|
|
|
|---|---|
|
Jag var nyss och tankade 525:an, den var visserligen VÄLDIGT tom men jag blev något förvånad när jag fick i 71,35 liter bensin i en tank som jag trodde är 70 liter stor! När jag kolla i instruktionsboken står det att tanken är ca 70 liter! Så hur stor är tanken exakt? M3 E30Länk | |
|
70 liter + 1,35 liter i röret? //Lövet |
|
|
Den tanken slog mig också, men tyckte det låter lite mycket?! M3 E30Länk |
|
|
Då du har läst 70 liter i instruktionsboken så finns det väl egentligen ingen annan förklaring? Det skulle vara att pumpen räknar fel och det är väldigt osannolikt. //Lövet |
|
|
Abbe: Jag fick med in 71,34 liter bensin! Men det stod att man kunde köra ytterligare 4mil! Om jag inte mins fel så fick min kompis in 73+ i sin 523! Och jag har med fått in minst 72 i min förra 540! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| Pumpen bröt på 69 liter en gång (800 kr) och då hade jag ändå en 5-6 mil till att köra enligt färddatorn. Så tanken verkar rymma lite mer än 70 liter. | |
|
I Haynes står det (approximate)78 liter. Har flere ganger fylt 72-74 liter,men da har også kjørecomputeren vist tre streker(0 km.) et par ganger.Den er vel ikke så nøyaktig når det nesten er helt tomt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har tankat 11 liter i en 10 liters dunk :) och den var ändå inte full misstänker starkt att en del pumpar inte är exacta i mellanåt, de kontolleras ju då och då . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
min gamla 525tds gick också i drygt 70 liter |
|
|
Det är väl så att tanken rymmer 70 liter sen tillkommmer reserven på 7-10 liter. Rätta mig om jag har fel? |
|
| tankvolymen som anges är den totala ... | |
|
Ok lads :) En smula "off topic", men ändå inte ;) : Har aldrig riktigt förstått varför en del envisas med att köra tanken så tom att det bara finns decilitrar kvar(i bästa fall).... Men visst,har man en exakt färddator och litar på att den stämmer till 100% och man har macken alldeles i närheten där man vistas mestadels så kan det väl vara en "kul grej" att tanka så sent som möjligt i hopp om att t.ex bensinbolagen sänker priset så att det "känns värt" att köra tanken tom o vänta så lääänge som möjligt innan tankningarna... och eventuellt ha en full reservdunk med...alltid :) Mvh Janne. |
|
manneman |
Lite OT men bara lite =) Jag begav mig till Helsingborg (Bor 2,5 mil utanför Umeå) med min B12a förra året och tänkte att jag skulle hålla alla fartbegränsningar och inte köra om mer än "nödvändigt". Jag stoppade i en 10 liters reservdunk med soppa för jag ville helt enkelt se hur långt jag kom om jag körde vettigt på landsväg. Tanken rymmer 110 liter enligt instruktionsboken och jag kom till avfarten vid Statoilmacken i Knivsta vilket är 64 mil + någon kilometer, JOOO han är g a n s k a törstig... =) Men jag slog i de 10 litrarna från dunken och hade väl 200 meter till macken...De sista 4 milen var tanken tom enligt färddatorn och den "bongade" var 30e sekund ( Något irriterande...) När jag tankade fick jag i 107 liter???!!! Sug på den du! Som kuriosa kan jag också säg att det verkar inte spela någon roll om jag kör som jag brukar på landsväg eller i stan (blyfot) med bilen förbrukningen sjunker inte nämnvärt i vilket fall så att försöka köra snålt med han är inte ens lönt att försök. Alpina B12 5,0 Länk |
|
Lite "off" igen då ;) Jo....det skiljer ju lite i "pumpstopp" på olika pumpar,sedan så beror det också på hur man håller handtaget när man tankar....eller är det så att ni "fyller ända upp" till tanklocket när ni tankar oavsett pump ni tankar ifrån? I sådana fall blir det ju "rätt" :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.