AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.764

Köpt bil på Ebay i England - En importhistoria

lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Hej,

jag har precis hämtat hem en 320is -90 från England och tänkte skriva ner mina erfarenheter om någon mer har liknande planer.

Jag hittade en 320is på Ebay.co.uk för ca en månad sen. Den hade ett Buy-it.now-pris på £4000 vilket med dagens kurs blir ~49000 kr, vilket får anses mycket billigt. Det är ju alltid svårt med prisbilden på ovanliga modeller.

Efter lite mejlande med säljaren (en privatperson) så slog jag till. Nu visade det sig att den stod på italienska plåtar och att ägaren saknade det italienska regbeviset. Han lovade dock att regga den i England och fixa alla papper som jag behövde.

För att sätta igång detta jobb ville säljaren ha ett förskott på £500. Eftersom jag är en misstänksam typ och det faktiskt lät lite skumt så förhandlade jag ner detta till £300. Jag tog en medveten risk men med en begränsad potentiell förlust. Jag var ändå nyfiken på om detta kunde vara på riktigt.

Registreringsprocessen i England tog ett par veckor och säljaren höll mig informerad med kopiar av bes- och regpapper på mail och fax. Under tiden surfade jag en hel del och har nu ganska bra koll på vilka myndigheter som är inblandade och hur alla papper ska se ut. Jag hittade liknande online-tjänst som vägverket har där man kan kolla att uppgifterna verkar stämma samt lite annat matnyttigt:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

När allt var klart så bestämde vi datum för hämtning. Säljaren bor en timme från Stansted så Ryan Air var både billigt och lämpligt. Jag hittade biljetter för 0 kr + avgifter så jag tog med mig en kompis och flög över. Innan vi stack så fixade jag en helfärsäkring hos Folksam för 940 kr för 30 dagar, och hämtade kontanter på Forex.

Vi kom sent på kvällen och hade bokat rum på ett B&B utanför Stansted som heter Cozy Inn, varning för detta ställe! Riktigt sunkigt.... Morgonen efter kändes lite pirrigt, tänk om han aldrig dök upp med bilen. Men säljaren hittade oss som planerat. Bilen såg ut precis som utlovat (inkl en lång men tunn repa på passagerarsidan) och alla papper verkade ok så det blev affär! Efter en timme satte vi oss i bilen och körde därifrån (på "fel" sida av vägen).

Jag hade kollat lite olika färjealt innan resan, men det visade sig ganska dyrt (4-5000 kr för Harwich-Danmark t.ex.) så vi bestämde oss för att ta en färja över engelska kanalen och köra hem. Inga större problem förutom att färjan i Dover gick sönder och blev 1,5 timme försenad. Första dagen kom vi bara 55 mil av 180, vilket betyder en bit in i Holland. Dagen efter fortsatte vi mot Tyskland, och bestämde oss för Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg.

Allt gick fint (inkl lite gränsshopping i Tyskland) tills vi kom till helsingborg på kvällen. Vi hade rullat på färjan i helsingör utan problem men när vi skulle av så vägrade bilen att starta. Vi hade då kört 140 mil utan problem. Vi puttade av bilen och stod sen på kajkanten och mekade...long story. Efter en stund konstaterade vi att fördelarlock och rotor var helt slut, och hade haft mer beröring med varandra än vad som är nyttigt. Vi fick hjälp av personalen att bogsera bilen genom tullen :-) och ut till en parkering.

Det fick bli en natt till på hotell för att leta delar dan efter. Mha datorn hade vi snart identifierat partnummer på delarna och ett antal butiker i H-borg. Se även tråden Länk. Kom i säng vid 0330 och gick upp 8 för att börja ringa runt. Nu visade det sig att dessa delar inte fanns att uppbringa i hela sydsverige. Vid lunch gav vi upp och ringde en kompis som fick komma och hämta oss med släp (45 mil enkel).

Framåt kvällen dök kompisen äntligen upp. under tiden hade vi ringt Meca-butiken hemma och beställt delarna. Han bekräftade att de inte fanns i Sverige utan beställdes från Bosch i tyskland för leverans efter helgen.

0330 i lördags var vi och bilen äntligen hemma i örebro!

Vi hade med oss både GPS och laptop med 3G på resan, vilket med facit i hand visade sig vara ett bra val.

Epilog: Delarna hämtades på meca nu i måndags och monterades snabbt dit. In i bilen och vrida på nyckeln... inte ett liv. Efter en hel del felsök och surfande på AP och andra forum så konstaterade jag att spridarna inte öppnande. Till slut så hittade jag en kontakt på torpedväggen som var lös. Efter det så gick bilen igång så fint...

Väntar nu med spänning på ursprungskontrollen.

Det stora frågan är dock hur säljaren kunde regga bilen i England utan de rätta italienska pappren? Reglerna ska ju vara harmoniserade i hela EU. Om det var lättare i ett land så skulle det ju uppstå en "läcka" i systemet!?

//Stefan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Trevlig historia, otur att den la av när ni skulle av färjan :)
Mkt trevlig läsning - än trevligare med en italiensk m3 e30! Hur mkt har "sidokostnaderna" varit hittills? Dvs. frakt, rep. för det som hände i hamnen, försäkring, skatt etc..? Har det varit lönt?
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Trevlig historia, den påminner väldigt mycket om min egen faktiskt. Hämtade hem en M3E30 som jag hittade på ebay. Jag tog dock & flög över tog tåg & taxi till Harwich där jag sedan mötte upp säljaren. Det blev affär & 10 minuter senare körde jag ombord den på färjan mot Danmark.

Den stod som oförsäkrad i England så säljaren körde den på släp hela vägen till Harwich 48mil enkel väg från där han bodde:)

Trist att du hade sådan otur dock när du väl kom fram men slutet gott allting gott?

Tvesovla - För min del var det absolut värt det, jag sparade många tusenlappar på att köpa den i England.
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Alla "sidokostnader" inkl mat, färjor, bensin, 3 hotellnätter, försäkringen, etc är ca 10 tkr. Tillkommer kostnaden för regbes. och skatt. Det är fortfarande ett ganska bra pris, och jag fick ju en historia på köpet....

//Stefan
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Nojas - Då kanske du vet hur man ställer om ljusbilden för högertrafik? Har inte gett mig på det än.

//Stefan
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Grattis!

Engelskmannen kanske kände ngn på myndigheten i .UK, eller hade tur om de nöjde sig med en kopia av "Libretto" som det italienska reg-beviset kallas.

Trots harmonisering så fungerar det olika i EU -

I Italien t.ex så är myndighetsreglerna och tillämpningen av dessa olika beroende på stad, och sedan hjälper det väldigt mkt med personliga kontakter på myndigheterna.

Mvh Tobias
Är strålkastarna bytta till vänstertrafikmodell sedan den kom från Italien ? Då måste du skaffa nya ljusinsatser isåfall för glasen är olika slipade och går inte att "justera om"

Min bil som jag köpte på Ebay i England kom från Island och på den hade extra linser klistrats utanpå strålkastarglasen och dom vara bara att ta bort med glasskrapa
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
NU är jag nog ute och cyklar... men jag har för mig att på E30 och E34 så ska man kunna vrida på något vid linserna för att ställa om de från högre/vänster trafik till det motsatta, någon som kan bekräfta detta?

M3 E30Länk
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Det stämmer, det är samma för höger & vänstertrafik på åtminstone e30. Jag vet för jag gick på missen att köpa nya när jag kom hem vilket jag blev en smula mobbad för på diverse forum efteråt. Hur du justerar dom kan jag dock inte svara på men jag är relativt säker på att du hittar ett svar på s14.net om du söker där.
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Säljaren nämnde att det bara var att lossa några skruvar och vrida insatserna, så lyktorna verkar inte ha blivit bytta i england. Jag får väl prova så får vi se. Ska försöka tvätta bilen och ta några bilder idag oxå.

//Stefan
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Sådär nu är ursprungskontroll och regbes avklarade. Plåtar och papper har kommit och försäkringen blev riktigt billig hos BMW orginalförsäkring!

//Stefan
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hur fungerar det med exportskyltar och försäkring vid import från England?

Funderar på att ta hem en MC då dom är rejält mycket biligare där.

Mvh

//Dan

MVH/Dan
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Tillfällig försäkring (30 dagar) vid ett svenskt bolag innan avresan (du behöver troligen ramnummer). Jag använde Folksam.

Jag körde på säljarens skyltar så det var inget problem för mig. Dom ville han inte ens ha tillbaks, det räckte om jag skickade skattemärket.

//Stefan
Proctologist
Engelska MOT (besiktningen) är ett skämt motför vad vi utsätter bilen för då vi tar den till SBP.

Eftersom det i England går att besikta på mackar osv osv, så är det ju inte allt för svårt att få igenom i princip vad som helst...
Proctologist
Glömde nämna en sak som jag fick höra av han som besiktade min bil i UK som kom direkt från Japan ursprungligen, på den var däcken tokslut överallt på (visste om det innan jag köpte den)

Då sa han som besikta den att ägaren=jag hade nya däck hemma i Sverige som jag skulle montera innan jag besiktade den här, då var det lugnt den gick igenom utan anmärkning på MOT testet.

Man kan ju prova det trixxet här på SBP och se om det funkar :)
Det kan nog funka här också. Sverige är inte så mycket bättre fast många vill tro det.
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Kul att läsa, har sett en del vänsterstyrda M3 E30 i England till vettiga pengar, man blir ju inte mindre sugen av att läsa det här.

Mvh Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.