AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.468

Engine failure , reduced power.. Ryckig gång. 545 E60

Sida 1 av 2
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
För några veckor sen tändes den gula enginelampan i instrumentpanelen, jag ringde och pratade med verkstaden som sa att jag kunde fortsätta köra men komma in och läsa av felkoden vid tillfälle.

Nu förra torsdagen när jag stod vid ett rödlyse började bilen "skaka" som en gammal buss på tomgång och det dök upp Enginefailure, reduced power. Jag ringde direkt till verkstaden som tog in bilen morgonen efter. Dem bytte alla tändspolarna och bilen gick bra ett par dagar, men sen tändes lampan igen och jag märkte att bilen skakar till lite när man står stilla t ex vid ett rödlyse. Men idag igen fick jag precis samma fenomen att den "skakade som en gammal buss" när man stod stilla och Engine failure meddelandet dök upp.

Min vanliga verkstad har semesterstängt nu, någon kunnig här som har någon idé vad det kan vara ? Vågar jag använda bilen?

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Låter inte bra.
Oavsett om det bara är misständningar på tomgång, som får den att gå ner i limp home, så låt bli att använda bilen!
Samma fenomen har många 545i -04 ägare fått mjukvaruppgradering för. Men då är det ruskande och engine failure vid kallstart, inte vid normal drift. Det verkar inte krävas mycket för att bilen skall kasta flagga och gå i limp home.

Bytte de stift samtidigt som tändspolar?
Vad sa loggen? Vilka burkar hade misstänt tidigare? och hur mycket?
Gjorde de en uppgardering av motorns mjukvara?
Din verkstad borde kunna se en trend.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Gardering gör man när man tippar.
uppgradering skall det stå.

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Hej, tack för svar..
Alla tändstiften byttes för ca 1000 mil sedan. Mjukvaran uppdaterades för ca 1 år sedan.

När jag startar upp bilen nu igen så går den bra även på tomgången. Men när motorn blir varm så blir den lite ryckig på tomgången igen men inte alls lika mkt som när varningsmeddelandet kom upp..

Men jag får väl ta den till en annan verkstad som har öppet istället :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är den svårstartad när den blivit varm med så kan det vara en tempgivare som sagt upp sig. Skulle tro att en diagnos kan ge en hel del svar.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Är din mjukvara uppdaterad för ca ett år sedan borde du ha tillräckligt nytt program.

Ryckighet vid varm motor är annars ett klassiskt fenomen vid defekt kamaxelgivare eller vevaxelgivare.
(BMW kallar dessa givare för något annat, men universalbenämningen är den jag använt, och alla som jobbat med motorer vet vad du menar om du kallar dem det.)

Om en sådan inte ger korrekt signal hela tiden vet inte motorstyret var i rotationen motorn är, och kan inte heller ge signal till spolen att fyra av tändstiftet. Detta kommer ge signal som missad tändning och efter ett antal kommer motorn gå i limp home.

Problemet med dessa givare är att de sällan går helt sönder och ger utslag vid diagnos. Utan det krävs att mekanikern har gjort något mer i sitt yrkesaktiva liv, än läst innantill på en skärm som skall innehålla facit, för att man skall se detta förlopp ;)

Återkom gärna med resultatet från verkstadsbesöket.
Det är alltid bra med en informationsbank vid liknande händelser för oss andra.

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Jag återkommer, har fått en tid på måndag. Svårt att hitta en verkstad som var öppen och hade tid.. :)
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Nu har jag fått tillbaka bilen från verkstaden... Dem har bytt 2 ventiler vid vevhusventilationen.
Kostnad 1500:- med arbetet.

Frågan är ju om bytet av alla tändspolarna var helt onödigt och om man ska reklamera det jobbet.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verkar ju onekligen som att tändspolebytet var helt onödigt i ditt fall...OM nu bilen går perfekt nu efter "vevhusventservicen"?

Du har väl kvar tändspolarna som de bytte?

Jag skulle iaf åka förbi och säga vad jag ansåg om tändspolebytet...
Lite kompensation borde man som konsument få när verkstaden gör dylika operationer,dvs reparationer helt tagna ur luften...dessutom är det ju inte gratis att byta alla spolarna ,så dessa tusenlappar som du fick betala då är ungefär likadant som att spola ner pengarna direkt :(

Klart du ska reklamera..

Mvh Janne.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Då får man hålla tummarna för att de bytt rätt ;)

Min gissning är att det är nr 13 i länken som är bytt, kan du bekräfta? Länk

(För alla som vill testa, skruva gärna av locket till oljepåfyllningen när motorn är igång, så märker ni vilken effekt det får på gången ;) )

Givetvis kan du försöka reklamera tändspolebytet, med då får du nog dra det via ARN om verkstaden är MRF ansluten.
Dvs du hinner byta bil innan det är färdigt :)

Ang tändspolarna, kostade de runt 300:- styck?
Du kanske istället skall se det som en liten investering i bilens välmående. Nya tändspolar är ju aldrig fel.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kostar "bara" tändspolarna 300 pix...låter för billigt för att vara sant,men o andra sidan så vet jag inte :)

Misstänkte att spolarna kostade minst 700kr stycket+arbete....gissade då på en kostnad av minst 7000kr inkl jobb..

Anser det vara löjligt att byta spolarna i "förebyggande syfte"...var är kvalitén idag isf?
Man ska alltså byta spolar i samma veva som tändstiften för att få en E60 att rulla tillförlitligt ;) ?

Mvh Janne.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Janne T>>
Sista stycket i min text refererar till föregående.
Dvs gråt inte över spilld mjölk.

Men givetvis är det tråkigt att slänga ut pengar i onödan.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Folk i Sverige ids aldrig reklamera någonting,en verkstad med lite hyfs och seriositet ger i dessa fall någon form av kompensation för "meningslösa byten" OM man på ett seriöst sätt beskriver förloppet,har kvitton osv..

Nu vet vi ju iofs inte speciellt mycket om "förloppet" och resultatet ännu,men det lutar ju åt att det inte var några fel alls på spolarna...

Gråt inte över spilld mjölk är så typiskt svenskt...

Mvh Janne.
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Byte av tändspolarna gick på ca 5k inkl arbetet. Har för mig att dem kostade runt 300:-/st. Dem tog ut felsökningsavgift och två timmars arbete. Jag har tyvärr inte kvar tändspolarna dem bytte ut.

Det var Per Larssons Bil & Motorteknik som gjorde bytet precis innan dem stängde för semester, dem har ju ett gott rykte och jag har alltid varit nöjd med deras jobb tidigare.. Ska ringa och se vad han säger om det hela när han är tillbaka. Jag är ju en trogen kund där och det måste ju betyda något :)

nPE: Vet faktiskt inte hur ventilerna såg ut eller vart dem sitter rent fysiskt.. är inte så hemma på sånt här :) Ventilerna kostade ca 150:-/st ex moms iaf.
man kan ju tycka att en så pass dyr bil borde hålla lite bättre
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...hur dyr en bil är säger oftast ingenting om framtida driftsäkerhet...nu har visserligen E60 en hyfsat bra driftsäkerhet, generellt sett och enligt en del undersökningar ,men ändå ingen "garanti" för att det ska vara så för 100% av köparna naturligtvis..
Man kan ju i alla fall hoppas på att man som ägare tillhör de lyckliga som aldrig har några problem ;)

Finns INGEN bil som har 100% driftsäkerhet i all evighet.. amen.

Mvh Janne.
håller med dig janne, ingen bil är skottsäker, men efter min konstant krånglande 540 böt jag till en japanare och vips så fick jag mera fritid.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bmw_4ever:He,he...du kanske skulle byta nick nu då ;) ?
Kunde inte låta bli :)

Ja,visst är ofta Japanare av driftsäkerhet kommen ;) men inte har du väl roligare bakom ratten nu än med 540:in du hade?

Mvh Janne.

kombinationen stor kombi med omkörningsmöjligheter som en 540 är nog svår att hitta, roligaste bilen jag har ägt.
Det blir nog säkert en bmw snart igen,( en ny med garanti) så det är nog ingen ide att byta nick.
trevlig kväll janne
mvh krille
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
prichardsson>>

Allright, Tänkte kanske att du var en motorpillare du också :)
Men spontant finns det inga andra ventiler som de kan bytt tycker jag?
Samt priset stämmer ganska väl med realoems.

Alltid värt att kolla om de vill kompensera, tror som sagt att de gjort rätt enl konstens alla regler. Det rör sig snarare om en goodwill om de gör det.
Föreslå att de bjuder på arbetskostnaden så kan du ta kosten för spolarna. Det skulle kännas som en fair goodwill deal.

Janne T>>
Att jag uppför mig svenskt kommer sig nog av mitt ursprung :)
Om jag hade varit i samma situation hade jag gjort enl vad jag skrev ovan.
Hade de då bett mig dra åt skogen så hade jag givetvis inte gynnat deras verksamet med ett nytt besök. Tillika hade jag informerat vänner och bekanta att "den där firman verkar inte villja ha kunder".
Kanske även skrivit en rad här på detta forum ;)

Men att buffla sig fram och alltid få rätt kan andra få syssla med.
Jag har kommit ganska långt i livet på att bete mig Svenskt.

--------

Allmänt om denna motors "hållbarhet".
N62B44 motorn är generellt sett otroligt väl förskonad från generalfel, särskillt map. hur tekniskt avancerad den är.
Antagligen top tre av BMWs motorer i modern tid vad gäller driftstabilitet.
Försök gärna lusa av internet och alla dess bmw forum efter återkommande fel folk fått på dessa motorer! Finns inget att hitta :)
Det gör det däremot för de flesta andra motortyperna BMW haft genom tiderna.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bmw_ 4ever:
:)

NPe:
M30...BMW´s bästa motor genom tiderna.punkt. :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.