AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
447

Saknade E-karosskoder

Deliq
Är det någon som vet vart alla E-koder mellan produktionsmodellerna tagit vägen ? Det är ju rätt många som "inte fått en egen kaross".
t.ex. E22 som ligger mitt emellan första 3-an och första 7-an, eller E29 eller E33, E35, E37 osv.
Har någon denna "järnkoll" på vad utvecklingsavdelningen i München haft för sig ??

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Länk

Modellguiden/e-koder alltså på denna sida
Deliq
Å fan, den sidan hade jag missat...

M V H // Deliq

Deliq
Det finns inga bilder eller så, på dessa prototyper ??
Några enstaka vet jag har figurerat i pressmaterial/mässor, men var finns mer info om de övriga ? Det var ju rätt många...
Skulle vara intressant att se vilka förslag som ratats och varför.

M V H // Deliq

Det är sant, det skulle jag också vilja veta så jag skickar frågan vidare:)
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Jag tror inte att det är så enkelt som att varje prototyp får sin egen modellkod. Det skulle innebära att BMW Bara hade tre strukna modeller från 1982 till 1991 (dvs E29,E33,E35) men att man nu strukit 19 bilar på knappt fyra år (E46-E65) samtidigt som kommande 5-serie(E60) påbörjades fyra modeller tidigare än den då redan försenade 7-serien(E65). Så det stämmer ju inte. Men jag frågar mig varför de plötsligt börjat göra så stora hopp mellan E-koderna. Finns det nåt system?
fr
79
froven
2002 tii -74
325ix -88
Jobbar på en bilfirma på Hisingen som också använder sig av modellbeteckningar ex. P23 (S80), P24 (S60)
och P26 (V70), P28 (XC90). Såvitt jag vet fanns det aldrig nån P25 eller P27, men de kan ju ha strukits väldans tidigt i sin livsbana, dvs innan nån ens börjat jobba med dem.
Har Merca nån "Ordnung" på sina W-koder ??
//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.