AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Ljus går sönder, elfel? E61

Kc
17
Kcc
BMW 530DA -04 E61
Har haft skumma elektronik besvärl sen jag skaffade bilen, en 530 DA E61.
Det började med att bilen varnade för låg spänning i batteriet - dock skulle den vara relativt ny bytt, en Hancook 100mA.
Bilen har dock alltid startat utan problem men felen har bland annat gjort att stereo och telefon slutat funka vid nåt tillfälle, men fungerat igen efter omstart.
Det har iofs inte stört då det inte har återkommit, men saken är texten "high battery discharge" dyker nästan upp dagligen vid start och att lampoirna verkar pajja.
Ena angel eyes slutade att lysa, för att komma att funka igen och sedan sluta. Sedan slutade den andra att funka, ena backlampan slutat funka i dagarna, ena dimljus bak varnar bilen nu och då för.....
Har funderat att byta angeleysen enligt gör det själv här i forumet (dock har jag xenonutrustningen) men är nu osäker om dessa är pajja - eller om systemet har fått fnatt.....

Är det någon som har tips om vad i tusan det kan vara? Har lämnat i bilen till en bilelektriker som inte kunnat hittat nåt fel (tog en del tid då bilen går istandby innan den slocknar helt, vilket gjorde att försöken gick långt mellan gångerna).
BMW har jag tagit kontakt med och de hänvisar att man bör cheka med service datorn = 4-8tim och eventuell mjukvaruuppgradering.
Haft bilen i sen i april.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Liknande fel finns på e60.net:
Länk
Kc
17
Kcc
BMW 530DA -04 E61
Mmmmm..... Kan tänkas att felet kan vara relaterat till taskig batteri kabel och eventuellt dags att byta firmware för systemet.
Felen i länken syftar på discharge meddelandet och ev störning i för i-drive o relaterat.
Har ju falerande ljus här... kan det vara bilen som skär ner funktioner för att spara ström (verkar ju vara j-kligt långt bort men med elektronik så kan va som helst hända)?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
E60/61 är väldigt känslig för batterispänning. Är den för låg spökar bilens datorer och generar konstiga felmeddelande.

Eftersom ditt batteri är hyffast nytt (bra), bör detta inte vara något problem.

Vi har haft instrumentbelysning som slocknade ibland (3 år sedan), och detta löstes med en uppdatering av mjukvaran.

Vet du vilken mjukvara du har? Allt under CIP 20 är mer eller mindre värdelöst, då det finns massor med fel i dessa.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Kc
17
Kcc
BMW 530DA -04 E61
Då är jag relativt säker att jag har värdelös mjukvara. Hur kan man kolla vilken version man har själv?
pr
259
protos
E60 520I-04
En fråga står bilen i solen speciellt högerbak där batteriet är placerat?
Har nämligen noterat att om bilen står så denna sida får sol ett antal timmar.
Så får man ibland detta larm ,fick larm när jag använde samma p-lats på jobbet men bara där.Bilen stod 2veckor på vintern inga problem med urladding etc.
Min teori är att kretskort och kontakter rör sig när det blir varmare vilket kan orsaka diverse skumma kontakt o jordnings fel.
Har av ren nyfikenhet varit på skroten och synat en E60 från insidan.
Tycker det är ett under att det fungerar så bra som det gör ändå med tanke på att klimatet som bilen utsätts för.
Kontakter kablage kretskort håller tyvärr samma klass som övriga bilmärken.
Har en viss kännedom om detta ,jobbar inom industriell automation på el sidan
Kc
17
Kcc
BMW 530DA -04 E61
Visst, i normala fall står den exakt i detta läge vid hemmet - dock inte alltid.
Som vid jobbet står den i skugga....
Jag vet att rekommenderat är 110mA batteri (för mig standard är 90mA) - och bilen har mycket utrustning. Kan det vara att den har för lite spänning ändå då den har en del elkonsumtion från kring utrustning?
Ikväll slutade det komma kall luft från klimautrustningen samt fick jag också meddelande om att aktiva styrningen var fel vid omstart. Detta vet jag dyker upp om bilen har varit bortkopplat från batteriet.
Har nu satt batteriet på laddning för att kolla hur bilen mår imorgon...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi fick också varning om aktiv styrning när vår bil var ny dvs 2004 och 2005.

Jag har inte sett det sedan vi fick ny mjukvara, sommaren 2005.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låt gärna laddaren vara på minst ett dygn 2-3 gånger om året så borde batteriet klara bilen bra.

Mvh
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Hoppas du inte har ett batteri på 110mAh i din bil, det orkar inte ens driva din el-tandborste. 110Ah menar du väl.
Kc
17
Kcc
BMW 530DA -04 E61
Javisst tusan, bra att någon har koll på strömmen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.