|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett jobbigt fel med min bil eller mina fälgar, var och köpte mig en sats med 17 tummare förra veckan dock begagnad.. men när jag sätter på dom börjar hela bilen att vibrera från 90 men slutar just över 100km/h.. gick ju helt vibrations fritt med mina vinterdäck.. Och ja jag har balanserat dom.. varit på 2 olika ställen å dom sa att nu blir det nog bättre, men inte det.. dom såg att 1 fälg fått sig en smäll men trodde inte det skulle göra något, men det spelar ingen roll om jag byter ut det heller?? hoppas någon duktig person har varit med om detta förut som kan hjälpa till?? | |
| Kolla så det inte är glapp i någon led nånstans. | |
| Men det känns ju inget när jag sätter på vinterdäcken? kan det ändå vara en led eller? det skakar i ratten rejält och om ja skiftar bak å fram däck blir det ännu värre, då börjar det redan vibrera i 70.. | |
|
Då är det nog den fälgen som fått sig en smäll som bråkar med dig och bilen. Kan ju vara ett däck som är ovalt eller så. Bayerische Motoren Werke |
|
| men jag har bytt ut den fälgen mot ett vinterdäck och problemet försvinner dock inte.. ja blir snart galen :) | |
|
har du kollat så att fälgarna är inte ovala? enkelt att se när däcken ej sitter på i balanseringsmaskin! Hade det problemet med min 328. Fälgarna var inte mycket ovala men problemet var borta när dom rundades till! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| jo försökte se det, men det är då inget man kan se.. finns det nått bra hjälp medel kanske? | |
|
Kolla styrlederna fram på bilen, du måste montera ned dem först för att kunna känna ev. glapp i dem. Det minsta glapp i dem och du får vibrationer ELLER så måste du kontrollera ifall fjäderbenslagret är glappt och då hörs ett klunkljud upptill där fjäderbenet är skruvat om du tar tag i hjulhuskanten och lyfter upp bilen några gånger och släpper ned bilen, tyvärr kunde jag inte med denna metoden som jag läst mig till finna glappet i fjäderbenslagret innan jag hade demonterat ned den helt. Det är i vissa fall väldigt knepigt med dessa vibrationer om man byter fälgstorlek som jag gjorde och bilen och andra BMW för den deln också även min -04 E39 vibrerar fram utan att jag kunnat finna felkällan, kanske vara det ojämn fälg och det ger direkt utslag, men inte heller det kan man vara säker på. Hoppas tipset ger dig vägledning. |
|
| Hade samma problem med mina 17" fälgar. Det visade sig att det krävdes tunna plastdistanser mellan fälgen och skivbromsnavet. Finns hos de flesta däckhandlare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.