AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.911

"Turistkörning" på Nürburgring - försäkrad eller ej?!

Sida 1 av 2
Denna fråga har varit uppe på forumet förr, ofta kryddad med olika spekulationer, referenser och erfarenheter men jag tycker iaf den intresserade kan få ta del av följande, färska info:

Jag ringde till BMW originalförsäkring i dag och envisades med att jag inte ville höra några svepande hänvisningar till inhägnat hit och bana dit. Jag ville veta vad som gäller på Nürburgring under turistkörning och inget annat. Efter typ en halvtimme med olika uppgifter och Kan Du Vänta Lite? hade de lyckats få tag i en supersenior skadereglerarexpertguru som sa:
VANLIG BMW ORIGINAL FÖRSÄKRING GÄLLER INTE PÅ BANA, MED ETT (1) UNDANTAG: TURISTKÖRNING PÅ NÜRBURGRING. Det är således OK att köra där under dessa förhållanden med denna försäkring. (Sedan kan man ju inte utesluta att de försöker få det till vårdslöshet eller nå't om det händer något, men det är ju precis som vanligt :-/)

Glömde att direkt be om skriftligt på det. Har nyss mailat om det - hoppas svaret håller i sig...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vid olyckor på Nurburgring så är den tyska polisen där och gör en utredning om det just var vårdslöshet och vem som var vållande. Frågan är om de svenska försäkringsbolagen tar hänsyn till det.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Intressant synpunkt, Herr Gaspedal.
Dock, när jag nu försöker få det skriftligt från dem börjar de reservera sig igen och gömma sig bakom luddiga generaliseringar! Kanske bäst att ta mitt första inlägg med en nypa salt :-/
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Räknas inte Ringen som allmän väg vid "turistkörning"?
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Precis, det är just det den gör. Men de svarar nå't i stil med att de kan inte veta om det räknas som allmän väg vid just den tidpunkt som du kör där... Då blir man matt.
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Vet att Snajdarn här på forumet fick en kopia ifrån sitt försäkringsbolag att den gällde på ringen. tror han har länsförsäkringar.

Dallas

Länk
Bra att veta!
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Länk
sweet, antar att vagnskadeförsäkringen är en s.k. kaskoförsäkring?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Bapelsin
Så borde det vara, då halvförsäkring räknas som DELkasko =)

// Erik
precis, det var lite så jag resonerade. :)
goda nyheter isf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har mailat Vesta i samma ärende, väntar på svar.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Vesta svarar att deras försäkringar inte täcker skador som uppkommer vid bankörning eller liknande. Alltså täcker inte försäkringen inte skador som uppkommer vid körning på Nürburgring.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
De flesta försäkringsbolag täcker inte skador som uppkommer vid bankörning eller på inhägnat område.

Dock så är Nürburgring klassat som allmän väg, därav den ständigt pågående diskussionen =).

Helgesson: Är det s.k touristenfahrt så är banan öppen för allt och alla och skall då räknas som allmän betalväg.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tänkte att det kunde vara bra att uppdatera denna tråden. De flesta försäkringsbolagen (alla?) har lagt till en liten text i villkoren för 2012:

OBS! Försäkringen (exkl. trafikförsäkringen) gäller inte vid körning
på bana, iordningställd för körning med motorfordon, t.ex.
Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring med flera.

Jag har hört (ej bekräftat) att detta endast gäller försäkringar som är tecknade under 2012, så tecknades försäkringen under 2011 så gäller fortfarande de villkoren. Det låter rimligt att det är så, men jag tänkte höra med mitt försäkringsbolag för säkerhets skull.
po
5
po951
435i -14
Jag har Trygg hansa som har lagt till att försäkringen inte gäller på Nürburgring. Är det någon som vet något bolag som har gällande försäkring för turist körning på ringen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ursäkta en halvdum fråga från den oinvigde. Nürnburgring är ju en motorbana i Tyskland, men ingår den delvis som allmän väg eller? Och så stänger man av den med bommar eller liknande på söndag när det är tävling eller?

"Idag Söndag är det tävling så om du vill åka igenom området får du åka runt och imorgon måndag är vägen öppen igen och då är det vanlig 70-sträcka här". Är det så det funkar eller?

Alexander
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, den är helt avlyst men den är klassad som vanlig väg. Det har gjort att försäkringar tidigare gällde som vanligt där. Nu har försäkringsbolagen vaknat och trots att det är vanlig väg så gäller inte försäkringar längre.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det stämmer ju. Det brukar stå något i stil med att "gäller ej om olyckan inträffat på Nürnburgrings nordslinga" eller något sådant.

Alexander
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
LF har:
Försäkringen gäller inte
• vid skada om fordonet används för militärt ändamål.
• vid skada som består i slitage, förbrukning eller som har
orsakats av bristfälligt underhåll eller uppenbart felaktig
reparationsåtgärd.
• vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för
tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning
under tävlingsliknande former (till exempel street
race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla

Så rent krasst skulle de kunna säga att vi körde i kap vid rödlyset, och då gäller den ej.
"tävlingsliknande"

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
BMW försäkringen har: (ja, IF då)
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana,
iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring,
Mantorp, Nürburgring med flera.

Trygg hansa
Vad försäkringen inte gäller för
• Skada som sker när fordonet används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller
liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.
• Skada som inträffar under tävling med fordonet, träning för sådan tävling eller vid hastighetskörning
under tävlingsliknande former.
• Skada som inträffar på Nordslingan, Nürburgring, i Tyskland.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.