AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.650

Stoppa aldrig bensinslangare.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Artikel fr dagens GP: Länk

Den 60-årige man som natten till måndagen blev påkörd av bensintjuvar utanför Torhamn i Blekinge har avlidit. Han har vårdats på intensivvårdsavdelningen på Blekingesjukhuset i Karlskrona och avled på grund av de skallskador han fick vid påkörningen, skriver landstinget i Blekinge i ett pressmeddelande.

Mannen försökte stoppa två män som slangade bensin vid Gräbbegårdens färjeläge utanför Torhamn. Det var strax efter midnatt och mannen var ute på promenad med sin fru, när han upptäckte de två männen. Han försökte stoppa dem genom att ställa sig i vägen för deras bil. De rivstartade, körde på 60-åringen och försvann.

Två män har gripits och anhållits, misstänkta för en bensinstöld. De ska förhöras om påkörningen av 60-åringen som rubriceras som mord, rapporterar Sveriges Radio Blekinge.

__
Min bil:
Länk
Fruktansvärt tragiskt! Samtidigt känner jag beundran för de människor som vågar uppvisa civilkurage i vårt samhälle. Alltför ofta läser man om personrån och våldtäkter där förbipasserande medvetet tittar bort och undviker handling. Man kan bara hoppas att de åtalade blir fällda. Med facit i hand hade troligtvis mannen varit i livet om han istället antecknade regnumret och ringde polisen. Men det är alltid lätt att sitta och vara efterklok utan att ha varit i situationen, vem vet hur man själv hade reagerat?

Hur kan man döda för lite bensin?? Snacka om att lämna hjärnan hemma.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Dom där sk. "männen" födda 85/86 eller vad det nu var kommer att i resten av sina förhoppningsvis korta liv få känna på mycket hat. usch vad jag blir deprimerad när jag tänker på 60-åringens fru och släktingar!!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I princip håller jag med rubriken på denna tråd!
Själv upptäckte jag en gång slangning av bensin ur en bil utanför mitt jobb.
När personerna upptäckte att jag var på väg till dom kastade dom sig in i sin bil, backade ut från parkeringsplatsen och försvann i ett blått däcksmoln.
Jag hann gå undan men det var helt klart bara en enda tanke i deras huvuden. Bort, bort, bort och det så snabbt som möjligt.
Att undvika att köra på någon eller något fanns absolut inte på deras dagordningen just då.

Per L
Skrämmande!! Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tragiskt men samtidigt dumt av gubben att ställa sig mitt i vägen för tjuvar för dom brukar vara ännu dummare!
Men skulle det inte räcka med deras reg. nr?
Är man jävlig så kan man hitta på j#velskap mot dom...

Hoppas dom får betala dyrt för det!

BMW - Beroende Med Wilja!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Civilkurage belönas inte i dagens samhälle. Det beteende som man faktiskt uppmuntrar är "Det är ju inte min bil.. varför ska jag ta ansvar?"

Reg nr hade nog inte räkt... man hade enkelt kunnat skruva av skyltarna på sin bil och hävda att de blivit stulna.

__
Min bil:
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tragiskt!

En kväll för några år sedan stod jag själv slangade bensin vid parkeringen på en bensinmack sedan frugan tankat diesel i en bensin SAAB.
Hade räknat med att få en viss uppmärksamhet eller t.o.m. att polisen kanske skulle komma men några kolla lite då de gick förbi men ingen frågade vad som pågick.
Glädjande mitt i all bedrövelsen att dom åkte fast. Men i flata Sverige så får dom väl kanske på sin höjd 1-1.5 år på kåken. 10 år borde vara minimum men det händer inte här.
Ja verkligen tråkigt, förbannade tjuvar/mördare. Tyvärr kommer väl brott av det här slaget att öka i takt med bensinens värde.

BjörnB, inte alla kan slanga med ärliga avsikter: Länk
Nu är dem anhållna iaf. Länk

///Micke
Min cabrio Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Helt rätt att rubricera det som mord.

__
Min bil:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
uppdatering: ---> Länk

__
Min bil:
Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hmmm,vart är världen på väg???
Värsta Roadwarrior mane´r!!!

Mvh Patrik
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
henke lexus: Ööh, 1.5 år för mord? Snarare 15 år. Gällde det bara bensinstölden så skulle straffet förstås bli lägre.

Wilhelm Svenselius
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu vill tydligen regeringen stifta en lag om civilkurage. Jag vet att jag själv absolut inte hade försökt stoppa några bensintjuvar, biltjuvar eller tjuvar av andra föremål. Jag tror att jag t.o.m. är så feg att jag förmodligen inte vågat ingripa i en misshandel heller. Man vet ju inte vad det är för dårar som håller på. Ta regnummer på bilen och ring polisen är vad jag skulle gjort i Olles situation.

Mer om detta i DN: Länk

Förövrigt lider jag med de anhöriga och hoppas verkligen att polisen får tag i mördaren som körde bilen och att denne får sitta maxstraff i fängelse.

W2k: Det kommer aldrig ske att gärningsmannen får ett fängelsestraff på 15 år. Det längsta tidsbestämda straffet är väl 12 år och det kanske kanske kanske man får i tingsrätten men inte i hovrätten. Max 4 år är min gissning.
kilroy
Den ursprungliga länken finns inte kvar längre (jag hittar den i varje fall inte). Den innehöll bl a kommentarer från en polisman som rörde de ursprungliga misstänkta som nu är avförda från utredningen. Det är beklämmande med den typen av uttalanden från polisiärt håll eftersom det drabbade personer som var oskyldiga till brottet.

Den ursprungliga länken innehöll också ett antal läsarkommentarer vilket visar att det mediala "drevet" startar innan man ens vet om de misstänkta är skäligen misstänkta för brottet.

Enligt min uppfattning är detta symptom på en mycket osmaklig journalistisk tendens.

Det har förekommit en del spekulationer angående brottsrubriceringen, tyvärr inte bara från allmänheten utan även från juridiskt och polisiärt håll. Brottsrubriceringen mord är inte tillämpbar i detta sammanhanget, den slutgiltiga brottsrubriceringen i fall som detta blir sannolikt vållande till annans död.

För övrigt är ju hela historien tragisk för alla inblandade.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.