AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.212

BMW 750 ia E32 som är slö

öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Har en BMW 750 -88a som har gått helt perfekt tills igår, då bilen plötsligt tappade över halva effekten. Jag får hålla mer än halvgas för att bilen ska göra 90 km/h. Den låter inte illa från motorn men har väldigt dålig gasrespons. Lästa här att den kan vara nått med spjällmotorerna, hur kan jag kolla det? någon annan som har tips på vad det kan bero på? Tomgångsvarven ligger runt 450 rpm. I morse gick bilen igen som den skulle, men efter lunch så gick den lika dåligt igen.

Tacksam för svar

///Peter
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ena soppapumpen håller på att lämna in. När motorn är slö kan du sticka ner näven bredvid motorn och känna om ena sidan är varm och andra kall...
När motorn är slö kan du stampa till på skuffens golv lite till höger. Därunder sitter soppapumparna, då brukar pumpen gå igång igen, och motorn blir piggare. Funkar detta så är det bara att handla en ny pump och byta.
Men det kan ju vara andra saker också, som dålig vevaxellägesgivare, igensatt katalysator, täta soppafilter, dåliga tändkablar/givare på tändkabel, tändstift, bränsletrycksregulatorer rotor/fördelarlock tändspole, insprutningsbox, luftmängdsmätare, kärvande spjällhus, täta luftfilter, råtta i insuget osv...
Även dåliga kablar/kontakter, lambdasonder, skitiga spridare billig/gammal soppa kan ju påverka.

Ja det var väl vad jag kom på sådär på direkten. Det är bara att börja beta av de olika felmöjligheterna :)

/Mats J
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Hej å Tack för hjälpen!

Jag ska försöka stampa till på högersidan och se vad som händer! Kan man komma åt pumparna på annat sätt? Om man ligger under bilen ser jag då pumparna?

mvh Peter
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Pumparna sitter inne i tanken, men dom är fastsnäppta i en grej i botten, så det borde även gå att dunka i botten.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.