AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.433

någon som satt på större avgassystem från katten på en bmw 540?

Mx
14
Mx_Fp
325i-93
hejsan. tänkte höra om det är nån som satt på större avgasystem från katten på en bmw 540?
låter det bra?
vilken tum ska man ha?
mvh pär

Jag har en 740 men det är samma motor...
Jag köpte min med annat avgas efter katt så jag har ingen jämnförelse, min går dock mycket tyst ändå, brölar till lite mer vid 3000rpm men under dess är det tyst.
körde ett tag utan katalysatorer däremot och då lät det mycket fnt tyckte jag!
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hejsan

Jag har byggt/haft 3" enkelt rör efter katt till en simon burk längst bak. Låter riktigt manligt. Har man en hastighet o bara små gasar så låter det inte så mycket, men när man trampar ner så ryter den till på alla 8

Ska även snart bygga till den nuvarande 540:in

MVH Daniel

Visa användare
28
h27
540iA Touring -95
Tjo
Jag har monterat dubbla 2½ tums på min 540 ia Touring fast jag har original ljuddämparen bak. Jag tycket inte att den brummar nå särkilt mycke
mvh Micke

Bromsen är fartens värsta fiende
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Daniel.Clausen
Funkar det bra med ett 3" från katt? Tänkte på ev motstånd och så, för 3" blir väl mindre än 2x 2" eller vad originalet är, eller?
En vill ju ha välljud från bilen :D

Bayerische Motoren Werke
FredricF
Chrille.A: Flödet blir mycket bättre i ett ensamt 3"-rör än i 2 st 2". Det kan tyckas konstigt men det beror på att tryckfallet (motståndet) i ett rör är inverst proportionellt mot diametern upphöjt till fyra. På svenska: ett rör med dubbla diametern ger ca 16 ggr mer flöde för samma tryckfall.

Om man räknar på två 2"-rör mot ett 3" så klarar ett 3"-rör ca 2.5 gånger mer flöde för samma tryckfall som två stycken 2"-rör.

/Fredric
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Ok, jag undrade då jag går i tankar om att göra om avgaseriet :D
Tack för svar.

Bayerische Motoren Werke
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror du kan söka på forumet, men ett problem några haft är att det blivit ett jobbigt resonansljud i vissa farter med större system.
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hej igen

Igår bytte jag till 3" på 540:in (mmm) gött ljud. Jag har byxrör efter katt som går ut i 3" ett rakt rör hela vägen bak till en liten simons dämpare bak. enligt mig så rytter det till rätt bra, men samtidigt att man endå kan små glida med ett lågt dåvande ljud. Man kan sä så här att rätt mycket folk vänder på sig när man trampar : )

MVH Daniel

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hur är det med resonans inne i kupén?

Bayerische Motoren Werke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Forrys idé är väl helt OK ?.
Länk
Länk
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.