AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.691

Visslande ljud från ventilationen

jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Jag har ett problem med visslande ljud från ventilationen vid högre hastigheter, ca 140 och uppåt. Det låter som en fläkt axel men påverkas inte av fläktläge! Inte speciellt stort problem på svenska vägar men vi skall ge oss av neråt europa och då kommer det att bli ett riktigt gissel.

Jag har provat att ställa ventilationen i alla tankbara kombinationer och även försökt komma på om det skulle kunna vara vindrutertorkare eller taklucka men utan resultat.

Det enda som hade effekt var när jag tog bort filtret under motorhuven, då gick ljudet ner men tystnade inte helt. Filtret verkar rejält smutsigt så jag tänker byta det men jag tror inte att ett rent filter löser problemet helt.

Någon som känner igen detta?
ja! ett vinande ljud uppstår för mig med i 140+... rätt mycket vindbrus i de farterna så det är inte JÄTTE störande men visst är det störande... vet inte vart man skall börja felsöka dock eftersom det är svårt att prova något i 140+ :P
återkom gärna, jag har dock inte intrycket av att det kommer från kliman, utan snarare något som låter utanför vindrutan, någon konstig luftvirvel eller dyl...
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Det låter inte som om vi har samma fel men jag skriver om jag kommer på något.
la
48
lasse 37
740ia-94-95
hade typ samma fel på min 740,,det är listen runt fram rutan som visslar ,,ett tips för att snabbt se om detta är felet på era bilar är att tejpa listen både ner mot ruta o upp på taket med tex silver tejp blir det då tyst så har du löst mysteriet...efter det är det bara att ta bort tejpen skaffa transparent våtrumssilikon lyfta på litsten stoppa in pipen under o lägga en lagom sträng både mot rutan o upp mot taket ,,torka bort overflödigt silikon o vipps så går det tyst o fint igen...lycka till!!

åka första klass kostar lite mer...
det låter troligt lasse!
Skall testa!! väntar tills det blir mörkt någon kväll :) VIll inte åka runt med tejp på bilen USCH! :)
Jättetack för tipset!
la
48
lasse 37
740ia-94-95
det finns en länk här på forumet också som tar upp ämnet men det verkar som dom inte riktigt har lösningen på problemet,,enligt vad jag har förstått uppstår detta mystiska ljud oftast när rutan är bytt och den har hamnat aningen fel typ 2 till 5 mm då kommer luften mellan listen o rutan och skumma ljud uppstår,,trodde själv först också att det kom från kliman eller något ...ett enkelt ingrepp så är det förmodligen fixat,,och ja silvertejp bäres endast i skydd av mörker......

åka första klass kostar lite mer...
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Satte svart eltape över skarven mellan ruta och gummilist på över och underkanten idag och tog en provtur.

Se på F.N DET FUNGERADE, inte ett pip ens i 200+!! Jag kunde gått ed på att det var en fläkt som spökade, inte minst på det sättet ljudet ändrade sig när bilen krängde, precis som om gyrokrafterna påverkade en fläktaxel.

Nu blir det till att beställa ny gummilist bakom vindrutetorkarna och täta mellan ruta och list i överkant :-)

Tack för hjälpen!
köper du en helt ny list johan?
vad kostar den?
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Ja jag tänkte köpa den nedre listen. Enligt Länk så ligger den på $53, det brukar betyda ca 5-600 i sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.