|
|
|
|---|---|
|
Det skallrar när jag kör över ojämnheter, som en skallerorm fast av metall. Jag vet att det är denna del som klonkar när jag "runkar" den fram och tillbaka: Länk Hoppas ni kan se delen. Vad är felet? Har testat mosa ner fett men det har inte hjälpt. Denna del skall väl dämpa i sidled, istället skallrar den alltså när jag kör. | |
|
Dämpa i sidled? Nej detta är drivaxeln! Angående rassel över ojämnheter: är du helt säker på att det inte är katalysatorns innanmäte du hör? Det är synnerligen vanligt när katalysatorn börjar bli trött.... |
|
|
Men har inte den ngn slags dämpning i sig, för när jag drar den fram och tillbaka på höger sida, så är den lixom dämpad. Men på vänster sida klonkar det. Har pratat med ngn verkstad, dom sa att man kunde skruva isär och smörja upp det lite med fett så skulle det lösa sig. Men har inte skruvat isär grejerna eftersom jag måste höja upp bilen då. Jag är rätt säker att det beror på att det här som inte dämpar står och slår fram och tillbaka när jag kör. Varför klonkar den annars när ajg drar den i sidled och inte på höger sida? Eller är det ngt annat? |
|
|
Jag tycker inte att beskrivningen av ljudet passar riktigt på drivaxeln. Den kan skjutas lite i längsled för att den behöver vara lite olika lång vid hjulupphängningens olika positioner. Att den ena går trögare än den andra beror nog bara på att det är mer fett i splinesen på den. Glappar knutarna upp och ned också, eller är det bara axeln som kan skjutas i längsled? Kan inte ljudet komma från en brusten fjäder? Att det ligger en bit fjöder i skålen i den övre bärarmen? Eller övre stötdämparlager? Eller avgasdel eller värmeskjöld? |
|
|
Har bytt fjädrar bak, splitter nya. Menar du att det kan ligga en bit fjäder o skramla? Känns ändå som det är drivaxeln, att där det skall vara fett, är det inte fett, och därför klongar den när man drar den fram och tillbaka. Sen när man kör då så skakar den mer fram och tillbaka än när man drar i den för hand. Men samtidigt känns det som det inte kan vara den som skallrar, för visst är det lite trögt när mand rar den för hand. men det klongar ändå. När jag t.ex höjer bilen vänster bak med bmws egen mini domkraft, så låter det också, när man vevar och höjer så lixom låter det som man spänner en fjäder som låter, små klickande metall ljud. Kan det vara ngt i samband? |
|
|
Småskaller bakifrån över ojämnheter kan mycket väl vara lösa bromsbelägg. Jag kör ex. vis med belägg från biltema och passformen är sisådär så om man inte böjer till klämmorna så de håller fast beläggen ordentligt. Gav upphov till ett lite svårfunnet metalliskt småslammer vid körning över ojämnheter. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Ljudet kommer endast från vänster bak, och man hör det tydligt. Det är som en högtalare ut från hjulet. som skallrar i metall. Skulle haft en ljudupptagning så hade ni fått lyssna. Men ni tror inte det beror på att min "output shaft" inte "dämpar" i sidled då? Att den klongar när jag drar den fram och tillbaka. Sen har jag ett annat problem, när bilen är avstängd kan jag lägga i växlar men inte när motorn är igång. Är det koppling eller växellåda som spökar? |
|
|
Ljudet kommer endast från vänster bak, och man hör det tydligt. Det är som en högtalare ut från hjulet. som skallrar i metall. Skulle haft en ljudupptagning så hade ni fått lyssna. Men ni tror inte det beror på att min "output shaft" inte "dämpar" i sidled då? Att den klongar när jag drar den fram och tillbaka. Sen har jag ett annat problem, när bilen är avstängd kan jag lägga i växlar men inte när motorn är igång. Är det koppling eller växellåda som spökar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.