|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte köpa lite neon till bilen från experterna i Västerås när jag snubblade in på Audi forumet. Där tippsade en kille om CCFL-rör! Skall lysa krafigare än standard neon (detta ska tydligen oxå va neon) och va mycket billigare ca. 70kr för ett 300mm rör + nätdel för 60kr. Brinntiden är 15 000hrs och röret är bara 4mm i diameter. Har någon testat dessa rör och vet hur bra de funkar, jag har hört att de nästan lyser för bra/starkt? Men billigt e de om man gämför med standar neon där man hamnar på ca2000 med trafo. Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". | |
|
Glömde länken: Länk Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
Kostar det inte mer än 130 pix för rör å trnsf. så är det väl bara köpa å prova. Har fått uppfattningen att det inte är många på den här sidan som har erfarenhet av neon... (inte många överhuvudtaget?) En liten nyfiken fråga bara: Under eller i bilen? //Koffe |
|
|
Det enda som är neon är just de röda urladdningsrör som innehåller neongas, drivs med hög spänning 1000-3000V beroende på längd osv. Men många lysrör kallas tydligen neonrör här och man kan ju färga vita lysrör till önskad färg. CCFL-rör (kallkatodrör) är vita lysämnesrör precis som vanliga lysrör men utan glödtrådar i ändarna. De är tunna och har lång livslängd. Glaset kan färgas till önskad färg, men det är inga neonrör. Problemet blir att få driftsäkerhet i den utsatta miljön som finns under bilen, rören drivs med högfrekvent högspänning. Svårt med fukt osv, driftsdonet kan inte sitta för långt från själva röret, risk för otrevliga elstötar, radiostörningar osv. FP |
|
markus00 |
Skulle man inte kunna bygga in rören i någon sorts Plexiglaslåda som man bygger själv?? |
|
Möjligt, och med riktigt täta kabelgenomföringar. Men det blir ju svårt att serva grejorna. Skulle vara ett plexirör kanske, och med ena änden helsluten och nåt patent i andra änden som är riktigt tätt, skruvat e.dyl. FP |
|
|
Tänk bara på att det inte är tillåtet att ha Neonrör eller liknande på bilen. Farbror blå eller bilprovningen lär inte bli så imponerad av dem! ;/ Personligen tycker jag att det blir lite väl mycket tivolistuk över bilar med neonljus. Mvh |
|
|
Hallå... jag ska inte ha det under bilen,de ska sitta i mitt slutstegsrack och i min lackade baslåda I bilen. Jag har även kollat på högintensiva lysdiodrar, någon som har provat hatt ha dessa i en baslåda? Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
Ok, Ingo! Jag missförstod dig. Borde kanske fattat det med tanke på att det låg under "Bilstereo". Mvh |
|
|
Lysdioder är ett bra alternativ, låg strömförbrukning, inga särskilda drivkretsar utöver enkelt seriemotstånd, ingen högspänning och inga störningar på radio och övrig elektronik. FP |
|
|
Och lysdiodrar blir det, tack för synpunkterna : ) Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.