|
|
|
|---|---|
|
Har senaste tiden drabbats av att hastighetsmätaren, tripp & vägmätarställning och bränsleåtgång, inte fungerar. Oftast så hoppar mätarna igång efter 1-10min. Tidigare så hände detta kanske bara 1-3 ggr i månaden, men senaste tiden så händer det nästan varje dag. Jag tror själv att det är glapp någonstans, men frågan är var?? Hälsningar Jari. | |
|
hej på dej Jari! Jag har samma problem i min,har märkt att när bilen är varm inne i kupen så funkar dom,men när den stått lite längre över natten tex,så funkar dom som dom vill.Mina mätare hoppar å har sig hur som helst! Vill få det fixat,hoppas att nån vet svaret! cu Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
|
ett tips är att byta kondensatorerna i kretskortet bakom intrumenten, dessa ska hålla minnet för sirvice mm och om dessa blir dåliga så får man detta fenomen. Förr satt dett batterier som laddades upp av bilens ström,spänning, men nu sitter det några kondningar som fungerar på samma sätt. bytte på min då jag fick detta fenomem och sen dess har det funkat fin. titta under mekar tips tror att det finns där eller leta i tidigare trådar, ser lite olika ut på vissa modeller, om ni inte hittar hur man gör så kan jag fixa bilder mm på hur ni ska göra bara att maila mig så löser det sig |
|
|
www.mekartips.tk Där har jag sammanställt en hel del tips och blandannat ett utförligt mektips om hur du löser dina problem. Det som gör mig lite konfunderad är att i dom flesta fall brukar hastighetsmätaren fungera. Men där är väl så med elektronik att när det börjar spöka så kan vad som helst hända! Lycka till och dra dig inte för att gå igenom mektipset då du verkligen inte kommer att ångra dig, MÅNGA har löst liknande problem på detta vis. Surfa in på beam.at/bimmer |
|
|
Hej Jari, Förmodligen är det glapp/avbrott i kabeln till hastighetsmätargivaren på bakaxelklumpen. Får hastighetsmätaren ingen signal så funkar inte heller bränsleåtgångsmätaren (och förmodligen inte trippmätaren heller). Du kan också kolla om vindrutetorkarna fungerar på den låga hastigheten (ej intervall) när du kör. Om hastighetsmätaren står på noll fastän du kör tror torkarna att bilen står still och sätter torkarna automatiskt i intervalläge. Jag har haft precis samma problem som du och det visade sig vara avbrott i kabeln. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.