all soppa, tanka i en halv tank, körde ur all soppa igen. Och nu tanka jag typ 15 liter och körde ( nu när jag tänker efter) 5 mil sen började problemen. Kör ALLTID 98 oktanig från JET. Kanske är det som jag trodde var en myt sann. JET har skitbränsle! Ska börja tanka V-power. Det är bilen värd. Kanske ska man göra ren bränslesystemet på något sätt? |
|
| Hum å jag som tänkte börja med en egen användare här sen logga jag in med den farsans av bara farten :P | |
| Var iaf ute och tog en rejäl provtur på 10 mil ikväll. Körde den ganska hårt bitvis men den går precis lika fint som den alltid gjort! Känns skönt att man slapp lämna in de på BMW nu, dom är ju så jäkla fullbokade:S | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.