|
|
|
|---|---|
|
var hittar jag en sådan till rimlig peng? Hittade utbytes för 7500:- men de vägrar jag nästan betala. undrar sedan om 540 e34 eller M5 har samma typ, eller om deras är helt annorlunda? | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På Returbilen Länk kostar de 500 kr men då får du ingen funktionsgaranti, ingen returrätt och du får skruva loss delen själv (men det är ju inga problem i det här fallet). Sen måste du även sitta och vaka över Returbilen på när en E34:a kommer in för annars hinner alla de andra E34-gamarna före dig ;-) >> undrar sedan om 540 e34 eller M5 har samma typ, eller om deras är helt annorlunda? Nej, men det ska vara samma i E34 530i (den med M30 motorn) samt då även i E32 730i och 735i (de med M30 motorerna). Och råkar du hitta en M3 E30 Sport Evolution (endast 600 tillverkades och endast 8 av dessa fördelades till Skandinavien) så har denna samma LMM som i E34 535i - om du nu får gå loss och skruva loss delar från den bilen :-) |
|
Kanske denna? Länk Svekke |
|
|
tack så jättemkt! ska bara se till att min är paj, kolla trådarna om dom glödgar och kanske bada skiten i t-röd eller nåt. |
|
Njae nu blev det väl lite knasigt? Du har en som mäter >volymen< av luften och det görs genom en att klaff öppnar sig gradvis ju mer luft som sugs in och kopplat till denna är en vridresistor. Du ska helt enkelt börja mäta resistanserna (återkommer med lite info om detta). Du tänkte nog på varianten som mäter >massan< av luften (glödhet tråd som kyls ned ju mer luftmassa som strömmar mot den och ju mer ström det går åt att hålla tråden glödhet desto mer luft passerar). Rengöring av kontakterna har hjälpt många. |
Plocka bort kontakten till LMM:en så du kommer åt de 5 stiften - se Länk bild. Koppla en voltmeter mellan pinne #3 i kontakten och jord och slå sedan på tändningen. Du ska läsa av runt 5 Volt. Med avslagen tändning mäter du resistansen mellan pinne #2 och #3 på LMM:en. Öppna långsamt klaffen inuti LMM för hand och se att motståndet ökar linjärt och i takt med att du öppnar klaffen. Med avslagen tändning mäter du resistansen mellan pinne #1 och #4 (lufttemperatursensorn) på LMM:en. Vid 20 grader Celsius ska du ha ett värde runt 2.1-2.9 kOhm. |
| jag kanske har LMM liggandes | |
|
bmw-slangen det sitter ju en grejj som sticker upp i in-sidan på lmm med 1 tråd i vilket jag hann se... eller har jag helt fel? ja en fungerande lmm köpes iaf, bara den inte kostar mer än 2000 circus. |
|
| nej inte så mkt vill ja i så fall ha för den och den ska fungera ska bara kolla hur de e med min bil först | |
Korrekt - men det är lufttempmätaren :-) Se mitt tidigare inlägg hur du kan kontrollera att den fungerar. Luftmätare med klaff sitter på Motronic DME 1.3 system (525i M20, 535i). Luftmätare med glödtråd sitter på Motronic DME 3.1 system (525i M50) och luftmätare med glödfilm sitter på Motronic DME 3.3 (530i M60, 540i) och DME 3.3.1 (525i M50TU). |
|
Aha! Då vet jag va de är :) hade mina funderingar hit och dit om dom, men du... bilen svartryker ju som attan å den får ju på tok för mkt, tomgången är kenpig, ibland vill den dö ibland är den hur fin som helst. visst fan är de LMM:en som är kurk då? Eller kan de ha med lambdan och göra också? Slangen mellan, eller ja slangen, gummiröret mellan lmm och insuget var sprucken, så jag vulkade ihop den å lite liqiusole, sen slet jag + i 45 min. Där trodde jag första problemet var faktiskt. men hur som helst, antingen men högst troligt Lmm eller mindre troligt lambdan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.