|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har under längre tid haft problem med att någonting drar tjuvström i min 730 när den står. Efter att ha felsökt larm, kollat kolen och bytt batteri, har jag tillslut lämnat in den på felsökning hos BMW. Det visade sig att de var två helt andra saker som spökade: "Fläktmotstånd defekt (AC:n drar ström när bilen är i viloläge)", samt "Vattenväxlar ventil bör bytas (ligger kvar och drar ström)", som dom uttryckte sig på BMW. Har kollat runt på forumet och har inte hittat något som ens heter vattenväxlar ventil, så jag funderar på om det är värmeventilen dom menar? Hur som helst, jag vore tacksam för hjälp om hur man lokaliserar dessa delar, och förhoppningsvis också byter dom. | |
|
Ta BMW med en nypa salt föreslår jag... varför då? Jo, jag hade problemet att kupéfläkten stannat, och lämnade in den till Borgs bil för felsökning. De påstod att fläktmotståndet behövde bytas. Själva motståndet skulle kosta 2400, arbetet 5000 och "sen brukar vi passa på att byta kupéfläkten när vi ändå håller på" 3000 - dvs 10.400 skulle kalaset gå på. Jag lämnade in den till en mindre, fristående firma för en "andra åsikt". Det tog 5 minuter, sen hade han konstaterat att BMW hade helt fel - felet var bara en knäckt säkring, för 2 kronor. Jag förväntar mig att en proffsverstad som BMW inte ska missa att kolla en så enkel sak, DET FÖRSTA MAN GÖR! PINSAMT !!! ... av den anledning tycker jag du ska ta BMW med en nypa salt - be alltid om en andra åsikt av en annan verkstad... |
|
|
Strömmen går via säkring 20, eller hur? Byt styrkortet till IHKA, så bör det lösa sig. |
|
|
Lasse-SL500: Det låter vettigt att få en andra åsikt på en annan verkstad! Det är uppenbarligen så att man inte riktigt kan lita på det dom säger på en BMW verkstad! Erik W: Nu hänger jag inte riktigt med. Vad är IHKA, och vart sitter styrkortet till det? Hur byter jag det? Menar du att mitt problem med att bilen drar tjuvström borde lösa sig genom att göra detta? Tack för visat intresse! |
|
|
IHKA är en tysk förkortning för "Integrated Heating & Klimate Control". Styrkortet för denna sitter ihop med reglagen för AC/Klima. T.ex. denna: Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.